SuomeksiIn English
 

Sovella

Pirelli

Joonas Lindroos hallitsee kaksivetoisia
p-sm-lapua-lindroos.jpg

Jämsäläinen Joonas Lindroos on tehnyt täsmälleen samoin kaksivetoisissa kuin Esapekka Lappi nelivetoisissa. Kaikista kauden neljästä osakisasta voitto. Talvikisat Lindroos vielä kurvaili pienemmän kaksivetoluokan autolla, mutta vaihtoi isompaan Lapualle tultaessa, ja aikoo ajaa samalla, vanhalla Hondallaan kauden loppuunkin.
"Tällä taitaa paremmin pystyä keräämään kaksivetoisten lisäpisteitä yleiskilpailussa", perusteli Lindroos luokan vaihtoaan.
Jämsäläinen Joonas Lindroos teki muutama vuosi sitten historiaan voittaessaan samana vuonna nuorten ja kaksivetoisten suomenmestaruudet. Sen jälkeen mies siirtyi nelivetoisiin napaten SM-pronssin ja -hopean. Tälle kaudelle Lindroos palasi kaksivetoisten luokkaan, ja menestys jatkui.
"Kyllä auton vaihto tuntuu ainakin nyt järkevältä vedolta. Mutta täytyy myöntää, että tällaisilla teillä, jossa on suora ja mutka, suora ja mutka, ja autossa vain vakiojarrut yms, on ajaminen välillä aika tuskaisen tuntuista. Välillä tuntui, että eikö tämä lopu ikinä. Mutta tämä vika pätkä, joka oli sama kuin ykkönen, oli hienoa ajettavaa tietä, joten ihan kivaa tämä loppujen lopuksi oli", tunnusti Lindroos.
Nilsiän Jukka Korhonen, joka alkukaudesta vielä ajoi nelivetoisella, mutta oli poissa mm. Mikkelin osakilpailusta, vaihtoi myös autoaan ja palasi kaksivetoisiin tästä eteenpäin.
"Kun ei ole mahdollisuuksia taistella mitaleista enää nelivetoisten luokassa, päätin siirtyä takaisin kaksivetoisiin. Vähän jännitti aamulla ennen kisaa, että miten täällä oikein kerkiää enää muiden joukossa. Ajattelin, että kaikki on mennyt jo kehityksessä huimasti eteenpäin ja meikäläinen on jäänyt jalkoihin", tilitti Korhonen.
Korhonen oli koko päivän pienemmän SM3-luokan nopein kuljettaja, ja moni isommankin luokan kuljettaja jäi taakse. Joten ei vauhti ollut mihinkään kadonnut. Kakkossija kuitenkin vaihtui neljänteen, vaikkakin SM3-luokan johto säilyi.
"Oli hieman ongelmia viimeisellä, hävittiin Lindroosille sen myötä 18 sekuntia. Jarrut hävisi meiltäkin, ja siinä takapyörä osui kiveen, onneksi sentään päästiin maaliin asti. Totuuden nimissä on sanottava, että kyllä me lähdettiin ajamaan Lindroosin vajaan seitsemän sekunnin eroa kiinni, ei me lähdetty sinne häviämään. En oikein tiennyt mitä sieltä hajosi ja auto oli paha ajaa. Yritettiin kuitenkin, ja hyvä kun ollaan maalissa", kertasi Korhonen.

Jussi Vainionpää voitti Riihimäellä avausosakisan, mutta sen jälkeen oululainen on kärsinyt jatkuvasti teknisistä ongelmista. Lapualla ykköspätkän kakkossija jäi Vainionpään ainoaksi esityksesi, kakkosella oli jälleen keskeytys edessä teknisen syyn vuoksi. Korhonen otti sitten kaksivetoisten yleiskisan kakkospaikan haltuunsa, kunnes neljännellä putosi neljänneksi.

Jaro Kinnunen oli kakkospätkän jälkeen kisassa neljäntenä, mutta kova sekuntitaistelu Ville Hautamäen kanssa nosti espoolaisen kisassa kakkoseksi. Neljänneksi sijoittuneeseen Hautamäkeen jäi venyi lopulta eroa 1,2 sekuntia.
Päivän pettynein mies taisi lopulta olla Turun Kalle Pinomäki, joka lähti tähän kisaan luottavaisen oloisena. Nyt piti olla se paikka, jolloin korjataan talvikisojen pettymykset ja tekniset viat, sekä yritetään nousta pistetaulukossa viidenneltä sijalta. Näin ei sitten lopulta tapahtunut.
"Jarrusatulan yhdysputki meni poikki ykkösellä ja nesteen tuli ulos. Hävittiin siinä sitten körökyytiä ajellessa nelisenkymmentä sekuntia. Sitä ei näin tasaisessa porukassa mitenkään ajeta kiinni", harmitteli turkulainen.
Pinomäki sai auton kuitenkin ensimmäisessä huollossa kuntoon. Kakkosella ja kolmosella mies täräytti kaksivetoisten pohja-ajan, eikä viimeiselläkään tullut Lindroosille tappiota kuin 2,1 sekuntia.
"Kyllä nyt harmittaa ihan vietävästi. Eihän tämän näin pitänyt mennä", manasi Pinomäki.

TULOKSIA
Kaksivetoiset:

1) Joonas Lindroos-Pasi Kilpeläinen ESRC/Espoon UA Honda (SM2) 44.52,6; 2) Jaro Kinnunen-Jukka Jämsen Espoon UA/Jyväskylän UA Honda (SM2) + 20,0; 3) Ville Hautamäki-Ari-Pekka Hautanen Järviseudun UA Honda (SM2) + 20,9; 4) Jukka Korhonen-Mikael Korhonen Nilsiän UA/Espoon UA Ford (SM3) + 24,6; 5) Juho Annala-Tuukka Shemeikka SPAUK/Lapuan UA Citroen (SM3) + 28,7; 6) Kalle Pinomäki-Matti Taskinen Turun UA (SM2) + 29,9; 7) Kristian Yritys-Janne Siirilä Alavuden UA/Pohjois-Hämeen UA Renault (SM2) + 30,1; 8) Henri Haapamäki-Juha Lummaa Nokian UA Citroen (SM3) + 34,3; 9) Andreas Amberg-Matti Heikkinen AL-Myrskylä/Espoon UA Ford (SM3) + 39,2; 10) Risto Immonen-Henri Penttinen Joensuun UA Citroen (SM3) + 40,7

SM-PISTETILANNE
Kaksivetoiset (SM2 + SM3)

Kaksivetoiset keräävät pisteitä luokittain, mutta kilpailevat yhdestä SM-tittelistä.1 .Joonas Lindroos (SM2) 109,79; 2) Ville Hautamäki JärvisUA Honda (SM2) 82,88; 3. Andreas Amberg AL-Myrskylä Ford Fiesta (SM3) 76,57; 4. Jaro Kinnunen EspooUA Honda (SM2) 71,15; 5. Kalle Pinomäki TUA Renault (SM2) 67,10; 6. Juho Annala SPAUK Citroen (SM3) 63,14; 7 .Jussi Vainionpää OUA Honda (SM2) 55,60; 8. Ilkka Kariste LahUA Ford (SM2) 38,03; 9. Jukka Rautio UAU Citroen (SM3) 32,61; 10. Risto Immonen JoeUA Citroen (SM3) 27,50