Facebook Twitter Email Pinterest

Sarjasäännöissä mielenkiintoisia muutoksia

22.11.2013 / Sarjasäännöissä mielenkiintoisia muutoksia

tankkaus_waltikka2009.jpgRalli SM -sarjan säännöissä tulevalle kaudelle on monia mielenkiintoisia uudistuksia. Kesän ja syksyn aikana on syntynyt monta muutosta luokkajakoon, käytettäviin polttoaineisiin ja sarjapalkintoihin. Uudistusten toivotaan lisäävän kilpailijoiden kiinnostusta sarjaan.

Uudistukset kilpailuluokissa ja polttoainesäännöissä aiheuttavat varmasti eniten liikehdintää kilpailijakentässä. Sarjassa siirrytään ajamaan jälleen mestaruudesta neljässä eri luokassa: kaksi luokkaa nelivetoisille ja kaksi kaksivetoisille. Näiden sisällä voi nelivetoisissa vielä spekuloida omaa kalustovalintaansa sopivaksi erilaisten luokitusten välillä sen mukaan, haluaako ajaa kilpabensiinillä vai huoltoasemilla vapaasti myytävillä 98E5- tai E85-polttoaineilla.

Kaksivetoiset jatkavat luokkien, niissä käytettävän kaluston ja polttoaineiden suhteen entiseen malliin. SM3-luokan pääkalustona ovat FIA-luokitellut R2-autot, siitä myös luokan nimi R2. SM4-luokassa ajetaan isommilla kaksivetoisilla eli FIA:n R3- tai N-ryhmän autoilla sekä kansallisesti luokitelluilla FIN R 2WD -autoilla.

Nelivetoisiin odotetaan uuden luokkajaon myötä kahta asiaa: uusien, FIA R5 -autojen suurta tulemista ja toisaalta lähempänä vakioautoja olevien N-ryhmäläisten vahvaa paluuta sarjaan, omaan luokkaansa.

Kaikki ajavat pisteistä

Varsinaisen sarjan ja mestaruuksien jakamisen suhteen suurin muutos aiempaan on pisteisiin oikeutettujen kilpailijoiden määrittäminen. Nyt kaikki osakilpailuissa mukana olevat, suomalaisella lisenssillä ajavat kilpailijat ovat mukana keräämässä SM-pisteitä.

Sarjaan toki voi edelleen rekisteröityä etukäteen. Nyt se ei kuitenkaan ole edellytyksenä pisteiden keruulle, mutta tarjoaa osakilpailuissa halvemmat osallistumis- ja seurantalaitemaksut.

Palkinnot houkuttavat

Kilpailijat pääsevät kauden aikana tavoittelemaan myös monenlaisia palkintoja, SM-mitalien lisäksi. Sarjajärjestäjä AKK Sports Oy palkitsee R2-luokasta yhden kuljettajan "täydellä paketilla" Neste Oil Ralliin R3-luokan kalustolla. R2-luokan palkinnolla halutaan nostaa nuorten kuljettajien kiinnostusta SM-sarjaa kohtaan ja tuoda nousevia kykyjä kansainvälisen rallimaailman nähtäväksi.

Sarjajärjestäjän lisäksi muutkin ovat innostuneet palkitsemisesta. Rallin tiimimestaruuden voittaneen Hannu´s Rally Teamin tallipäällikkö Hannu Lehessaari on lähtenyt mesenaatiksi sarjaan. Hannu tarjoaa N-ryhmässä palkinnoksi nelivetoautoa ja tiimimestaruuskilpailussa illalliskortteja mitaligaalaan sekä ilmoittautumismaksuja sarjaan.

Rengasvalmistaja Pirelli puolestaan on myös lähtenyt tukemaan R2-luokan kuljettajia tarjoamalla näille edullisempia renkaita sekä palkintoja niin osakilpailuissa kuin koko kaudenkin menestyksestä.

Lisää imua tiimimestaruuteen

Tiimien mestaruus on myös kokenut suuria uudistuksia. Aiemmin tiimipisteitä on jaettu ainoastaan nelivetoluokassa, nyt mukaan tulevat molempien nelivetoluokkien lisäksi kaksivetoluokat. Tiimiin voi kuulua enintään kolme autoa joko samasta tai vaikka jokainen omasta luokastaan. Pisteitä kerätään luokittain, mutta kuitenkin yhteen ja samaan mestaruuteen tiiminä tähdäten.

Seurantajärjestelmä

Kaudella 2013 testattiin GPS-seurantajärjestelmää kolmessa rallissa kauden aikana. Kokemukset olivat siinä määrin rohkaisevia, että ensi kaudella järjestelmä on käytössä kaikissa sarjan osakilpailuissa.

Verrattuna tällä kaudella käytössä olleeseen testikalustoon, on ensi vuoden laitteissa enemmän ominaisuuksia. Kun järjestelmän tärkein tehtävä on kilpailijoiden turvallisuuden lisääminen, halusimme ehdottomasti järjestelmän mahdollistavan hätäviestin lähettämisen ralliautosta kilpailun johtokeskukseen. Uusissa laitteissa onkin varsinaisen seurantalaitteen lisäksi erillinen hätäkytkin, jolla hälytys voidaan tehdä. Järjestelmän yhteyteen tullaan rakentamaan toivottavasti jo ensi kauden aikana väliaikojen seuranta.

Suomi Cup

Suomi Cupin luokat muuttuvat myös tulevalle kaudelle. Suomi Cupissa on ensi vuonna tarjolla luokat F-ryhmän kalustolle sekä V1600-autoille. Historic-autoille on tarjolla kaikissa osakilpailuissa omat luokkansa, joissa ilmeisesti Historic Rally Club Finland ajattaa omaa nuottisarjaansa.

Osakilpailut

Kilpailukalenterin suurin muutos on Kouvolan osakilpailun poisjäänti, muuten mukana ovat samat rallit tutuilla paikoillaan. Talvella sarja vierailee Rovaniemellä, Mikkelissä ja Joensuussa, jossa on talvikauden ainoa yksipäiväinen ralli. Kesällä ajetaan yhden päivän ralli Pohjanmaalla sekä kaksipäiväiset tapahtumat Turussa ja Tampereella.

Korotettuja pisteitä on tarjolla Arcticista ja Tampereelta, joten viimeiseen kisaan jää varmasti vielä jännitettävää. Siellä pisteitä on tarjolla vain kilpailijoille, jotka ovat osallistuneet kauden aikana jo johonkin aiempaan ralliin, joten "satunnainen rallaaja" ei pääse sotkemaan mestaruustaistoa viime hetkillä.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa