Facebook Twitter Email Pinterest

Nordgrenille lisää asvalttioppia Roomasta

20.07.2018 / Joni Vainio

Juuso Nordgrenin ja kartanlukija Tapio Suomisen kausi jatkuu tulevana viikonloppuna rallin EM-sarjan osakilpailulla Roomassa.

Kisa käsittää yhteensä 15 erikoiskoetta ja matkaa kertyy karvan päälle 205 kilometriä.

- Aika perinteistä italialaista tietä, joka ei oikeastaan ole verrattavissa mihinkään muuhun asvalttipintaiseen kisaan. Jouheaa ja nopeaa tietä, Nordgren analysoi reittiä. 

Nordgren on tänä kesänä päässyt ajamaan jo muutaman asvalttirallin ja ero varsinkin edelliseen Tšekeissä ajettuun kisaan on selkeä.

- Merkittävin ero on pidon vaihtelut. Täällä on samantyyppistä asvalttia paljon, kun Tsekeissä pito vaihtelee erilaisten pintojen takia paljon. Täällä pito on paremmin haisteltavissa, mutta mutkat ovat teknisempiä, Nordgren luettelee. 

Vaikka kisa kulkee Rally di Roma Capitale -nimellä, ei kisalla todellisuudessa ole juurikaan tekemistä ikuisen kaupungin kanssa.

- Kilpailukeskus on 100 kilometriä Roomasta ja lähimmillään reitti kulkee 60 kilometrin päässä pääkaupungista, joten tämä on vähän sama kuin Helsinki-ralli ajettaisiin Forssassa, Nordgren vertaa naurahtaen. 

- Mutta siirtymät täällä ovat pitkiä. Avauspäivänä ajetaan yhden pätkän takia 100 kilometriä suuntaansa.

Perjantaina alkavaan ralliin Nordgren lähtee levollisin mielin.

- Hyvät odotukset ja tuntuu, että saatiin tehtyä hyvät nuotit. Alkuviikosta pääsimme testaamaan ja viikonlopuksi on ennustettu vakaita olosuhteita. Asvalttikokemusta meillä vielä hirveästi ei ole, ja täällä kuitenkin koko EM-sarjan kärki paikalla ja lisäksi muutamia nopeita italialaisia mukana, Nordgren pohtii.

Entä sitten tavoite? 

- Kyllähän ne on ne perinteiset, Nordgren naurahtaa. 

- Tavoitteena on päästä maaliin ja kerätä kokemusta, mutta maaliin ajamisesta ei ole hyötyä, jos ajellaan hiljaa, joten kyllä yritetään vähän vauhtiakin pitää. Toisaalta sekään ei ole hyvä, että muutamalla pätkällä ajetaan kovaa ja sitten vedetään lepikkoon. Tuloksellisesti jos viiden joukossa ollaan, olemme tyytyväisiä, nuorukainen tiivistää. 

Ralli alkoi torstaina ajetulla Qualifying Stagella. Nordgren oli kymmenenneksi nopein, joten hän pääsee valitsemaan lähtöpaikkansa kymmenentenä. Lähtöpaikkojen valinta tapahtuu perjantaina kello 16 Suomen aikaa ja ensimmäinen EK starttaa kello 19.30.

- Shakedown ajettiin samalla pätkällä kuin aika-ajo ja shakedownin tokan vedon jälkeen oli hyvä fiilis ja aikakin, sillä jäätiin vain 0,9 sekuntia pohjista. Mutta varsinaisessa aika-ajossa ei sitten kuitenkaan pystytty enää parantamaan.

- Olimme 12. auto pätkällä ja edellä menneet olivat nostaneet hirveästi soraa tielle. Pientä sladia ja yksittäisissä mutkissa tuli suurimmat erot, Nordgren toteaa.

Kuva: Peter Thul

Pisteet top 5

1. Eerik Pietarinen / Juhana Raitanen 149.5 pistettä SiAk (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 104 pistettä NHD (R5)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 98 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Nikolay Gryazin / Fedorov Yaroslav 94.5 pistettä RUS (R5)
5. Juha Salo / Jarno Ottman 62 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2019

  Rallin nimi Paikkakunta PVM
  1. Arctic Lapland Rally  Rovaniemi     

24.-26.1.

  2. SM O.K. Auto-ralli Kouvola 15.-16.2.
  3. SM-Itäralli
Joensuu 1.-2.3.
  4. SM Riihimäki Ralli Riihimäki 24.-25.5.
  5. Pohjanmaa Ralli
Seinäjoki 14.-15.6.
  6. SM Oili Jalonen Ralli
Laitila 30.-31.8.
  7. SM Ralli Salo-Turku
Salo-Turku 27.-28.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa