Facebook Twitter Email Pinterest

Maaliinpääsy haastavissa olosuhteissa Heikki Leinosen Itärallin positiivinen anti

04.03.2019 / Jari Hotti, Heikki Leinonen Racingin tiedottaja

Rallin SM-sarjan talvikauden viimeinen osakilpailu Joensuussa viime lauantaina toimi Heikki Leinosen kauden avausosakilpailuna kotimaisen arvosarjan osalta. Leinonen ja kartanlukija Markus Juntunen taistelivat haastavissa olosuhteissa ajetussa kilpailussa maaliin ja sijoitus SM3-luokassa oli kymmenes.

Heikki Leinoselle nyt ajettu Joensuun SM-ralli oli rallin SM-sarjassa ja SM3-luokassa uran kahdeksas, tosin edellisestä osakilpailusta (Turku-Salo viime syksynä) oli ehtinyt vierähtää aikaa jo puolisen vuotta. "Paluukilpailu" SM-sarjaan toi värikkäiden vaiheiden jälkeen lopulta 10. sijan. Vaikka Leinonen ei ennen kilpailua tulostavoitetta itselleen asettanutkaan, niin sijoitus ei kuitenkaan kajaanilaista tyydyttänyt.

- Ehkä sitä odotti enemmän, mutta se totuus tulee aika herkästi näissä hommissa esille. Pitäisi ajaa enemmän. Kyllä se kokemattomuus ja treenin määrä näkyy ajamisessa. Harmittaahan se tietysti, että tulos ei ole hyvä, mutta se on rallia. Lujaa pitää ajaa, jos haluaa pärjätä, Leinonen korosti kilpailun jälkeen.

Jos ei tulos ollut mieleinen, niin ehdottomasti positiivisen annin puolelle kirjataan maaliin pääsy ja sitä myötä ek-kilometrejä kertyi jälleen hyvä määrä lisää. Aivan kuten se vanha sanonta kuuluu, niin nämäkin nyt tulleet kilometrit olivat vähän sama kuin "olisi pistänyt rahaa pankkiin".

- Ainahan se on mukavampi tuoda ehjä auto kotiin ja ei ainakaan tarvitse polttaa hallissa valoja seuraavaan kilpailuun asti. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan. Kyllähän kelin puolesta tilanne voisi olla huonompikin. Jos me selvittiin yhdellä etupuskurin vaihdolla, niin ihan hyvä tilanne kaikin puolin, Leinonen kuvaili.

Ja se keli todellakin oli hurja, lunta kun satoi kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen Joensuun ympäristössä todella paljon, ja kolmas, neljäs, sekä viides erikoiskoe ajettiin lumisateessa, sekä lumisateen peittämillä teillä.

- Ensimmäisellä huoltotauolla se alkoi ja sitten vain sakeni. Siihen vielä kova tuuli päälle. Kolmannen erikoiskokeen alkua kun odoteltiin ja oven kun aukaisi, niin tuntui, että autoon sataa sisälle kuution verran lunta, Leinonen sanoi ja lisäsi heti perään, että nyt nähdyt ja koetut olosuhteet olivat kovimmat mitä hän on koskaan kilpailussa nähnyt ja kokenut.

- Jos nuotti on tehty aivan puhtaalle tielle ja sitten pieneen hetkeen satoi sellaisen määrän lunta, niin voi sanoa, että siltä osin haastavin ja vaikein kilpailu meikäläisen uralla tähän mennessä.

Kolmas erikoiskoe siis ajettiin rajussa lumisateessa ja kyseessä oli vielä kaiken lisäksi Itärallin pisin erikoiskoe, 33-kilometrinen Riutta.

- Aika monta "liippiä" siellä otettiin ja monta katkolla olevaa tilannetta saatiin aikaiseksi. Sitten kun alkoi näkemään kilpakumppaneita tien varressa ja käytännössä jokaisen tiukemman mutkan kohdalla oli joku "ryvennyt", niin kyllähän siinä asennoitui, että parempi on malttaa, Leinonen myönsi.

Kuuden erikoiskokeen ja vajaan 100 ek-kilometrin jälkeen Leinosen ja kartanlukija Markus Juntusen Peugeotissa oli helpottunut olotila kaikin puolin.

- Kyllähän siinä huokaisi, että huh, nyt tämä on ohi. Naureskeltiin siinä sitten raviratapätkän jälkeen vielä, että olisi pitänyt päivällä pitää parin tunnin auraustauko, niin olisi päästy ajamaan iltapäivän pätkät ilman lumisadetta, Leinonen hymyili viitaten juuri Linnunlahden raviratapätkän alla päättyneeseen lumisateeseen.

Leinosen kausi jatkuu tulevana viikonloppuna rallisprintin SM-sarjan osakilpailussa Mikkelissä. Leinonen avasi sprinttikauden Nilsiän SM-osakilpailulla helmikuussa sijoittuen niin luokassaan, kuin kaksivetoisissakin toiseksi. Mikkelin keikan jälkeen Leinosen tallissa on tarkoitus nostaa auto pukille ja kääntää katseet kohti kesäkautta, johon saattaa sisältyä myös rallisprintin SM-sarjan loppukauden osakilpailut.

- En ole vielä tutkinut kalenteria sen tarkemmin, että meneekö kisat päällekkäin minkään kanssa, mutta saattaa ne olla ohjelmassa meillä. Pitää vaan alkaa miettimään, että millä sitten ajaisi asfaltilla. Meidän autolla kun antaa aika lailla asfaltilla tasoitusta, jos siihen laittaa sileäkuvioiset renkaat alle, Leinonen pohti.

Rallin SM-sarjan kesäkauden avaus ajetaan Riihimäellä toukokuun loppupuolella.

Kuva: Jari Nurminen / RPF

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa