Facebook Twitter Email Pinterest

Asunmaa ahkeroinut testiteillä uuden kauden alla - "Asialliselta vaikuttaa"

14.01.2020 / Jari Hotti / Asunmaa Racingin tiedotus

Rallin SM-sarjan kauden 2020 avausosakilpailu, Arctic Lapland Rally, eli tuttavallisemmin Tunturiralli, ajetaan tulevana viikonloppuna Rovaniemen ympäristössä. SM1-luokan hallitsevana mestarina kauteen starttaa Teemu Asunmaa, joka tänä vuonna kilpailee ensimmäistä kauttaan Skoda Fabia R5 -auton uudella kehitysversiolla.

Teemu Asunmaa, 32, on vienyt nimiinsä kolmesta viimeisimmästä rallin SM-sarjan kuninkuusluokan mestaruudesta kaksi, kun vuoden 2017 mestaruus sai kaverikseen viime vuonna tulleen toisen SM1-luokan mestaruuden. Sarjatauko kausien välillä lyheni tänä vuonna yhdellä viikolla, kun kauden perinteisesti avaava Tunturiralli siirtyi ajettavaksi viikkoa aikaisemmin. Asunmaan tallissa on tauolla tottakai myös huilattu, mutta ennen kaikkea tehty valmisteluja uuteen kauteen.

- Nopeastihan tämä kauden alku taas tuli eteen. Olisihan tuossa saanut pidempikin tauko olla, mutta en tiedä onko sillä niin väliä, kiire tulee aina kuitenkin. On sitten kuinka ajoissa liikkeellä tahansa, Asunmaa naurahtaa.

Asunmaan kartanlukijana jatkaa Jani Salo, 44. Suurin muutos edellisiin kausiin nähden on uusi auto, joka katsojan silmiin toki näyttää hyvinkin paljon siltä vanhalta. Merkki on edelleen Skoda ja malli tshekkimerkin rallihistorian menestyksekkäin eli Fabia R5. Nimen perään tullut Evo-merkintä kertoo sen olennaisen, eli kyseessä on Fabia R5 -auton kehitysversio.

- Pieniä kehitysjuttuja siinä on, mutta ei mitään maata mullistavaa. Ohjauksessa ja jarruissa on muutoksia. Paljon pieniä asioita on erilaista kuin vanhassa autossa. Senhän näkee sitten vasta sitten, kun on pari kilpailua ajanut, että mikä se oikeasti on. Asialliselta se vaikuttaa, Asunmaa kommentoi loppuvuodesta vastaanottamaansa uutta autoa.

Asunmaa myöntää, että tänä talvena on testiä ajettu enemmän kuin koskaan aiemmin.

- Reilun kolmen rallin verran. Rengastestiä ajettiin Pirellille pari päivää, siinä tuli aika hyvin kilometrejä. Varsinaista auton testiä ajettiin kolmella eri tiellä. Yllättävän hyvin auto toimii, ei mitään isoja murheita ollut, Asunmaa kehuu ja lisää, että viimeiset hienosäädöt tullaan tekemään torstaina Vennivaaran testierikoiskokeella.

Viimevuotiseen tapaan Asunmaa jatkaa myös tänä vuonna yhteistyötä Toni Gardemeisterin johtaman TGS Worldwide -tiimin kanssa. Tiimikavereina ajavat Emil Lindholm ja Mikko Heikkilä. Asunmaa ehti kilpailla Skodan vanhemmalla versiolla kolme täyttä kautta, mutta uuteen kehitysversioon siirtyminen ei rallin nelinkertaisen Suomen mestarin mukaan ole tuonut juurikaan mitään uutta opeteltavaa.

- Se on kuitenkin aika saman tyyppinen kaikilta ratkaisuiltaan kuin vanha oli. On hyvä, jos Evo olisi tässä kohtaa yhtä nopea kuin vanha auto, koska kyseessä on periaatteessa kuitenkin vielä ihan raakile. Mutta todellisen suorituskyvynhän näkee vasta kilpailuissa. Jos sitä saadaan menemään eteenpäin, niin varmasti kesällä, alkusyksystä se on aika hyvä peli, Asunmaa pohtii uuden auton kilpailukykyä.

SM1-luokassa Tunturirallissa nähdään peräti 31 kilpailijaparia, heidän joukossaan muun muassa kilpailun viiden edellisen vuoden yleiskilpailun voittajat. Lindholm oli ykkönen viime vuonna, Eerik Pietarinen kaksi vuotta sitten, Asunmaa nappasi uransa ensimmäiset poronsarvet palkintokaappiinsa vuoden 2017 voitolla ja Juha Salo kirjautti viimeisimmät voittonsa Napapiiriltä 2015 ja 2016.

Asunmaa uskoo vahvasti, että SM1-luokan voittotaistelu tullaan käymään edellä mainitun nelikon kesken. Asunmaan oma tavoite kauden avaukseen on selvä. Mestaruusjahti olisi tottakai parasta aloittaa nappaamalla Rovaniemeltä täysi pistepotti. Rallin SM-sarjassa ajetaan tänä vuonna kuusi osakilpailua, kun aiempina vuosina osakilpailuja on ollut seitsemän.

- Ainahan sitä pitäisi voitosta koittaa lähteä ajamaan. Pitkä ralli, pitää katsoa miten lähtee kulkemaan. Hyvät pisteet tottakai on tärkeää saada heti kauden avauksesta, viime vuonna Tunturirallissa toiseksi ajanut Asunmaa korostaa.

Lopuksi Asunmaa haluaa lähettää kiitosterveiset yhteistyökumppaneilleen, jotka tämän kaiken mahdollistavat.

- Kiitokset kaikille yhteistyökumppaneille, jotka jatkavat mukana myös tällä kaudella ja kiitokset myös kaikille uusille yhteistyökumppaneille ja tervetuloa mukaan porukkaan, Asunmaa päätti.

Rovaniemen SM-rallin aikataulu

Perjantai 17.1.

12.00 - Seremonialähtö Lordin aukiolta

12.43 – EK1 Aittajärvi (22,69 km)
13.56 – EK2 Mäntyvaara 1 (3,50 km)
16.29 – EK3 Kaihuavaara (27,93 km)
17.52 – EK4 Jyrhämäjärvi (33,38 km)
19.25 – EK5 Mäntyvaara 2 (3,50 km)

Lauantai 18.1.

09.53 – EK6 Siikakämä (42,69 km)
11.36 – EK7 Mäntyvaara 3 (3,50 km)
14.19 – EK8 Sarriojärvi (30,06 km)
15.42 – EK9 Untamovaara (14,69 km)
17.05 – EK10 Niskavaara (23,74 km)

19.20 - Maaliseremonia Lordin aukiolla

Kuva: Jari Nurminen/RPF

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa