Facebook Twitter Email Pinterest

Hallitseva mestari Teemu Asunmaa paransi viime vuoteen nähden - "Pieni harmitus jää"

02.03.2020 / Jari Hotti / Asunmaa Racing tiedotus

Teemu Asunmaalle ja kartanlukija Jani Salolle lauantaina ajettu Itäralli Joensuun seudulla, rallin SM-sarjan kauden kolmas osakilpailu, toi SM1-luokasta kolmannen peräkkäisen palkintosijoituksen toisen sijan myötä.

Viiden erikoiskokeen ja hieman yli 98 ek-kilometrin mittainen Itäralli päätti samalla myös rallin SM-sarjassa talvikauden. Kun kaudesta on nyt ajettu kolme osakilpailua, eli tasan puolet, on Teemu Asunmaa SM1-luokan pisteissä toisena, tasapistein sarjaa johtavan Emil Lindholmin kanssa. Asunmaalle talvikausi toi Tunturirallista tammikuussa luokkavoiton, kun taas helmikuussa Mikkelissä ja Joensuussa sijoitukset olivat molemmissa toinen.

- Pieni harmitus jää, kun tietää missä asioissa nämä rallit hävittiin. Hyvin pienistä asioista oli kiinni, että talvikausi olisi ollut täydellinen, kahdeksan pistettä tänä vuonna talvikaudelta viime vuoden talvikautta enemmän kerännyt SM1-luokan hallitseva Suomen mestari pohti mennyttä alkukautta tuoreeltaan Itärallin jälkeen.

Itärallin kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella Lindholm repäisi 8,6 sekunnin eron Asunmaahan nähden. Kolmosella, reilut 33 kilometriä pitkällä Riutan erikoiskokeella, Asunmaa ajoi ensimmäisen pohja-aikansa kaventaen eroa kärkeen 1,2 sekunnilla, mutta Lindholmin vastaus tuli neljännellä erikoiskokeella neljän sekunnin pohja-ajan myötä. Viidennellä ja viimeisellä erikoiskokeella Asunmaa oli Lindholmia 4,7 sekuntia nopeampi ajaen toisen pohja-aikansa.

- Ykköspätkällä säästeltiin renkaita ja varottiin soraa ihan liikaa. Kolme kertaa mentiin päivän aikana penkkaa pitkin ja niissä häviää aina sekunteja. Omia virheitä pitäisi saada pois, lopputuloksissa 6,7 sekunnin tappion Lindholmille kärsinyt Asunmaa korosti.

Lindholm ja Asunmaa olivat rallin SM-sarjan talvikauden päättäneessä Itärallissa täysin omaa luokkaansa, sillä kolmanneksi sijoittunut Juha Salo jäi kärjestä jo lähes 43 sekuntia. Myös SM1-luokan pistetilanteessa tasapisteissä olevat Lindholm ja Asunmaa ovat repäisseet melkoisen eron takana oleviin kuljettajiin nähden, mikä enteilee vahvasti näiden kahden taistelua mestaruudesta kesäkaudella ajettavissa kauden kolmessa viimeisessä osakilpailussa.

- Kyllähän se siltä näyttää. Pitää isoja juttuja tapahtua, molempien pitäisi kokea keskeytyksiä, että siihen taisteluun kukaan enää nousisi mukaan. Kovaa pitää mennä, jos meinaa kärjen vauhtiin ehtiä. Ei siinä ole helppoa pysyä mukana, Asunmaa muistutti.

Kakkossija ja niukka tappio voittotaistelussa olivat Asunmaalle pettymyksiä, mutta alavutelaisen mukaan tämänvuotinen Itäralli maistui erittäin hyvälle niin olosuhteiden, kuin reittinsäkin puolesta.

- Tiet näytti jo nuotituksessa siltä, että luvassa on lentokeli ja sitä se olikin. Oli kyllä kaikin puolin nautinnollinen päivä ajaa rallia tänään, Asunmaa hehkutti.

Vaikka kilpailun kansainvälinen tähtivieras, rallin MM-sarjasta tuttu Craig Breen, olikin saanut autonsa oviin numeron yksi, starttasi Asunmaa kuitenkin jokaiselle erikoiskokeelle kilpailijoista ensimmäisenä. Vaikka siinä perinteisessä "aura-auton" roolissa ei tarvinnutkaan näissä olosuhteissa toimia, niin omat haasteensa ensimmäisenä reitillä olo kuitenkin toi tälläkin kertaa.

- Ei siellä helppoa ole mennä, kun ei ole mitään linjoja piirretty. Etenkin kovavauhtisissa ylityksissä on vaikeaa mennä, kun ei ole mitään jälkeä tiessä. Vähän se vaikuttaa, mutta näin on menty talvi ja ansaittu paikkahan se on ollut, Asunmaa naurahti muistuttaessaan pistejohtajan asemastaan talvikauden kilpailuissa.

Asunmaa kilpailee tänä vuonna Skoda Fabia R5 -auton viime vuonna markkinoille tulleella uudella kehitysversiolla. Vertailtaessa auton eroja kauden avanneen Tunturiralliin ja nyt ajetun Itärallin välillä, Asunmaan mukaan uuden auton kanssa tapahtuneet kehitysaskeleet ovat olleet vielä toistaiseksi heille varsin pieniä.

- Yllättävän vähän on menty eteenpäin. Mikkeliin haettiin aika paljon eri juttuja, mutta loppujen lopuksi ajettiin se kilpailu samoilla (säädöillä) kuin Tunturiralli. Aika paljon joutuu miettimään ja koittamaan, eikä se aina mene eteenpäin. Nyt Joensuussa oli kuitenkin jo edistymistä tapahtunut. On siinä vielä työtä, mutta aika hyvä se alkaa kuitenkin olemaan, Asunmaa pohti.

Rallin SM-sarjassa on seuraavaksi edessä yli kolmen kuukauden mittainen kilpailutauko, sillä kesäkauden avausosakilpailu on edessä vasta kesäkuussa, jolloin taistellaan pisteistä Kouvolassa. Asunmaan ohjelma ennen tuota kilpailua kevään osalta on vielä avoin.

- Vähän olen kalenteria katsonut, että mitä voisi ajaa ennen Kouvolaa. Katsotaan nyt, että miten hommat menee. Toukokuussa olisi kalenterissa tilaa, Asunmaa päätti.

Joensuun SM-rallin SM1-luokan lopputulokset

1) Emil Lindholm (Skoda) 46.41,0
2) Teemu Asunmaa (Skoda) + 6,7
3) Juha Salo (Skoda) + 42,9
4) Esa Ruotsalainen (Skoda) + 1.46,6
5) Juuso Metsälä (Skoda) + 2.15,7
6) Jukka Kasi (Skoda) + 3.32,4

SM1-luokan pistetilanne 3/6 osakilpailua

1) Emil Lindholm (NHD) 70
2) Teemu Asunmaa (AlavUA) 70
3) Eerik Pietarinen (SiAk) 35
4) Esa Ruotsalainen (SaarUA) 28
5) Juuso Metsälä (KeurUA) 27
6) Jukka Kasi (LaihUA) 26
7) Mikko Heikkilä (MäntsMK) 22
8) Juha Salo (KaUA) 15

Rallin SM-sarjan kesäkauden osakilpailut

Kouvola 12.-13.6.
Oulu 4.-5.9.
Seinäjoki 25.-26.9. 

Kuva: Jari Nurminen / RPF 

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 70 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 70 pistettä NHD (R5)
3. Eerik Pietarinen / 35 pistettä (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 28 pistettä SaarUA (R5)
5. Juuso Metsälä / Matti Kangas 27 pistettä KeurUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa