Jukka Ketomäki
Jukka Ketomäki ilmoittautuu Ruotsin rallin N-ryhmän kärkikamppailuun
Tämänvuotinen Ruotsin ralli on Mitsubishi Ralliart Finlandia
edustavalle Jukka Ketomäelle ensimmäinen ulkomailla ajettava
MM-ralli. Karlstadissa keskuspaikkaansa pitävä kilpailu on kerännyt
nimekkään osallistujajoukon lähtöviivalleen. Kyseessä on MM-sarjan
toinen osakilpailu, joka samalla avaa N-ryhmäläisillä
tuotantoautoilla ajettavan MM-sarjan, Production cupin. Tähän
MM-sarjan ainoaan varsinaiseen talviralliin osallistuu 83 paria,
joista N-ryhmän voitosta tulee taistelemaan 42 autokuntaa.
Lumen ja jään peittämät erikoiskokeet tekevät Ruotsin MM-rallista
kisan, josta kaikki kuljettajat pitävät. Takavuosina järjestäjille
on ongelmia aiheuttanut niukka lumitilanne reitillä. Tänä vuonna
tilanne on kuitenkin toisin ja ralli saadaan ajaa miesmuistiin
talvisimmissa olosuhteissa.
Mitsubishi Lancer Evo VII:ta käskevä Jukka Ketomäki starttaa
Ruotsissa uransa kolmanteen MM-ralliin lähtönumerolla 106. Suuri
numero johtuu kuitenkin MM-sarjan numeroinnista, jonka mukaisesti
MM-ralleja vakituisesti kiertävillä kuljettajilla on kiinteät
lähtönumerot ja N-ryhmäläisten Production cupin ulkopuolisten
kuljettajien numerointi alkaa uudelleen sadasta eteenpäin.
N-ryhmän kamppailun tekee mielenkiintoiseksi se, että vastakkain on
N-ryhmän huippukuljettajia ympäri maailman. Näistä kovimpina
kilpailijoina voitaneen pitää tuotantoautojen sarjan hallitsevaa
mestaria, Malesian Karamjit Singhiä, sekä Japanilaista Toshiro
Araita. Kotimaisista kilpakumppaneista vahvaa panosta odotetaan
SM-sarjasta tutuilta Juha Salolta ja Jarkko Miettiseltä.
Paikallisista kuljettajista voitaneen mainita ruotsalaiset
Stig-Olof Walfridsson, Kenneth Backlund ja Oscar Svedlund, jotka
Ruotsin rallissa pitävät ennakkosuosikkien viittaa harteillaan.
Jukka Ketomäelle Ruotsin ralli on ensimmäinen laatuaan. - Viime
vuonna olin seuraamassa rallia ja ajoin osan pätkistä läpi.
Nähtäväksi jää, miten ensikertalaiset, kuten me, Salon Juha ja
Miettisen Jarkko ehdimme paikallisten hurjien Walfridsonin,
Backlundin ja Svedlundin vauhtiin, Jukka pohtii. Rallin pätkät
ajetaan syvällä Värmlannin metsissä ja näkymät pätkien varsilla
ovat kauttaaltaan samanlaiset. Täällä joudutaan menemään kokonaan
nuotin varassa, sillä kahdella ajokerralla ei noista teistä muista
juuri mitään, toteaa Jukka kisan aattona. Kaikki on kunnossa ennen
rallia ja tavoitteeksi kisaan on asetettu N-ryhmän voitto, mutta
sijoittuminen kolmen parhaan joukkoonkin tyydyttää, Jukka päättää.
Uddeholm Swedish Rally 7.2 - 9.2.2003
Kilpailun arvo: FIA:n MM-sarjan osakilpailu WRC -ja
tuotantoautoille
Reitin kokonaispituus : 1938.72 km
Erikoiskokeiden pituus : 387.05
Erikoiskokeita : 17 kpl
Palkintopalli 2002 :
Yleiskilpailu : 1. Marcus Grönholm, 2. Harri Rovanperä, 3. Carlos
Sainz
Iso N-ryhmä : 1. Daniel Carlsson, 2. Juha Kangas, 3. Kenneth
Backlund
Rallin kotisivu: http://www.swedishrally.com
Tulospalvelu (nopea):
http://www.worldrallynews.com/events/s_03/raceclas.shtml
Lisätietoa: http://www.wrc.com
Kilpailukeskus : Karlstad Conference Centre, Karlstad
Reittiin tutustuminen : Ma 3.2. 2003 - Ke 5.2.2003.
Katsastus : To 6.2.2003
1. Lenkki : Pe 7.2.2003, 5 EK:ta (124,05 km)
2. Lenkki : La 8.2.2003, 6 EK:ta (129,47 km)
3. Lenkki : Su 9.2.2003, 5 EK:ta (130,06 km)
Maali : Su 9.2.2003 Karlstadissa
Jukka Ketomäki Rally Team