1400 Rally Trophy
1400 Rally Trophy käynnistyy vajaan kahden viikon kuluttua Lapualla
Jormat takaavat tason!
Joukko 1400 Rally Trophyn kilpailijoita kokoontui tiistaina 11.
helmikuuta Hyvinkään Moottoriradalle yhteiseen testitilaisuuteen.
Samalla Trophyn ajajat valottivat kauden suunnitelmiaan median
edustajille. Pienenä yllätyksenä sarjan kilpailijat saivat myös
kuulla, että joukko yrityksiä oli luovuttanut erikoispalkintoja
aina kiukaista kilparenkaisiin. Autojaan testasi Hyvinkäällä
yhdeksän kuljettajaa. Lisäksi muutama oli saapunut paikalle
haistelemaan kaudenalustunnelmia. Lehdistön haastattelussa N-ryhmän
hallitseva mestari Jorma Laakso ja A-ryhmän kolmen vuoden takainen
mestari Jorma Pekkanen pistivät hieman pilke silmäkulmassaan
jauhoja nuorison suuhun. Kaksikko ilmoitti jokseenkin kursailematta
ajavansa vain ja ainoastaan luokkiensa mestaruudesta.
- Trophyn taso on mielettömän kova. Yhteenkään virheeseen ei ole
varaa, sillä kilpailuissa kamppaillaan jokaisesta sekunnista. En
ole ollenkaan varma, pystynkö tällä kaudella voittamaan yhtään
osakilpailua. Mutta olenkin mukana vauhtimittarina. Sitten kun
nuoret pystyvät voittamaan minut, he ovat valmiita suurempiin
luokkiin, Laakso hehkutti.
- Minä hoidan sitten saman asian A-ryhmän puolella. Juuri siihen
meitä ikämiehiä tarvitaan, Pekkanen napautti. Viisikymppisiä
kuskeja lähtee valtaistuimilta kampeamaan laaja kirjo eri ikäisiä
ja erilaisella kokemuspohjalla ajavia kuljettajia. Mm. hieman yli
parikymppisiä Vesa Mikkolaa, Tomi Saaristoa ja Olli-Pekka Eskoa
kannattaa seurata tarkasti. Tosin A-ryhmässä kisaava Esko on talven
vielä sivussa kilpailuista.
- Loukkasin käteni liukastuttuani kotipihassa. Talven kisat menivät
siihen. Nyt kauden avaus siirtyy kesälle, Esko harmitteli.
Tiiviisti opiskeleva Mikkola ei ehtinyt testitilaisuuteen, mutta
nuorta N-ryhmän polvea edusti Tomi Saaristo.
- Viime kausi opeteltiin ja kerättiin nuottikokemusta. Nyt olisi
tarkoitus lähteä hakemaan menestystä, Saaristo muotoili. Yksi
testitiistain ahkerimmista ajajista oli Olavi Vainio. Loppelainen
moottoriurheiluveteraani koeajoi Suzukinsa alustamuutoksia. Aivan
Laakson päähaastajaksi ei Vainio itseään ajatellut, mutta 60-luvun
puolivälissä alkanut katkeamaton ura ensin moottoripyörien ja
90-luvulta lähtien autojen ohjaimissa tuo tiettyä
suunnitelmallisuutta toimintaan. Huonolla asenteella ei olisi
saavutettu Vainion palkintokaappia koristavia Päijänne-ajon
luokkavoittoja, tai selvitetty esim. Six Days -joukkuekilpailuja
maailman eri kolkissa.
- Koko sarja on tarkoitus ajaa ja jokaisessa kilpailussa on
päätavoitteena maaliin pääsy. Tietenkin haen myös menestystä ja
hyviä sarjapisteitä, Vainio suunnitteli.
Kiukaita, renkaita ja ilmaisia lentomatkoja
Vuonna 1999 käynnistynyt 1400 Rally Trophy on vuosi vuodelta
kasvanut ja kehittynyt. Sarjan suosio on heijastunut myös muulla
tavalla. Kilpailijat ajavat tänä vuonna poikkeuksellisen
ruhtinaallisista erikoispalkinnoista. Sarjan yhteistyökumppaneiksi
ovat lähteneet maailman vanhin kiuastehdas Kastor, uusi suomalainen
lentoyhtiö Flying Finn, tunnettu kotimainen rallirenkaiden
valmistaja Timi, LVI-tarvikkeiden tukkuliike LVI-Dahl sekä
autourheiluun keskittynyt aatteellinen yhdistys, Lowprofile
Motorsport ry. Yhteistyökumppanit takaavat sen, että Trophyssa
kannattaa kilpailla. Lisäksi tukijat ovat valinneet
poikkeuksellisen linjan. 1400 Rally Trophyssa ei muiden
kilpasarjojen tapaan palkita pelkästään voittajia, vaan kuka
tahansa sarjan kilpailija saattaa päästä palkinnoille.
Riihimäkeläinen, suureen kansainväliseen Tylö-konserniin kuuluva
Kastor on perustanut erityisen Kastor Cupin. Kastor Cupin idea
perustuu perinteisempiin menestyskriteereihin. Kastor Cupissa tosin
jaetaan pisteitä luokittain siten, että kummankin luokan menestyjät
saavat pisteitä luokan osanottajamäärän mukaan. Kumpikin luokka
kilpailee samasta tuotepalkinnosta. Niinpä Kastor Cupin voi voittaa
joko N- tai A-ryhmän autokunta. Tämän lisäksi Kastor on luovuttanut
tuotepalkinnon arvottavaksi. Kaikkien 1400 Rally Trophyn
osakilpailuihin osallistuneiden kuljettajien ja kartanlukijoiden
kesken arvotaan tuntuva tuotepalkinto. Se luovutetaan Riihimäellä
SM-finaalikisa palkintojenjaossa.
- Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme mukana missään tämän
kaltaisessa kuviossa. Paljon on toki pyydetty, mutta olemme
pidättäytyneet toistaiseksi sponsoroinnista. 1400 Rally Trophy sopi
tämän hetken suunnitelmiimme, Juhani Lindström Kastorilta valotti.
Osallistumisen kannattavuutta tukee myös uuden suomalaisen
lentoyhtiön tuotepalkinto. Flying Finn jakaa kauden päätteeksi
kaikkien sarjaan osallistuneiden kesken suoritettavassa arvonnassa
neljä lentolippua yhtiön lentokohteisiin. Flying Finn on tuore
yrittäjä lentoliikenteen alalla. Yhtiön markkinointistrategiaan
kuuluu edullisten lentomatkojen tarjonta. Yhtiön lipunmyynti
perustuu internet-kauppaan. Flying Finn löytyy osoitteesta
www.flyfi.net Timi-renkaat luovuttaa jokaisessa kilpailussa
arvottavaksi kaksi uutta kilparengasta. Koska arvonta toteutetaan
palkintojenjaon yhteydessä, on melko todennäköistä että
keskeyttäneetkin autokunnat kunnioittavat palkintojenjakotapahtumaa
läsnäolollaan. Renkaiden omistajaksi voi näet päätyä vain, jos on
paikalla ottamassa palkinnon vastaan! LVI-Dahl puolestaan luovuttaa
Trophyyn tuotepalkintoina arvokkaita työkalusarjoja. Lowprofile
Motorsport ry on etelä- ja keskisuomalaisten rallin harrastajien
muodostama yhdistys. Yksi yhdistyksen nuorisotyökohde on tänä
vuonna 1400 Rally Trophy. Yhdistys valitsee kauden aikana nuoren ja
lupaavan kuljettajan, jolle se myöntää tuntuvan stipendin.
Valintakriteereinä ovat mm. menestys, urheilullisuus ja
esiintymistaito, sekä tulevat tavoitteet. Stipendi luovutetaan
Riihimäen finaalikilpailun yhteydessä.
Lisätietoja:
Jari Kohonen, p. 0500-480 787
www.flyfi.net
www.kastor.fi
www.lowprofile-motorsport.com