Päivän tiukin taistelu pikku-n:ssä
Taistelijoiden luokassa, pikku n:ssä piti alkuun parasta vauhtia
Honda Integralla Jarno Kinnunen. Kahden ajetun erikoiskokeen
jälkeen hänen johtonsa oli kuitenkin vaivaiset kolme sekuntia,
vaikka pohjat tuli ajettua molemmille.
Ensimmäiselle huoltotauolle kakkosena tuli Tomi Lantta Honda
Civicillä ja kolmosena Marko Mänty Integralla. Luokkaa SM-pisteissä
johtavalla Timo Mäenpäällä oli ollut Civicinsä kanssa ongelmia:
- Ykkösellä käytiin pikaisesti ojassa ja kakkosella jäi kuulematta
nuotista "miinus" ja tultiin liian kovaa nypylle. Oli onnea ettei
autosta mennyt mitään rikki, mutta niskat on kyllä nyt jäykät,
valitteli kartturi Panu Plosila. Mäenpää/Plosila kaksikko oli
huoltotauolla luokan neljäntenä, 5,5 sekuntia kärkeen jääneenä.
Mäenpää sai kuitenkin päälle hyvän vauhdin huollon jälkeen ja nousi
kolmannella EK:lla luokassa toiseksi. Jarno Kinnusen hyvä vauhti
kuitenkin säilyi ja hän ajoi nimiinsä päivän kolmannet
luokkapohjat. Mäenpäästä vain 1,9 sekuntia jääneenä luokkakolmosen
paikkaa piti nyt Marko Mänty. Neljännellä EK:lla Mäenpään tahti
yltyi ja hän korjasi päivän ensimmäiset luokkapohjat , sijoitus
kuitenkin edelleen kakkonen vain 8,4 sekuntia Kinnusesta. Mänty
kolmosena, 3,8 sekuntia Mäenpäästä kintereillään Tomi Lantta, vain
1,5 sekunnin erolla.
Kaikki paikat olivat tauolla vielä jaossa. Koko nelikko jutusteli
kuitenkin leppoisasti keskenään ja kaikki vakuuttivat ajavansa vain
varmanpäälle, eikä repimään lähdettäisi. Näillä eroilla olisi kyllä
melko täysillä mentävä jos mielii palkintopallille, sillä tunkua
oli. Viidennellä EK:lla pakkaa hieman sekoitettiinkin, Mäenpää otti
johdon - yhdellä sekunnin kymmenyksellä Kinnuseen. Kolmoseksi Tomi
Lantta vain 2,8 sekuntia johtavasta Mäenpäästä. Neljänneksi
pudotettiin Marko Mänty, mutta hänkin iskuetäisyydellä 5,1 sekuntia
Mäenpäästä.
Voittaja ratkeaisi tästä nelikosta vasta maalilavalla.
Kuutos-EK:lla Tomi Lantta pisti kaiken peliin ja täräytti luokan
pohja-ajan. Kakkoseksi sijoittunut Mäenpää jäi hänelle vaivaiset
2,5 sekuntia. Kolmanneksi sijoittui aamupäivän johtanut Jarno
Kinnunen, jääden hänkin vain 4,6 sekuntia kärkeen. Erikoista oli
vielä se, että myös Marko Mänty ajoi kymmenykselleen saman ajan
Jarno Kinnusen kanssa, mutta jäi neljänneksi Jarno Kinnusen ajettua
kovemman ajan päivän ensimmäiselle EK:lle.
Nuorten miesten huima taistelu oli loistava lisä yleiskilpailun
kärjenkin osalta tiukaksi muodostuneeseen SM Vaakuna-ralliin.
Mikkelin UA:ta edustava Tomi Lantta oli voitosta mielissään:
- Nelosen jälkeen olin neljäntenä ja ajattelin, että nyt tullaan
niin kuin osataan. Kyllähän kotikisassa varmaan on merkitystä
silläkin, että kaikki tutut on kannustamassa niin löytyy ehkä se
pieni puristus lisää mitä tässä tarvittiin. Tomi Lantta on nyt
SM-tilastossa neljänten kolmen kärjen muodostuessa seuraavaksi:
SM-pisteet, pikku n
1. Timo Mäenpää 46
2. Eero Räikkönen 37
3. Antero saaari 26