Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

26.08.2003 / Jukka Ketomäki

Kotimainen ralliautoilun suurtapahtuma Neste Rally Finland ajettiin 7-10.8. Ralli käynnistyi torstai iltana ajetulla hyppyjä, tiukkoja mutkia ja betonista rakennettuja kaiteita sisältävällä Killerin ravirata-erikoiskokeella.

Taktiikkana oli ajaa lyhyt rykäisy mahdollisimman puhtailla ajolinjoilla,ilman virheitä ja kovaa. Suunnitelma onnistuttiin toteuttamaan ja tuloksena oli N-ryhmän pohja-aika. Toiseksi ryhmässämme kiiruhti Italialainen Gianluigi Galli.

Erikoiskoe ajettiin käännetyssä järjestyksessä ja meillä oli kunnia johtaa koko yleiskilpailua reilun puolen tunnin ajan. Tilanne normalisoitui, kun WRC-kuljettajat päästettiin irti kaviouralle.

Tasaisesti kiiruhtamalla perjantaina Varsinainen ralli alkoi perjantaina Keuruun ympäristössä. Ensimmäisellä erikoiskokeella Jukalle sattui kisan ainoa virhe.

-Taisi olla vähän alkukankeutta, kesken pitkän oikealle kääntyvän mutkan oli liittymä talon pihaan, jotenkin hämäännyin ja laskin pelin sinne. Aikaa paloi turhaan n.10-15 sekuntia, mutta muuten ajo tuntui luistavan mukavasti.

Huoltopaikalla aurinko paistoi ja keli näytti lämpenevän. Seuraaville pätkille mekin heitimme alle kovan rengasseoksen, sillä Samoilla pyörillä tultaisiin ajamaan neljä seuraavaa erikoiskoetta. Valinta tuntui oikealta, mutta yllättäen alkanut paikoittainen kaatosade pilasi kuviot ja rengasvalinta oli täysin pielessä niihin olosuhteisiin. Meno oli välillä melkoista taiteilua sateen liukastamilla teillä.

Päivän lopuksi ajoimme aamulla kertaalleen ajetut pätkät uudelleen. Varoimme näillä melkoisesti ja erikoiskokeet sujuivatkin ilman ongelmia, mitä nyt yksi etuvetoauto jouduttiin kiertämään. Illan pimentyessä ajettiin vielä Killeri toistamiseen, joka ei tunnelmaltaan ihan saavuttanut torstain avauspätkän fiiliksiä.

Yötauolle saavuttiin järjestyksessä Galli, Salo ja Ketomäki.

Tulokset - 08/08 after SS10 SUPER SPEC. KILLERI 2

1. 4 Martin-Park Ford Focus A8 1h08'16"500 123.3 km/h

2. 1 Gronholm-Rautia Peugeot 206 A8 1h08'19"100 + 00'02"60

3. 2 Burns-Reid Peugeot 206 A8 1h08'40"700 + 00'24"20

1.104 Galli-Damore Mitsubishi N4 1h14'52"600 112.5 km/h

2.100 Salo-Stenberg Mitsubishi N4 1h15'47"100 + 00'54"50

3.101 Ketomaki-Alanen Mitsubishi N4 1h16'34"600 + 01'42"00

4.102 Laatunen-Vainik Mitsubishi N4 1h17'27"400 + 02'34"80

5.111 Vuorela-Sairane Mitsubishi N4 1h19'25"700 + 04'33"10

6.103 Sola-Romani Mitsubishi N4 1h21'24"900 + 06'32"30

Ilman jarruja lauantaina Ouninpohjassa

Lauantai alkoi aamulla päijälällä, joka on sekoitus todella pientä tietä ja isoa valtiontietä. Erikoiskoe sujui tuloksellisesti ihan hyvin, tosin aamu-unisuus vaivasi kuljettajia lievästi. Päivä jatkui mallikkaasti Ketomäen parantaessa sijoitustaan, Gallin suistuessa Ouninpohjassa moneksi minuutiksi ulos.

Ensimmäisen huollon jälkeen läksimme Urriaan, jossa maltoimme ja hyppäsimme kuuluisasta hyppyristä hallitun loikan. Ouninpohja 2:lla Ketomäki ja Alanen sitten kohtasivat ongelmia. -Noin viiden kilometrin kohdalla alkoi jarrupoljin pehmetä ja siitä muutama kilometriä eteenpäin poljin kolahti kokonaan lattiaan. Ajoimme 24 kilometriä kokonaan ilman jarruja, häviten N-ryhmän kärjelle noin 2 minuuttia, Jukka kertoo. Tapahtuneen myötä putosimme kolmanneksi luokassamme.

Aikahukasta sisuuntuneena lauantain loput pätkät tulivat hyvin, auto vain alkoi saada siipeensä ja kulkupuoli oli vähän hukassa, röykyissä linttaantuneen pakoputken myötä.

Tulokset - 09/08 after S17 HIMOS

1. 4 Martin-Park Ford Focus A8 2h30'59"000 122.5 km/h

2. 2 Burns-Reid Peugeot 206 A8 2h32'12"000 + 01'13"00

3. 19 Sainz-Marti Citroen Xsa A8 2h32'12"300 + 01'13"30

1.100 Salo-Stenberg Mitsubishi N4 2h46'23"900 111.2 km/h

2.101 Ketomaki-Alanen Mitsubishi N4 2h49'48"700 + 03'24"80

3.102 Laatunen-Vainik Mitsubishi N4 2h49'57"900 + 03'34"00

4.111 Vuorela-Sairane Mitsubishi N4 2h52'36"200 + 06'12"30

5.103 Sola-Romani Mitsubishi N4 2h52'48"400 + 06'24"50

6.126 Pons-Mercader Mitsubishi N4 2h58'24"500 + 12'00"60

Monen tapahtuman jälkeen maaliin ja neljänneksi

Sunnuntai-aamu valkeni kirkkaana ja koleana, aamu lähti kilpailun osalta kulkemaan tasaisissa merkeissä. Kamppailimme toisesta sijasta tiukasti Teemu Laatusen kanssa. Päivän kolmannella pätkällä Palsankylässä kärsimme rengasrikon. Rengas puhkesi takaa ja meidän oli muutaman kilometrin jälkeen pakko pysähtyä vaihtamaan sitä. Vaihto sujui kohtuullisen nopeasti ja hävisimme pohjille vajaat kolme minuuttia. Samalla pätkällä lämpöongelmista kärsineelle Teemu Laatuselle hävisimme ainoastaan minuutin. Rengastöiden jälkeen putosimme kolmanneksi luokassamme.

Tyhjällä renkaalla ajettaessa ja rengastöiden jälkimainingeissa Jukka satutti hieman kättään ja Jarkko niskaansa. Onneksi huollossamme vieraili Pertti Siekkinen, joka laittoi paikat omien sanojensa mukaan "ajokuntoon".

Kolmannesta sijasta ajettiin nyt uuden taisteluparin kanssa, eroa Espanjalaiseen Daniel Solaan ennen viimeistä pätkää vajaat pari sekuntia. Viimeisellä erikoiskokeella tapahtui sitten taas.

- Tulimme pätkän nopeinta osuutta, joku puolitoista kilometria koko ajan kaasu pohjassa. Aloittaessani jarrutuksen poljin menikin lattiaan, huikkasin Jarkolle viereen, että nyt ei ole jarruja, kun samalla viuhahdimme siimojen alle varmaan 300 metriä ohi siitä risteyksestä, mistä meidä oli tarkoitus kääntyä. Jarruputki oli katkennut edestä, valuttaen nesteet pihalle järjestelmästä. Tämä aiheutti jarrujen katoamisen kerralla.

- Nyt oli kyllä hyvää onnea matkassa, tie jatkui lähes suoraan, eikä risteyksen takana ollut yhtään ihmistä eikä autoja, Jarkko hämmästelee.

Tapahtuma ratkaisi pelin ja tuloksena rallista oli N-ryhmän neljäs sija. Hyvää kisassamme oli kova kilvanajo aina uuden taisteluparin kanssa, oli todella antoisaa, kun sai yrittää koko kilpailun ajan eri kuljettajia vastaan. Lopulta osallemme muodostui vähän liian paljon erilaisia harmeja, jotta olisimme kyenneet pitämään toisen paikkamme. Onnittelut tiimikaverillemme Juha Salolle, kuka tietää vaikka ensi kisassa järjestys olisi jo hieman erilainen.

Lopputulokset - 10/08 after SS23 MOKKIPERA 2

1. 4 Martin-Park Ford Focus A8 3h21'51"700 121.6 km/h

2. 7 Solberg-Mills Subaru Impr A8 3h22'50"600 + 00'58"90

3. 2 Burns-Reid Peugeot 206 A8 3h22'51"800 + 01'00"10

1.100 Salo-Stenberg Mitsubishi N4 3h43'42"600 109.7 km/h

2.102 Laatunen-Vainik Mitsubishi N4 3h48'37"400 + 04'54"80

3.103 Sola-Romani Mitsubishi N4 3h48'48"700 + 05'06"10

4.101 Ketomaki-Alanen Mitsubishi N4 3h49'42"000 + 05'59"40

5.104 Galli-Damore Mitsubishi N4 3h54'13"200 + 10'30"60

6.113 Uronen-Koljonen Mitsubishi N4 4h07'07"600 + 23'25"00

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa