Jukka Ketomäki
SM-finaali Riihimäellä
Jännitys huipentuu ralliautoilun SM-sarjan viimeisessä osakilpailussa SM-Valvoline Rallissa 4-5.10. Kilpailu kaasutellaan Riihimäen ympäristössä ja ralliin on ladattu reilusti jännitystä, sillä mestaruus on jaossa vielä molemmissa nelivetoluokissa.Kilpailussa ajetaan erikoiskokeita lauantaina ja sunnuntaina, joista osa ajetaan kuten vanhoina hyvinä aikoina, pimeässä.
Isossa N-ryhmässä kilpaileva Jukka Ketomäki ja Jarkko Alanen lähtevät reitille lähtönumerolla 11. Tuotantoautoihin perustuvassa isossa N-ryhmässä mestaruuteen on vielä mahdollisuus peräti kolmella kuljettajalla. Riihimäellä annetaan Tunturirallin tapaan korotetut pisteet kaavalla, 24, 20, 16, 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, joten jännitys säilyy isossa N-ryhmässä kalkkiviivoille asti. Rallin SM-sarjan päätöskilpailussa Valvoline-rallissa on siis paljon pelissä.
Mitsubishi Ralliart Finlandin väreissä on Juha Salon lisäksi tänä vuonna ajanut Jukka Ketomäki. Hänen kautensa on kuitenkin ollut erittäin kaksijakoinen. Talvisen Lapuan osakilpailuvoiton jälkeen kaikki tuntui mahdolliselta, mutta sen jälkeen alkanut keskeytysputki pudotti Ketomäen mitalikamppailuista.
- Päätöskisassa mitaleista kamppailevat muut miehet. On kauteen toki hyviäkin asioita mahtunut, sarjassa neljäntenä oleva Ketomäki sanoo ollen siinä mielessä harvinainen kuljettaja, että hänellä on tältä vuodelta taskussaan Lapuan ryhmävoiton lisäksi yleiskilpailun ykköstila sprintin SM-avauksesta.
Edellisessä rallin SM-osakilpailussa Uudessakaupungissa Ketomäki sai vihdoinkin lisätäytettä pistepussiinsa. N-ryhmän kolmas sija sai jäyheän pohjalaisen hymyilemään helpottuneena.
- Yritän jatkaa samalla tavalla; omaa ajoa, enkä turhaan seuraa muita, hän suunnittelee.
Uudessakaupungissa Ketomäki hännysti kärkiparin muodostanutta Hotasta ja Saloa erinomaisesti, vaikka ei käyttänyt rallissa ensimmäistäkään uutta rengasta.
- Nyt kun vauhti on taas löytynyt, laitetaan uutta rengasta alle. Epäonnistumisista huolimatta en ole epäillyt omaa vauhtiani missään vaiheessa. Olen tiennyt koko ajan omat mahdollisuuteni, Ketomäki mietiskelee.
Pitkät kisat ovat Ketomäen ja Alasen mieleen
Riihimäellä ensimmäisenä ajoiltana osa erikoiskokeista ajetaan syksyn pimeydessä. Tällaista ei ole useampaan vuoteen koettu ralli-SM:ssä.
- Se tuo lisää vaikeutta. Pimeässä vauhti tuntuu kovemmalta ja jarrutukset saattavat alkaa aikaisemmin. Erityisesti avonaisilla peltoaukeilla täysin pimeässä ajaminen on vaikeaa, Jukka Ketomäki ennustaa.
Ketomäen kakkoskuljettajana toimiva Jarkko Alanen kommentoi asiaa. - Suuntaus on mielestäni hyvä, kaksipäiväiset kilpailut saisivat yleistyä jatkossakin, ne houkuttelevat tänne selvästi enemmän ulkomaisia kuljettajia ajamaan, kuin lyhyemmät rallit. Lisäksi ne kouluttavat nuoria kuskeja paremmin MM-rallien vaatimuksia varten.
N-ryhmässä valmistajien mestaruussarjassa Mitsubishi jatkoi ennätysmäistä kultaputkeaan. Mestaruus varmistui selkeällä piste-erolla jo ennen kauden päätöstä.
Mitsubishi Ralliart Finland / Jarkko Alanen
SM - Valvoline ralli 4-5.10.2003, 7/7 SM-osakilpailu
Kilpailun arvo : SM- / 1400 Rally Trophy / Kansallinen F- ja A-juniorit
Kilpailun järjestäjä : Riihimäen UA/Hyvinkään UA
Reitin kokonaispituus : 463 km.
Erikoiskokeiden pituus : n. 135 km
Erikoiskokeita : 13 kpl
Palkintopalli 2002 :
Yleiskilpailu : 1. Lindholm; 2. Ampuja; 3. Kuistila
Iso N-ryhmä : 1. Salo, 2. Miettinen .Kesk. Jukka Ketomäki
Kilpailukeskus: Hotelli Linnea, Riihimäki
Reittiin tutustuminen : Perjantaina 3.10 klo 10.00 - 21.00
Katsastus : numerot: 1 - 20, Lauantaina klo 12:30-13:00
Kilpailun lähtö : 4.10. klo 14:30 Hotelli Linnea, Hämeenaukio, Riihimäki
Huollot / tauko:Keskitetysti 4.10 Oitissa ja 5.10 Riihimäellä
Kilpailun maali : 5.10. klo 12:50 Riihimäellä
Palkintojen jako:5.10. klo 14:15 maalilavalla
Ralliradio : YLE Radio Häme, 96Mhz ja 107.8Mhz
Televisio:5.10. klo 14:15 - 14:45, MTV3
Tulospalvelu : http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/online.htm
Lisätietoa : http://www.akk-motorsport.fi/rallism/
Rallin kotisivu : http://www.valvolineralli.com
N- Ryhmän SM-pisteen 6/7 osakilpailun jälkeen
1. Hannu Hotanen, TMS, Mitsubishi Lancer E7, 80
2. Juha Salo, KaUA, Mitsubishi Lancer E7, 74
3. Marko Uutela, HamUA, Mitsubishi Lancer E7, 64
4. Jukka Ketomäki, AL-Härmä, Mitsubishi Lancer E7, 25
5. Kari Ali-Rantala, RiiUA, Mitsubishi Lancer E5, 22
6. Jari Ketomaa, PiekUA, Subaru Impreza WRX, 22