Iso N: Ketomäki vs. Ketomaa
Ison N:n kamppailu sai mainiota väriä Subaru Imprezzaa käskevän
mikkeliläisen, Jari Ketomaan kamppaillessa kärkipaikasta koko
päivän Jukka
Ketomäen kanssa.
Päivän päätteeksi luokan korkeimmat SM-pisteet korjasi Jukka
Ketomäki, Jari
Ketomaan ajettua viimeisellä erikoiskokeella ulos. Ketomaa jatkoi,
mutta
aikaa tuhraantui miltei kuusi minuuttia.
Luokan kilpailu jäi tänään yhden erikoiskokeen aiottua lyhemmäksi
EK 3:lla
sattuneen onnettomuuden vuoksi. Erikoiskoe keskeytettiin ja loput
iso
A -luokan kuljettajista saivat laskennallisen ajan. Koska muut
luokat eivät
ehtineet startata erikoiskokeelle, erikoiskoe peruutettiin heidän
osaltaan,
joten näin kävi myös ison N:n kilpailijoille.
Ensimmäisen erikoiskokeen nopein oli Jukka Ketomäki
Mitsubishillään, mutta
Ketomaa vastasi hänen vauhtiinsa jo kakkosella. Ketomäki jäi 6,2
sekuntia,
mutta kertoi sortuneensa väärään rengasvalintaan: - Valitsin
kakkoselle
lumirenkaan, josta nastat taittuivat alle EK:n lopussa eikä pitoa
ollut
lainkaan. Jos olisin lähtenyt jäärenkaalla, olisin pystynyt
vastaamaan
Ketomaan vauhtiin, hän kertoi huoltotauolla. Seuraavalla
erikoiskokeella
Ketomäki näytti, ettei tämä ollut pelkkää puhetta. Hän ajoi
kymmenkilometrisen Kellolammin 5,2 sekuntia Ketomaata nopeammin ja
siirtyi
luokan johtoon. Viidennellä EK:lla kaksikosta nopeampi oli jälleen
Ketomaa,
mutta leikki loppui kuudennelle: Ketomaa ajoi ulos ja Jukka
Ketomäki korjasi
korkeimman SM-pistesaaliin.
Paremmin ratapuolelta tunnettu Jyrki Järvilehto ajoi hienosti koko
päivän.
Hän oli neljännellä ja viidennellä EK:lla jopa toisena, mutta
päivän
viimeisellä hän jo9utui antamaan periksi Daniel Solalle ja Ari
Laivolalle.
Järvilehdolle kuitenkin kahdeksan SM-pistettä, Laivolalle kymmenen
ja
Ketomäelle 12.
Luokassa oli runsaasti keskeytyksiä. Luokan hallitseva mestari
Hannu Hotanen
kärsi tekniikka ongelmista ja joutui huoltotauon jälkeen
keskeyttämään: -
Meillä takkuili heti alkuun. Ensimmäisellä EK:lla hajosi
kypäräpuhelimet
ensimmäisessä rytkyssä ja se meni siihen. Sitten kakkosella
huomasin, että
keskiluokon paineet ei ole normaalit ja auto puski pahasti.
Huollossa
todettiin, että keskiaktiiviluokon pumpun moottori oli palanut,
enkä pääse
enää tänään jatkamaan, Hannu Hotanen selvitti. Superralliskonsepti
antaa
Hotaselle kuitenkin mahdollisuuden startata kisaan uudestaan
huomenna,
jolloin jaossa on jälleen saman verran pisteitä kuin tänäänkin.
Epäonnea oli
myös SM kakkosella, Juha Salolla, jonka matka katkesi Kellolammilla
voimansiirto-ongelmiin. Myös Salo uskoi pääsevänsä huomenna
uudelleen
mukaan.
Iso N, erikoiskokeiden pohja-ajat:
EK1: Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7
EK2: Jari Ketomaa, Subaru Imprezza
EK3: peruttu
EK4: Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7
EK5: Jari Ketomaa, Subaru Imprezza
EK6: Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7
SM-pisteitä:
1. Jukka Ketomäki, 12
2. Ari Laivola, 10
3. Jyrki Järvilehto, 8
Tuloksia:
1. Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7, 44.37,9; 2. Daniel
Sola,
Mitsubishi Lancer, -1.02,9; 3. Ari Laivola, Mitsubishi Lancer, -
1.04,9; 4.
Jyrki Järvilehto, Mitsubishi Lancer Evo 7, -1.06,5; 5. Toni
Klemets,
Mitsubishi Lancer, -1.06,5.