Facebook Twitter Email Pinterest

Iso N: Ketomäki vs. Ketomaa

30.01.2004 / Iso N: Ketomäki vs. Ketomaa

Ison N:n kamppailu sai mainiota väriä Subaru Imprezzaa käskevän
mikkeliläisen, Jari Ketomaan kamppaillessa kärkipaikasta koko päivän Jukka
Ketomäen kanssa.

Päivän päätteeksi luokan korkeimmat SM-pisteet korjasi Jukka Ketomäki, Jari
Ketomaan ajettua viimeisellä erikoiskokeella ulos. Ketomaa jatkoi, mutta
aikaa tuhraantui miltei kuusi minuuttia.

Luokan kilpailu jäi tänään yhden erikoiskokeen aiottua lyhemmäksi EK 3:lla
sattuneen onnettomuuden vuoksi. Erikoiskoe keskeytettiin ja loput iso
A -luokan kuljettajista saivat laskennallisen ajan. Koska muut luokat eivät
ehtineet startata erikoiskokeelle, erikoiskoe peruutettiin heidän osaltaan,
joten näin kävi myös ison N:n kilpailijoille.

Ensimmäisen erikoiskokeen nopein oli Jukka Ketomäki Mitsubishillään, mutta
Ketomaa vastasi hänen vauhtiinsa jo kakkosella. Ketomäki jäi 6,2 sekuntia,
mutta kertoi sortuneensa väärään rengasvalintaan: - Valitsin kakkoselle
lumirenkaan, josta nastat taittuivat alle EK:n lopussa eikä pitoa ollut
lainkaan. Jos olisin lähtenyt jäärenkaalla, olisin pystynyt vastaamaan
Ketomaan vauhtiin, hän kertoi huoltotauolla. Seuraavalla erikoiskokeella
Ketomäki näytti, ettei tämä ollut pelkkää puhetta. Hän ajoi
kymmenkilometrisen Kellolammin 5,2 sekuntia Ketomaata nopeammin ja siirtyi
luokan johtoon. Viidennellä EK:lla kaksikosta nopeampi oli jälleen Ketomaa,
mutta leikki loppui kuudennelle: Ketomaa ajoi ulos ja Jukka Ketomäki korjasi
korkeimman SM-pistesaaliin.

Paremmin ratapuolelta tunnettu Jyrki Järvilehto ajoi hienosti koko päivän.
Hän oli neljännellä ja viidennellä EK:lla jopa toisena, mutta päivän
viimeisellä hän jo9utui antamaan periksi Daniel Solalle ja Ari Laivolalle.
Järvilehdolle kuitenkin kahdeksan SM-pistettä, Laivolalle kymmenen ja
Ketomäelle 12.

Luokassa oli runsaasti keskeytyksiä. Luokan hallitseva mestari Hannu Hotanen
kärsi tekniikka ongelmista ja joutui huoltotauon jälkeen keskeyttämään: -
Meillä takkuili heti alkuun. Ensimmäisellä EK:lla hajosi kypäräpuhelimet
ensimmäisessä rytkyssä ja se meni siihen. Sitten kakkosella huomasin, että
keskiluokon paineet ei ole normaalit ja auto puski pahasti. Huollossa
todettiin, että keskiaktiiviluokon pumpun moottori oli palanut, enkä pääse
enää tänään jatkamaan, Hannu Hotanen selvitti. Superralliskonsepti antaa
Hotaselle kuitenkin mahdollisuuden startata kisaan uudestaan huomenna,
jolloin jaossa on jälleen saman verran pisteitä kuin tänäänkin. Epäonnea oli
myös SM kakkosella, Juha Salolla, jonka matka katkesi Kellolammilla
voimansiirto-ongelmiin. Myös Salo uskoi pääsevänsä huomenna uudelleen
mukaan.



Iso N, erikoiskokeiden pohja-ajat:



EK1: Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7

EK2: Jari Ketomaa, Subaru Imprezza

EK3: peruttu

EK4: Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7

EK5: Jari Ketomaa, Subaru Imprezza

EK6: Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7



SM-pisteitä:

1. Jukka Ketomäki, 12

2. Ari Laivola, 10

3. Jyrki Järvilehto, 8



Tuloksia:

1. Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer Evo 7, 44.37,9; 2. Daniel Sola,
Mitsubishi Lancer, -1.02,9; 3. Ari Laivola, Mitsubishi Lancer, - 1.04,9; 4.
Jyrki Järvilehto, Mitsubishi Lancer Evo 7, -1.06,5; 5. Toni Klemets,
Mitsubishi Lancer, -1.06,5.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa