Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

31.01.2004 / Juha Salo

TIEDOTE 31.1.2004

Rallin SM-sarja, osakilpailu 1/7

30.-31.1.2004 Rovaniemi

Arctic Lapland Rallyn toinen päivä ei tuonut auringonpaistetta

JUHA SALON TEKNIIKKAMURHEET SAIVAT JATKOA

Rallikauden avannut Arctic Lapland Rally päättyi ison N-ryhmän Mitsubishi-kuljettajan Juha Salon osalta yhtä takkuisesti kuin se eilen alkoi. Tekniikka temppuili myös tänään jättäen viime vuoden hopeamiehen taipaleelle. Salon ja kartturi Mika Stenbergin pistetili jää odottamaan vielä avausta.

Vaikka perjantai päättyi Salolta ja Stenbergiltä vetoakselin hajoamiseen ja keskeytykseen, pääsi kaksikko uuden kokeilun myötä jatkamaan kisaamista myös tänään. Perjantain tulokset nollattiin ja ralliin lähdettiin puhtaalta pöydältä metsästämään SM-pisteitä. Keskeytys verotti Salon asemia siltä osin, että karkkilalainen joutui starttaamaan matkaan viimeisten autojen joukossa.

- Tiesin, että lähtöpaikka tulisi aiheuttamaan töitä. En kuitenkaan ollut hetkeäkään sillä mielin, etteikö motivaatio olisi riittänyt huonosta starttipaikasta huolimatta lähteä kisaan, Juha Salo kommentoi.

Salon taustajoukot tekivät koko yön töitä rikkoutuneen voimansiirron kimpussa. Päivän seitsemälle pitkälle erikoiskokeelle startattaessa Mitsubishi oli jälleen iskukunnossa. Kahdella ensimmäisellä, yhteensä liki 60 EK-kilometriä käsittävällä pikataipaleella Salon ja Stenbergin heikko lähtöpaikka näkyi tuloksissa. Kaksikon ajat eivät riittäneet aivan kärkisakkiin. Ristilammen (EK 8) jälkeen kiinnikurottavaa oli 39,3 sekuntia ryhmän johtopaikkaan.

- Startti päivään ei ollut paras mahdollinen. Auto pätki ja tiet olivat huonossa kunnossa. Se oli taiteilua kapeilla teillä kaksivetoisten ajourissa, Salo luonnehti.Arctic Lapland Rallyn kymmenennellä erikoiskokeella, Autiovaarassa, Salon Mitsubishi kärsi jälleen tekniikkamurheista - tällä kertaa kiukutteli vaihdelaatikko.

- Nelosvaihde hukkui ja vaihtaminen kolmoselta vitoselle oli lähes mahdottomuus. Jos olisimme jatkaneet matkaa, vaihdelaatikosta olisi luultavasti tullut kaikki ulos ehkä jo seuraavalla pätkällä. Emme halunneet ottaa riskiä ja hajottaa autoa tai ajaa sen vuoksi ulos, Mitsubishi Ralliart -kuljettaja kuvaili.

Salon ja Stenbergin avausviikonloppu ei tuottanut SM-pisteitä. Kausi 2004 ei alkanut viime vuoden hopeakaksikolta vahvasti. - Lapin reissu oli pohjanoteeraus. Kahdessa keskeytyksessä ei ole paljon hurrattavaa. Huvittavaa on, ettei eiliset ja tämänpäiväiset ongelmat olleet lainkaan toisistaan johtuvia. Epäilen, että eilen rikkoutuneen vetoakselin materiaalissa oli jotain vikaa. Vaihdelaatikolla olisi taas ollut vielä 150 ajokilometriä jäljellä, Salo summasi epäonneaan pettyneenä.

Seuraava osakilpailu kaasutellaan helmikuun 21. päivä Lapualla. - Loppukauden merkitys luonnollisesti kasvoi. Lapualle lähdetään hakemaan voittoa, mutta ennen sitä on ajettava alle runsaasti testikilometrejä ja rasitettava autoa.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa