Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

02.02.2004 / Heikki Westerlund

Arctic Rally 2004 on ajettu. Osaltamme kisa ei mennyt suunitelmien mukaisesti kun jouduimme keskeyttämään auton lipsahdettua syvälle hankeen rallin toisena ajopäivänä.

Yllättävän vastoinkäymisen koimme torstaina testierikoiskokeella kun autosta hajosi lyhyen ajon jälkeen kulmavaihde. Vioittuminen oli täysi yllätys koska auto oli totaalisesti läpikäyty vuoden-vaihteen tauon aikana. Huolto laittoi tyylikkäästi mukana olleilla varaosilla auton kuntoon ja näin olimme valmiita perjantain starttiin. Kisa alkoi ihan mukavasti ja vauhtiakin löytyi muutaman erikoiskokeen jälkeen, mutta kyllä ajamattomuus näkyi. Nuottihommat toimivat uuden kartturini Sirpoman Arton eli Arwon kanssa loistavasti. Perjantain ainoa ongelma, aika hankala sellainen, oli lisävaloreleen pätkiminen illan pimeillä erikoiskokeilla. Se luonnollisesti vaikeutti ajamista kun välillä paloi vain yksi lisävalo neljän sijaan. Sinnikkäästi ajoimme perjantain illan pätkät läpi ja yötauolle siirryttäessä olimme ison A ryhmän 8. sijalla. Huolto korjasi valot illan huollossa ja näin siltä osin kaikki oli kunnossa aamulla uudessa startissa. Olimme Arton ja tiimin kanssa sijoitukseen suht tyytyväisiä ja pidimmehän lähtönumeromme mukaisen sijoituksen. Uuden pistelasku-systeemin mukaisesti saimme kokoon ensimmäiseltä päivältä 7. sijallamme 3 pistettä.

Lähdimme aamulla hyvillä mielin kohti Sarrion ja Ristilammen pitkiä (30 km ja 26 km) erikois-

kokeita. Aamun avaus sujui vahdikkaasti. Jouduimme kuitenkin ajamaan erikoiskokeen lopussa muutaman kilometrin Jarkko Miettisen perässä hänen nilkuttaessaan kohti maalia rikkoutuneella renkaalla. Tietysti se hieman harmitti kun häntä ei päästy heti ohittamaan ja jouduimme ajamaan aika pitkään hitaaasti hänen perässä ja sankassa lumipöllyssä. Seuraava ek oli Ristilampi.

Jossain 22 km kohdalla otin yhden vasemman kovavauhtisen mutkan hieman liian sisältä jonka seurauksena pyörä otti penkasta kiinni ja heitti perän yli. Pyörimme vaakatasossa piruetteja muutaman kerran. Auton melkein pysähtyessä ajattelimme että taisimme jäädä tielle ja pääsemme jatkamaan matkaa niin juuri silloin auto alkoikin hitaasti valua taaksepäin.Auton kohdalla oli erittäin jyrkkä maapenkka ja sen alapuolella puro. Auto valui hitaasti perä edellä puroon. Siinä sitten olimme, auton takaluukku puoliksi purossa ja nokka kohti taivasta. Keskeytys oli tosiasia.

Näin tämänkertainen Arctic Lapland Rally. Tietysti meitä harmitti koska tavoitteemme oli yrittää

ajaa kisa maaliin ja napata vielä lauantailta jokunen SM-piste lisää. Mutta tällaista tämä on!

Seuraava SM-ralli kaasutellaan Lapuan maisemissa lauantaina 21. päivä helmikuuta.

Nyt ei muuta kuin auto ja miehet hyvään iskuun ja kolmen viikon kuluttua taas kypärät päähän.

Lisää kuvia sivuiltamme loppuviikosta.

Terveisin

Hessu Westerlund
http://www.rtv-westerlund.fi/rally_team_westerlund.htm
http://www.arcticrally.fi/fin/tulokset/index.php
http://www.akk-motorsport.fi/rallism/
http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/rafu/sm.htm

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa