Facebook Twitter Email Pinterest

Mika Eloluoma

04.02.2004 / Mika Eloluoma

Eloluoma ja Jaskari tunturiseikkailustaan maaliin ja varttia vaille

Rovaniemellä ajetussa SM-rallikauden avauksessa Arctic Lappland Rallyssä penkat pölisivät ja niitä myös siirreltiin. Kilpailu oli tälläkin kertaa äärimmäisen rankka. Sen saivat tuta monet kilpailijat, jotka joutuivat keskeyttämään.

Pohjalaispari Vaasan Mika Eloluoma kartanlukijanaan Kuortaneen Hannu Jaskari ajoivat kahden päivän tunturiseikkailustaan vaiherikkaasti maaliin eilen ja tänään varttia vaille. Eilen ison n-ryhmän kymmenenneksi ja tänään tuli keskeytys siirtymätaipaleella matkalla Rovaniemelle.

- Kävimme tämän aamun toisella erikoiskokeella ulkona ja oikein huolella. Siinä meni lumitöissä ja kauan. Näin hyvin alkanut tämän päivän toinen kilpailu hupeni jo alkumetreille, toteaa Mika Eloluoma.


Arctic Lapland Rallyssä kokeiltiin nyt ensi kertaa uutta rallikonseptia. SM-pisteistä ajettiin kumpanakin ajopäivänä erikseen. Perjantain nopein sai 12 pistettä ja myös tämän päivän nopein sai 12 pistettä. Rallissa oli siis SM-pisteiden osalta kaksi erillistä kilpailua. Eilen "spruutattiin" kuusi ja tänään seitsemän erikoiskoetta.

Perjantaina kahdeksanneksi

Mitsubishi Lancerin evo 6,5 versiolla ajaneelle Mika Eloluomalle ja kartanlukija Hannu Jaskarille toinen yhteinen kilpailu oli yhtä eksotiikkaa.

- Se oli lunta ja taas lunta, jäätä, lumitöitä, revontulia ja porojen väistelyä. Sekä tietysti nopeata etenemistä. Ja erilaista ohjelmaa oli jokaikisellä pätkällä, toteaa kartanlukija Jaskari.

Perjantaina ajetussa ensimmäisessä osassa pari sijoittui isossa n-ryhmässä SM-pisteistä ajavien joukossa kahdeksanneksi. Paras erikoiskoesijoitus oli kuudes tila. Senjälkeen sijoitukset olivat liki kymmenen parhaimman joukossa, mutta päivän viimeisellä erikoiskokeella sijoitus vaihtui 16:sta tilalle.

- Asensimme lisävalot nokalle, mutta emme saaneet niitä toimimaan. Jossakin releessä oli vika ja näin jouduimme ajamaan ilman lisävaloja. Auton omilla valoilla ei nähty kunnolla. Tästä tuo eilisen päivän ja viimeisen erikoiskokeen vähän totutusta huonompi sijoitus.

Uuteen päivään uusin ajokujein

Viidettä kertaa Arctic Lapland Rallyssä kilpaillut Mika Eloluoma starttasi toiseen kilpailupäivään päättäväisesti ja nöyrästi. Hän tiesi, että Lapin luonto ei anna periksi. Erikoiskokeen alussa huppu ja kypärä päähän. Räkäisy ajohanskoihin. Päättäväinen ilme ja sitten menoksi. Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella he sijoittuivat 11:sta tilalle, mutta seuraavalla erikoiskokeella lipesi ulos.

- Tultiin vain yksinkertaisesti liian kovaa. Se taisi olla nuottivirhe ja sitten mentiinkin pitkälle metsään. Siinä sitä tuhraantui aikaa metsässä ja lumitöissä.

Tunturiralli on myös kestävyys- ja luotettavuuskilpailu. Toinen kilpailupäivä oli juuri keskeytysten värittämä. Lapin lumiränneissä ajettiin päivän aikana liki 165 erikoiskoekilometriä, josta lähes 700 kilometriä siirtymätaivalta.

Erikoiskokeet olivat pitkiä, joissa oli lunta, jäätä, kiviä. Renkaat joutuivat nytkin kovalle koetukselle. Tänäänkin ajettiin kolme erikoiskoetta, jotka olivat pituudeltaan 30:n kilometrin pituisia, sanoo Jaskari.


Maaliin ja varttia vaille

Lauantai-iltana pohjalaispari joutui keskeyttämään kilpailun viimeisen erikoiskokeen siirtymätaipaleella.

- Autoon tuli joku vika ja jouduimme jättämään keskeyttämisilmoituksen, sanoo Mika Eloluoma.

Isossa N-ryhmässä kilpaili 37 paria. Tavoitteemme oli ajaa kilpailussa kympin sakkiin. Eilisessä ensimmäisessä kilpailussa olimme SM-pisteistä ajavien joukossa kahdeksas. Tänään ulosajon, lumitöiden ja tekniikkamurheiden johdosta jouduimme keskeyttämään.

- Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kartanlukija Hannu Jaskari hoiti hommansa hienosti ja yhteistyö kabiinissa toimi loistavasti. Lisäksi tuntuu, että tämä oli kaikesta huolimatta minun paras Tunturiralli. Perinteisellä Siikakämän erikoiskokeella ajoimme pitkiä ilmalentoja. Tällaista en ole kokemut siellä aiemmin. Kokemus tuo siis lisää vauhtia, kertoo hikinen Mika Eloluoma rallin siirtymätaipaleen huoltopaikalla ja jättää samalla keskeyttämisilmoitusta.

Mitsubishi Lancer evo 6,5 vedetään arvokkaasti trailerille.

Seuraava SM-osakilpailu ajetaan Lapualla 21.2.


Tiedotus ja teksti: TEEKOOTEE -viestintä/Timo Koskinen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa