Jouni Ampuja
Talvikauden päätöskisaan, Mikkeliin Jouni Ampuja lähtee vain ja
ainoastaan voittoa tavoittelemaan. Sarjajohtajan kausi on edennyt
talven aikana suunnitellusti ja uusi auto alkaa istua entistä
paremmin käteen.
- Viime sunnuntaina ajoin 40 - 50 km testiä autolla. Kaikki on
kunnossa kisaa varten, ainoastaan keli hieman arveluttaa. Uskon
kuitenkin, että tiet pysyvät hyvässä kunnossa, vaikka aurinko
hieman lämmittääkin.
Kuljettaja ja kilpa-auto Ford Focus WRC toimivat. Onko siis
odotettavissa ensimmäinen voitto SM-tasolla?
- Niin, saakeli, aiheellistahan sitä olisi voittoa yrittää.
Toivottavasti kaikki toimii ja voidaan ajamalla katsoa, että kuka
on paras.
Kartturista menestys tuskin jää kiinni, sillä edellisessä
SM-rallissa sanavalmis kouvolalainen sai aisaparikseen kokeneen ja
kaiken nähneen Timo Hantusen.
- Hantunen on kilpailuhenkinen ukko. Tykkään hänen tyylistään.
Monet asiat, jotka ovat toisille ihan uusia, ovatkin Hantuselle
itsestäänselvyyksiä. Hän on sikahyvä. Ei tarvitse epäillä, etteikö
homma toimisi. Varmasti yksi Suomen parhaista, suitsutti Ampuja
uutta kakkostaan.
Reitti noudattelee viimevuotista kaavaa, mikä sopii myös Ampujalle.
Kisassa ajetaan kaikkiaan kuusi erikoiskoetta, yhteismitaltaan 85
km.
- Tosihienoja pätkiä, huippureitti. Kisa ajetaan vaihtelevassa
maastossa; on nopeaa tietä, jossa saa hakea kunnolla linjaakin.
Spooreista ei varmasti ole haittaa, numerolla yksi kisaan
starttaava Ampuja ennakoi.
Jouni Ampuja / Tunturi + Lapua yhteenveto
Kauden kolmen ensimmäisen SM-rallin jälkeen, sarjassa toisena oleva, Jouni Ampuja näyttää päässeen erittäin hyvin sinuiksi uuden, tehokkaan kilpa-autonsa kanssa.
Arctic Lapland Rallysta tuli mainio yleiskisan kakkossija, kahden päivän yhteistulokset laskettuna. Eroa voittaneeseen Juuso Pykälistöön tuli reilu minuutti. Lapin arktisissa oloissa ajetut ensimmäiset kaksi SM-rallia sujuivat siis vielä autoon totutellessa.
- Hyvin meni. Uusia juttuja auton kanssa oli paljon. Jos Tunturissa olisi mennyt heti pieleen, se olisi heijastunut pitkälle loppukauteen. Sen vuoksi oli tärkeää onnistua heti, tiesi Ampuja.
Lapuan SM-rallissa kisa sujuikin jo huomattavasti ripeämmin. Ensimmäisellä erikoiskokeella tapahtunut harmittava pyörähdys maksoi liki parikymmentä sekuntia. Maalissa rajun takaa-ajon jälkeen eroa Sebastian Lindholmiin oli vaivaiset neljä sekuntia. Kakkossija myös Lapualta.
- Mukava oli ajaa. Pystyimme pohja-aikoihin, eikä eroa "Bastiin" jäänyt paljoa. Nyt on ihan eri meininki muutoinkin. Kilpa-auton iässä muutama vuosi tekee jo paljon. Auton ominaisuudet tuovat lisää vauhtia. Riskittömämmälläkin ajolla saavuttaa jo hyviä tuloksia, vertaili Ampuja aiempaa Corollaansa nykyiseen menopeliin.