Jukka Ketomäki
Keväisen kirkkaassa Mikkelissä ajettu talvikauden päätösralli
ajettiin 13.3
hienossa talvisäässä, jossa lunta, jäätä ja auringonpaistetta
riitti. N-ryhmän
kärkikamppailu käytiin jälleen kolmikon Ketomäki, Ketomaa ja Salo
kesken.
Heräämisen merkkejä osoittivat myös hallitseva mestari Hannu
Hotanen ja luokkaa
vaihtanut Kaj Kuistila.
Kilpailu alkoi tasaisissa merkeissä Ketomaan ajaessa pohjat
kymmenyksen erolla
Ketomäkeen, Mitsubishia luotsaava Ylistarolainen kertoo
aloituksesta. - Mentiin
yksi risteys lievästi pitkäksi ja menetimme siinä aikaa. Kakkosella
alkoi Salo
kirstää tahtiaan ajaen pohjat kaikille taukoa edeltäville
erikoiskokeille.
Ketomäen osalta kolmas ja neljäs erikoiskoe sujuivat mallikkaasti
tuottaen
toiset sijat tilastoon. - Me otimme lumirenkaan avauspätkille,
muiden lähtiessä
jääkelin pyörällä liikkeelle. Ykkösellä renkaat toimivat hienosti,
mutta
kakkosen lopussa ne alkoivat väsähtää lämpöisessä kelissä, Jukka
kertoo. -
Autosta oli mennyt avauspätkillä kannentiiviste, joten loppupätkät
pitäisi
tarkkailla lämpömittaria ja lisätä vettä jäähdyttäjään pätkien
välissä,
Ketomäelle nuotteja lukeva Alanen kertoo. Tauolle tultaessa Salo
johti,
Ketomäen ja vaihdelaattikkomurheista kärsineen Ketomaan peesatessa
häntä
iskuetäisyydellä.
Taukotilanne-SM VAAKUNA-RALLI / 4 EK:n jälkeen
ero 1.een ero edell.
1.( 2) Sebastian Lindholm 33.22;3
2.( 1) Jouni Ampuja 0.26;6 0.26;6
3.( 12) Juha Salo N3 1.29;3 1.02;7
4.( 6) Jari Latvala 1.33;7 0.04;4
5.( 4) Juuso Pykälistö 1.34;2 0.00;5
6.( 7) Jukka Ketomäki N3 1.46;4 0.12;2
7.( 8) Jari Ketomaa N3 2.00;1 0.13;7
8.( 5) Heikki Westerlund 2.05;9 0.05;8
9.( 19) Hannu Hotanen N3 2.06;4 0.00;5
10.( 9) Marko Kakko N3 2.25;5 0.19;1
Loput kaksi erikoiskoetta ajettiin samoissa merkeissä, kuin taukoa
edeltäneet
neljä erikoiskoetta. - Meidän hyökkäys tyrehtyi rampaan autoomme,
en kyllä
oikein usko, että olisimme millään ilveellä Juhaa kiinni
saaneetkaan, Ketomäki
kertoo. Kolmantena ollut Jari Ketomaa joutui keskeyttämään kisan
viimeisellä
erikoiskokeella ylipääsemättömiksi käyneisiin
vaihdelaatikko-ongelmiin.
- Täytyy sanoa, että talvikautemme on sujunut erinomaisesti,
vaikka niukkoja
sekunnin tappioita olemme kärsineetkin. Pisteitä on kertynyt
tasaisesti joka
kilpailusta ja pätkäajat ovat olleet tasaisen hyviä olosuhteista
riippumatta,
Ketomäki hykertelee tyytyväisenä.
SM-sarja jatkuu kesäkuun alussa Joensuussa, sitä ennen yritämme
kuitenkin
päästä
mukaan Ruotsissa tou-kokuussa ajettavaan South Swedish Rallyyn,
joka on
pohjoisen alueen FIA:n Euroopan mestaruussarjan osakilpailuun.
-Tutkittuamme tämän vuoden tilastoja huomasimme johtavamme Euroopan
Mestaruussarjaa, näistä kilpailuista jaetaan pisteitä tiettyjen
kertoimien
mukaan ja jäljellä olevista ralleista tällä ruotsin kilpailulla on
suurin
kerroin, katsotaan kuinka palaset loksahtavat kohdilleen, Jukka ja
Jarkko
päättävät.