Facebook Twitter Email Pinterest

Mika Eloluoma

19.04.2004 / Mika Eloluoma


Vaasalainen Mika Eloluoma ajaa kesällä uusimmalla ja tuoreimmalla Mitsubishin ralliversiolla. Vielä Eloluoman kotitalon pihassa oleva uusi siviiliauto puretaan täysin ja rakennetaan senjälkeen kilpa-autoksi.

Se on nyt pihassa ja plastiikat penkeissä, kilautti onnellinen
Mika Eloluoma saadessaan vihdoin ja viimeinen uuden kilpa-autoaihionsa
Suomeen. Uuden Mitsubishi Lancer evo 8:n kilpailukuntoon rakentaminen
alkaa välittömästi.
- Toivottavasti auto on valmiina kesän toisessa SM-osakilpailussa
Tampereella 3.7., sanoo isossa n-ryhmäsä kilpaileva Eloluoma, joka
siirtyy Mitsubishissä uuteen ja tuoreimpaan aikaan.

Mitsubishillä on kilpailtu eri kehitysversioilla vuodesta 1992
lähtien. Tuolloin Mitsubishin ralliase totteli tyyppiä evo 1. Miltei
joka vuosi on rallikäyttöön tullut kehittyneempiä versioita.
Tänä vuonna Mitsubishi Lancerin uusin on jo uuden polven evo 8. Nyt
se on myös täysin autokaupasta ostettava malli. Rallikäyttöön
rakennettavia evo kaseja rantautui Japanista Suomeen kuusi. Niistä
yhden hankki vaasalaispilotti Mika Eloluoma.
Kilpailukäyttöön rakennettava auto tuli maahan ns.
"karvalakkivarustein". Siinä on normaalit peltivanteet, ei
kuppi-istuimia, eikä keskuslukitusta.
Mitsubishi Ralliart Finlandin päällikkö Pekka Koski sanoo, että
uusin evo 8 on moottoriltaan paremmin hengittävä ja edeltäjiään
kierrosherkempi. Myös voimansiirto on kokenut muutoksia.

Pihasta Mänttään
Mika Eloluoma käväisi hakemassa ennen pääsiäistä Naantalin
satamasta uuden Mitsubishi kilpa-autoaihion. Mahtavan takasiiven omaava
japanilaistuote "laskeutui" Eloluoman kotitalon pihalle, aivan Vaasan
lentoaseman vierelle.
Mika toteaa, että uutta evo 8:aa on ollut mukava tutkia. Onhan auto
täysin uusi. Se lähtee viikolla 17 Vaasasta Mänttään Risto Tuomiselle,
joka rakentaa auton kilpailukuntoon.
- Risto purkaa uuden auton pelkäksi koriksi. Senjälkeen se
vahvistushitsataan, asennetaan turvakaaret. Myös kone puretaan
tarkistusta varten, tietää Mika.
Tämänjälkeen alkaa auton kasaaminen, jolloin siihen laitetaan mm.
moottori, vaihdelaatikko ja voimansiirto paikoilleen. Öhlingsin
kisa-alusta, Gems boxi jne.
Uusi evo 8 on Mikankin mukaan tehokkaampi kuin aiemmat evot. Pellin
alla laukkaa tarvittaessa 270 pollea ja kiihtyvyyttä löytyy neljä
sekuntia nollasta sataan.
- Siinä on isommat venttiilit, kevyempi vauhtipyörä ja herkempi
moottori.

Mielellään soralle
Mika Eloluoman ja kartanlukija Hannu Jaskarin talvikilpailuissa
oli tekemisen meininki. Vauhti kasvoi, mutta liian usein pari ulkoili
ja näin SM-pisteitä ei kovinkaan paljon herunut.
Kesän sorakapinoihin pari lähtee hyvillä ja aurinkoisin mielin.
Uusi auto valmistunee aikaisintaan Tampereen 3.7. SM Exide ralliin.
Joensuun 12.6. suvenavauksessa pohjalaispari ajaa vielä "vanhalla"
Mitusbishi Lancer 6.5:llä.
- Parempaan suuntaan on nyt mentävä ja mennään. Kesäkisat sopivat
ehkä minulle paremmin. Mitä pitävämmällä pinnalla, sen paremmin
ajotyylini sinne sopii. Tämän johdosta kaivan Opel Astrani tallin
perältä ja osallistun sillä johonkin kevään asfalttisprinttikisaan,
lupaa Mika Eloluoma.

Tiedotus, teksti, kuva: TEEKOOTEE -viestintä/Timo Koskinen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa