Marko Kakko
Marko Kakko, SaloUa, odottaa lauantaita erityisellä innolla.
Silloin polkaistaan rallin SM-sarjan kesäkausi käyntiin Joensuussa.
Itäralli selvittää kuskien nykykunnon ja autojen kilpailukyvyn
ensimmäisen kerran sitten talvisten SM-osakilpailujen. Talven
jäljiltä Kakko ja kartanlukija Pasi Hedman ovat loistavissa
hyökkäysasemissa: piinkovassa ison N-ryhmän SM-sarjan
yhteispisteissä sijoitus on neljäs, vain kolme pistettä
kakkossijasta.
- Joensuussa on pakko yrittää kolmen joukkoon. Silloin tavoite
SM-mitalista pysyisi hienosti aikataulussa. Testikilometrejä on
alla riittävästi, ainakin yhden SM-rallin verran. Auto läpikäyntiin
täydellisesti kevättauon aikana ja se toimii aivan loistavasti,
Kakko hehkuttaa.
Joensuussa kaasutellaan seitsemän erikoiskoetta. Tiet itärajan
tuntumassa ovat rallisuomen komeimpia. Vauhtia isoilla teillä
riittää ja mutkia ja hyppyjäkin on osunut teille siinä määrin, että
kuljettajista puristetaan kyllä irti viimeisinkin alkukesän
hikipisara.
- Tiet eivät ole hienoja. Ne ovat suorastaan mahtavia!
- Alustan täytyy toimia. Muuten luotto autoon katoaa ja ajamisesta
ei tule mitään. Lisäksi nuotin täytyy osua aivan kohdallaan.
Aikaerot ihan kärjessäkin voivat kasvaa yllättävän suureksi.
Itärallin tiet ovat perinteisesti sellaisia ajomiehen teitä, Kakko
tietää.