Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

14.06.2004 / Jukka Ketomäki

Itäralliin ison N-ryhmän SM-sarjan johtopaikkaa puolustamaan lähtenyt
ylistarolainen Jukka Ketomäki pystyi lisäämään pistesaldoaan N-ryhmän
neljänsillä korkeimmilla pisteillä. Mitsubishi Lancer Evo VII:tä käskevän
Ketomäen ralliin sisältyi kosolti huimia tapahtumia. 87 kilometrin mittaisen
reitin varrelle mahtui mm. pohja-aikavauhtia, tiellä hortoilleita katsojia,
ravistavia renkaita, ylipitkä hyppy, pölyä ja paljon muuta.

Ralli ajettiin Joensuun ympäristössä lähellä itäisen naapurivaltiomme rajaa.
Edellisenä vuonna havaittu ja nuotituksen aikana entisestään vahvistunut seikka
oli, että reitti tulisi olemaan kuljettajalle ja kartanlukijalle todella
haasteellinen. Erikoiskokeet olivat vaikeustasoltaan aivan skaalan ääripäästä
ja tiestö sisälsi tarkkoja ylityksiä ja nyppyjä lähes katkeamattomana sarjana.
Kilpailijat toitottivat lähes yhteisestä suusta, että yhteis-työn auton sisällä
oli syytä toimia hyvin, jos mielisi ajaa kärkipaikoista. Reitin vaikeus oli
Ralliart Finlandin kaksikolle mieleen, sillä vaativissa olosuhteissa todelliset
ajomiehet erottuvat yleensä edukseen.

AL-Härmää edustavat Jukka ja Jarkko avasivat pelin totutun räväkästi, ajaen
ensimmäiselle erikoiskokeelle ryhmässään pohja-ajan. - Ykköspätkällä
ensimmäinen täysmiinus oikea oli yllättää liukkaudellaan, tultiin vitonen
pesässä ja kaasu pohjassa, renkaat olivat varmaan vielä kylmät ja siksi perä
lähti karkaamaan alta, Jukka kertoo.

Toisella pätkällä oli mittaa lähes 25 kilometriä, jonka maalissa nähtiin
kiukkuinen Mitsubishi kuljettaja. - Nyt hävittiin paljon, ensin jouduin
jarruttamaan vauhdin pois tiellä olleiden katsojien takia, sitten yhdessä
hitaassa risteyksessä takarenkaat haukkasivat soraa, isolla tiellä takarenkaat
ravistivat, niin kovasti, että pyyhkijät väpättivät tuulilasilla ja hampaat löi
loukkua, manasi yli kymmenen sekuntia pohjille hävinnyt Ketomäki.

Seuraavat erikoiskokeet menivät tasaisissa merkeissä ja Yleisö-erikoiskokeen
jälkeiselle tauolle saavuttiin Juha Salon johdolla, Ketomäki oli tässä
vaiheessa N-ryhmän neljäntenä, ainoastaan 2,1 sekuntia kakkospaikasta.

EK 4 JÄLKEINEN YLEISKILPAILUTILANNE
1.( 2) Sebastian Lindholm A6 21.03;7
2.( 3) Juuso Pykälistö A6 0.18;0
3.( 1) Jouni Ampuja A6 0.30;4
4.( 6) Jari-Matti Latvala A6 0.30;6
5.( 4) Jarmo Mikkonen A6 0.32;6
6.( 9) Juha Salo N3 0.53;9
7.( 18) Jarkko Miettinen N3 1.04;0
8.( 20) Jani Paasonen N3 1.05;5
9.( 7) Jukka Ketomäki N3 1.06;1
10.( 5) Jari Latvala A6 1.10;2

Tauon jälkeisellä viidennellä erikoiskokeella Ketomäki jatkoi nousuaan
tuloslistoilla, kiristäen ryhmässään kolmannelle tilalle ainoastaan puoli
sekuntia kakkospaikasta. - Seuraavalla eli kuutospätkällä kärsimme pölystä,
näkyvyys oli välillä ihan nollassa. Pykälistö oli vaihtanut pätkällä renkaan ja
oli meidän ja Jari-Matti Latvalan edessä. Hävisimme taas pohjille yli 14
sekuntia, joten pelimme alkoi tuntua pelatulta, Jukka kertoo. - Hyppäsimme
pätkän alkupuolella karmivan hypyn, jossa autokin sai vähän siipeensä, Alanen
kertoo ratkaisuista. Ennen viimeistä erikoiskoetta kaksikko korjasi
Mitsubishiaan aivan viime sekunneille. - Taisi jäädä miehiltä tyhjäkäynti vähän
turhan korkealle, sillä viimeisellä meille tuomittiin vielä vilppilähtö.

N-ryhmän monivaiheinen kilpailu päättyi Juha Salon voittoon. Kotikisaansa ajanut
Jarkko Miettinen ajoi toiseksi ja Jani Paasonen kolmanneksi. Paasonen ei ole
ilmoittautunut SM-sarjaan, joten hänen takanaan olleiden SM-sijoitukset
nousivat pykälällä. Ketomäen aikarangaistuksen avustuksella
neljänneksi nousi Toni Klemets, Ketomäen jäädessä siis viidenneksi.
Yleiskilpailun
voitti jälleen ylivoimaisesti Sebastian Lindholm ennen Jouni Ampujaa.


EK 7 JÄLKEISET LOPPUTULOKSET
1.( 2) Sebastian Lindholm A6 42.23;7
2.( 1) Jouni Ampuja A6 0.29;6
3.( 4) Jarmo Mikkonen A6 0.51;0
4.( 9) Juha Salo N3 1.38;3
5.( 6) Jari-Matti Latvala A6 1.40;3
6.( 18) Jarkko Miettinen N3 1.59;5
7.( 20) Jani Paasonen N3 1.59;6
8.( 5) Jari Latvala A6 2.06;8
9.( 11) Toni Klemets N3 2.14;4
10.( 7) Jukka Ketomäki N3 2.19;4


SM-pisteet:
1. Jukka Ketomäki, 56
2. Juha Salo, 40
3. Jari Ketomaa, 33


SM Abloy-Itäralli, Joensuu 12.6.2004

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa