Jukka Ketomäki
Itäralliin ison N-ryhmän SM-sarjan johtopaikkaa puolustamaan
lähtenyt
ylistarolainen Jukka Ketomäki pystyi lisäämään pistesaldoaan
N-ryhmän
neljänsillä korkeimmilla pisteillä. Mitsubishi Lancer Evo VII:tä
käskevän
Ketomäen ralliin sisältyi kosolti huimia tapahtumia. 87 kilometrin
mittaisen
reitin varrelle mahtui mm. pohja-aikavauhtia, tiellä hortoilleita
katsojia,
ravistavia renkaita, ylipitkä hyppy, pölyä ja paljon muuta.
Ralli ajettiin Joensuun ympäristössä lähellä itäisen
naapurivaltiomme rajaa.
Edellisenä vuonna havaittu ja nuotituksen aikana entisestään
vahvistunut seikka
oli, että reitti tulisi olemaan kuljettajalle ja kartanlukijalle
todella
haasteellinen. Erikoiskokeet olivat vaikeustasoltaan aivan skaalan
ääripäästä
ja tiestö sisälsi tarkkoja ylityksiä ja nyppyjä lähes
katkeamattomana sarjana.
Kilpailijat toitottivat lähes yhteisestä suusta, että yhteis-työn
auton sisällä
oli syytä toimia hyvin, jos mielisi ajaa kärkipaikoista. Reitin
vaikeus oli
Ralliart Finlandin kaksikolle mieleen, sillä vaativissa
olosuhteissa todelliset
ajomiehet erottuvat yleensä edukseen.
AL-Härmää edustavat Jukka ja Jarkko avasivat pelin totutun
räväkästi, ajaen
ensimmäiselle erikoiskokeelle ryhmässään pohja-ajan. -
Ykköspätkällä
ensimmäinen täysmiinus oikea oli yllättää liukkaudellaan, tultiin
vitonen
pesässä ja kaasu pohjassa, renkaat olivat varmaan vielä kylmät ja
siksi perä
lähti karkaamaan alta, Jukka kertoo.
Toisella pätkällä oli mittaa lähes 25 kilometriä, jonka maalissa
nähtiin
kiukkuinen Mitsubishi kuljettaja. - Nyt hävittiin paljon, ensin
jouduin
jarruttamaan vauhdin pois tiellä olleiden katsojien takia, sitten
yhdessä
hitaassa risteyksessä takarenkaat haukkasivat soraa, isolla tiellä
takarenkaat
ravistivat, niin kovasti, että pyyhkijät väpättivät tuulilasilla ja
hampaat löi
loukkua, manasi yli kymmenen sekuntia pohjille hävinnyt
Ketomäki.
Seuraavat erikoiskokeet menivät tasaisissa merkeissä ja
Yleisö-erikoiskokeen
jälkeiselle tauolle saavuttiin Juha Salon johdolla, Ketomäki oli
tässä
vaiheessa N-ryhmän neljäntenä, ainoastaan 2,1 sekuntia
kakkospaikasta.
EK 4 JÄLKEINEN YLEISKILPAILUTILANNE
1.( 2) Sebastian Lindholm A6 21.03;7
2.( 3) Juuso Pykälistö A6 0.18;0
3.( 1) Jouni Ampuja A6 0.30;4
4.( 6) Jari-Matti Latvala A6 0.30;6
5.( 4) Jarmo Mikkonen A6 0.32;6
6.( 9) Juha Salo N3 0.53;9
7.( 18) Jarkko Miettinen N3 1.04;0
8.( 20) Jani Paasonen N3 1.05;5
9.( 7) Jukka Ketomäki N3 1.06;1
10.( 5) Jari Latvala A6 1.10;2
Tauon jälkeisellä viidennellä erikoiskokeella Ketomäki jatkoi
nousuaan
tuloslistoilla, kiristäen ryhmässään kolmannelle tilalle ainoastaan
puoli
sekuntia kakkospaikasta. - Seuraavalla eli kuutospätkällä kärsimme
pölystä,
näkyvyys oli välillä ihan nollassa. Pykälistö oli vaihtanut
pätkällä renkaan ja
oli meidän ja Jari-Matti Latvalan edessä. Hävisimme taas pohjille
yli 14
sekuntia, joten pelimme alkoi tuntua pelatulta, Jukka kertoo. -
Hyppäsimme
pätkän alkupuolella karmivan hypyn, jossa autokin sai vähän
siipeensä, Alanen
kertoo ratkaisuista. Ennen viimeistä erikoiskoetta kaksikko korjasi
Mitsubishiaan aivan viime sekunneille. - Taisi jäädä miehiltä
tyhjäkäynti vähän
turhan korkealle, sillä viimeisellä meille tuomittiin vielä
vilppilähtö.
N-ryhmän monivaiheinen kilpailu päättyi Juha Salon voittoon.
Kotikisaansa ajanut
Jarkko Miettinen ajoi toiseksi ja Jani Paasonen kolmanneksi.
Paasonen ei ole
ilmoittautunut SM-sarjaan, joten hänen takanaan olleiden
SM-sijoitukset
nousivat pykälällä. Ketomäen aikarangaistuksen avustuksella
neljänneksi nousi Toni Klemets, Ketomäen jäädessä siis viidenneksi.
Yleiskilpailun
voitti jälleen ylivoimaisesti Sebastian Lindholm ennen Jouni
Ampujaa.
EK 7 JÄLKEISET LOPPUTULOKSET
1.( 2) Sebastian Lindholm A6 42.23;7
2.( 1) Jouni Ampuja A6 0.29;6
3.( 4) Jarmo Mikkonen A6 0.51;0
4.( 9) Juha Salo N3 1.38;3
5.( 6) Jari-Matti Latvala A6 1.40;3
6.( 18) Jarkko Miettinen N3 1.59;5
7.( 20) Jani Paasonen N3 1.59;6
8.( 5) Jari Latvala A6 2.06;8
9.( 11) Toni Klemets N3 2.14;4
10.( 7) Jukka Ketomäki N3 2.19;4
SM-pisteet:
1. Jukka Ketomäki, 56
2. Juha Salo, 40
3. Jari Ketomaa, 33
SM Abloy-Itäralli, Joensuu 12.6.2004