Juha Salo
14 pisteen takamatkalta Tampereelle
Jo yli puolivälin ehtineen rallin SM-sarjan viides osakilpailu otellaan tulevana lauantaina perinteikkäästi Tampereella. Mitalitaistelu isossa N-ryhmässä jatkuu tiiviinä myös hämäläisillä rallipoluilla. Kaksi edellistä kisaa voitokkaasti päättäneellä Mitsubishi-kuljettajalla Juha Salolla ja kartanlukija Mika Stenbergillä on kärkisija jahdissa myös Exide-rallissa.
Hallitsevan N-ryhmän hopeakaksikon, Salon ja Stenbergin, kiri on
viimeisessä kolmessa osakilpailussa irronnut rennolla ja varmalla
ajolla. Auto on pelannut ja vauhti löytynyt. Kun vielä kauden
avauskisan jälkeen pistesaldo näytti puhdasta nollaa, on Lapuan
kolmossija sekä Mikkelin ja Joensuun voitot nostaneet autokunnan
vahvasti mukaan kultakamppailuun. Jukka Ketomäki on enää vain 14
pisteen etumatkalla.
- Ero on vähenemään päin ja tasoittuu pikkuhiljaa. Jatketaan samaa
linjaa, kaasu pohjassa ja tarkasti. Auto pelaa edelleen hyvin,
joten voidaan jälleen lähteä luottavaisena kisaamaan, Juha ja Mika
sanovat.
Viime vuonna Tampereen ralli oli N-ryhmässä Mitsubishi
Ralliartia edustavan Salon hallintaa. Salo ja Stenberg
huimistelivat kuuden erikoiskokeen pohja-ajat. Vain yhdellä
pätkällä vastustaja oli nopeampi. - Meillä oli silloin hyvä,
räväkkä alku. Tauolla eroa oli jo reippaasti toistakymmentä
sekuntia. Samanlainen aloitus on ehkä nyt viimeisistä kisoista
puuttunut. Heti ykkösestä vauhtiin niin se katkaisisi selkärankaa
muilta, kuuluu kartturi Stenbergin resepti.
- Viime vuonna kaikki asiat renkaista lähtien oli kohdallaan. Voitto tuli suhteellisen helpolla ajolla. Samalla sykkeellä tälläkin kertaa, Salo kuittaa.
Kovalla kohinalla kärkitaiteluihin kiilanneet Subarut eivät
ainakaan vielä aiheuta ylimääräisiä sydämenlyöntejä vuoden 2002
Suomen mestarille. Merkkien välinen kilpailutilanne on pelkästään
positiivista.
- Jos Subaruista tulee uhka, niin sitten painetaan neljäkutosta
kovemmin lattiaan, Juha tuumaa.
Lähtönumerolla yhdeksän Tampereen seudun sorapoluille
starttaavan parivaljakon tavoite ei ole vaatinut aikaisemmasta
tarkistusta.
- Voittamaan lähdetään, varmisteluun ei ole tarvetta. Kaikki on
kunnossa kisaan lähtiessä ja virheettömästi yritetään ajaa. Tehdään
Mikan ja muun tiimin kanssa parhaamme, Salo sanoo.
- Toivotaan, että jatketaan samaa linjaa. Etua tietenkin olisi, jos meidän ja Ketomäen väliin mahtuisi muutamia kuskeja, Stenberg lisää.