Jukka Ketomäki
SM sarjan ainoa varsinainen helleralli ajetaan jo vuosia
jatkuneen perinteen
mukaisesti Tampereella. Vaativat hämäläiset rallitiet ovat aina
osoittaneet
vaikeutensa, eikä yllätyksiltäkään ole vältytty. Lauantaina 3.7
ajettavaan SM
Exide ralliin on ilmoittautunut kaikkiaan 160 kuljettajaparia,
joista isossa
N-ryhmässä kilpailee peräti 25 autokuntaa. Jukka Ketomäki ja Jarkko
Alanen
starttaavat rallin reitille N-ryhmän sarjalaisista ykkösinä
lähtönumerolla 8,
saaden jälleen kerran peräänsä kaikki kovimmat kilpakumppanit.
Ralliletka
starttaa Tampereelta aamulla kello 10 ja päätyy samaan paikkaan
maalijuhlallisuuksiin kello 18.
Isossa N-ryhmässä Mitsubishilla kilpailevan Jukka Ketomäen
tavoitteena on ottaa
voitto kesän toisessa SM-rallissa. - Tietenkin lähdemme ajamaan
voitosta,
tärkeää on nyt saada hyvä tulos, josta on hyvä pohja ponnistaa
kohti
loppukautta ja meille kauden suurinta rallia Neste Rally Finlandia.
- Yleensä
pääsen heti alussa kiinni kärkivauhtiin, joten pitää vain pitää
sama tahti joka
pätkällä, Jukka kertoo.
Tampereella on hyvät mahdollisuudet ajaa voitosta, joten
täysillä lähdetään
liikkeelle, Jukka lataa. Talvikauden jälkeen pistetilanne kiristyi
Joensuussa
Ketomäen kärsiessä muiden pölystä. - Näyttää vahvasti siltä, että
tästä on
kehkeytymässä tiimin sisäinen kampailu. Pistetilanne SM sarjassa on
sellainen,
että tarvitsemme voiton yhdestä jäljellä olevasta kisasta ja
lopuissa on
sijoituttava toiseksi. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että
pahimmaksi
vastustajaksemme noussut Juha Salo voittaa kaksi kisaa ja on kerran
toinen.
- Viime vuoden ralli oli Ketomäelle taistelumieltä nostattava
kokemus. -
Ulosajon jäljiltä korjattuun autoon oli jäänyt kummittelemaan
sähkövikoja.
Jouduimme seisoskelemaan yhdellä pätkällä monta minuuttia ja homma
oli
muutenkin vähän kateissa, Jukka kertoo. - Ajoimme loput pätkät läpi
vanhoilla
renkailla katsellen maisemia. Vaikka se viime vuonna tuntuikin
turhalta, saamme
siitä nyt hyötyä, sillä rallissa ajetaan pienten muutosten
säestämänä samoja
teitä kuin viime vuonna, Alanen taustoittaa.
Mitsubishilla maahantuojan tiimissä ajavan Ketomäen ja Alasen
mieliä askarruttaa
ainoastaan tulevan viikonlopun sää. - Tampereen ja Mouhijärven
välimaastossa on
ollut takavuosina rajujakin ukkossateita. - Konseptimme renkaiden
osalta on
täysin selvä kelin ollessa kuiva. Sateen sattuessa homma menee
vähän
mutkikkaammaksi ja asioita pitää punnita uudelleen, pojat
päättävät.
Ison N-ryhmän SM-kärki 2004 4/7 osakilpailun jälkeen:
1. Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer E7, 54
2. Juha Salo, Mitsubishi Lancer E7, 40
3. Jari Ketomaa, Subaru Impreza 555, 33
4. Toni Klemets, Mitsubishi Lancer E7, 29,5
5. Marko Kakko, Mitsubishi Lancer E7, 27