Jukka Ketomäki
SM JOHTO PITÄÄ - KETOMÄKI TOISEKSI SATEISESSA EXIDE-RALLISSA
Jukka Ketomäki säilytti N-ryhmän taistelun jännittävänä
Tampereella ajetussa
Exide - rallissa. Mitsubishi Ralliart Finlandin sisäinen rosvo - ja
poliisi
leikki jatkuu todennäköisesti vuoden loppuun saakka. SM tilanteen
osalta kaikki
säilyi edelleen avoimena sarjaa johtavan Jukka Ketomäen ja Juha
Salon välillä.
Ketomäki toi lauantain kisassa Mitsubishiansa tasaisesti liukkaissa
olosuhteissa napaten plakkariinsa toiseksi korkeimmat
SM-pisteet.
Kisapäivän aamu valkeni synkkänä, taivaalta tuli vettä
kuuroissa, joista osa oli
luokiteltavissa lähes rankkasateeksi. Sarjajohtajan keltaisia
numeroita koko
vuoden autossaan kantaneen Ketomäen mieltä askarruttivat renkaat. -
Homma menee
juuri niin vaikeaksi, kuin etukäteen ounastelimmekin, tällaisella
kelillä on
tosi helppo tehdä virheitä, joten tarkkana saa olla liukkauden
kanssa,
Ylistarolainen tuumi ennen kisaa.
Ketomäen ja Alasen kaksi ensimmäistä pätkää kummastuttivat
autokuntaa. - Tuon
tyyppiset pätkät pitäisi sopia Jukalle mainiosti. Ihmettelimme
keliä ja auton
kulkua, sillä puolitoista kuukautta sitten ajoimme Ruotsissa
samoissa
olosuhteissa ja muistikuviemme mukaan auto laukkasi siellä aivan
eri tyyliin,
nuotteja lukeva Alanen kertoo. Onneksi tähän ongelmaan löytyi
huollossa
yksinkertainen selitys ja moottoriboksin ohjelmaa muuttamalla
autosta tuli
jälleen kunnon kilpuri. - Salo karkasi meiltä muilta heti alkuunsa,
mutta
jouduimme ajamaan muita vastaan oikein tosissaan. Tauolle
saavuttaessa olimme
aikasähläilyjen saattelemana kolmantena 0.1 sekuntia
kakkossijasta.
Yleiskilpailua johti Toni Gardemeister tehdas -Skodallaan ennen
tänä vuonna
kotimaisia ralleja hallinnutta Sebastian Lindholmia.
Taukotilanne 4 EK: n jälkeen
1.( 1) Toni Gardemeister A6 26.43;6
2.( 2) Sebastian Lindholm A6 0.04;4
3.( 3) Jouni Ampuja A6 0.18;7
4.( 6) Jari-Matti Latvala A6 0.22;8
5.( 5) Jarmo Mikkonen A6 0.38;5
6.( 4) Juuso Pykälistö A6 0.45;7
7.( 9) Juha Salo N3 1.26;9
8.( 23) Kosti Katajamäki N3 1.55;0
9.( 8) Jukka Ketomäki N3 1.55;1
10.( 11) Toni Klemets N3 2.08;2
Tauolta lähdettiin kisan kovavauhtisimmalle erikoiskokeelle, jolla
Ketomäen
autokunta päätti pistää homman järjestykseen. - Kumma juttu, mutta
vettä alkoi
satamaan heti, kun lähdimme huollosta, pätkä tuli liukkaudestaan
huolimatta
hyvin ja saimme vetäistyä muutaman sekunnin turvamarginaalin
lähimpiin
uhkaajiimme. Kaksi viimeistä erikoiskoetta olivat toiseen kertaan
ajettavat
ek:t 3 ja 4. - Seurasimme tilannetta tarkkaan puhelimitse ja
kuulimme
tiimipäälliköltämme Pekka Koskelta, että takanamme väijynyt Kosti
Katajamäki
oli käväissyt ulkona EK kuutosella.
Ennen viimeistä pätkää kakkossija näytti olevan turvallisesti
Ketomäen
hallinnassa, joten kaksikko päätti jättää kaikki hulluttelut
myöhempiin
kisoihin. Tämä olikin viisas päätös, sillä moisen mutavellin ja
liukkauden
keskellä ei usein joudu ajamaankaan. Liukkaus yllätti kaikki ja
useat WRC
autoilla ajaneet kärkikuskitkin pyörähtelivät erikoiskokeella. -
Huimaa hommaa,
jälkiä oli vähän joka paikassa, auto yritti väkisin viedä miestä
muutamassa
kohdasssa, vaikka kuinka varovasti yritettiin tulla, Ketomäki
huokasi kisan
tauottua. Yleiskilpailun voitti varmasti ajanut Toni Gardemeister
Skodallaan,
Sebastian Lindholmin ollessa toinen 12.7 sekuntia ykköselle
hävinneenä.
Ketomäki oli tyytyväinen pisteisiin, mutta mietteliäs. - Autossa
on vähän
tekemistä. Liukkaalla kelillä korostui, että pelimme menee aivan
liikaa
sivuluisussa ja se on vauhdin surma. Tämmöisen aktiivisella
voimansiirrolla
varustetun auton kuuluu edetä mahdollisimman paljon keula edellä.
Uskomme että
pienellä testillä löydämme lääkkeet ja katsotaan tilannetta
uudestaan
Uudessakaupungissa, jossa ajetaan seuraava SM-ralli vasta 11.9.
Tähän väliin on Ketomäen kalenteriin ruksattu kaksi rallia,
joista ensimmäinen
ajetaan Tampereella 31.7. Vajaan viikon päästä tästä on ohjelmassa
sitten
kauden kotimainen huipentuma, Jyväskylän MM-ralli. Nämä Ketomäki ja
Alanen
tulevat ajamaan etuvetoisella kalustolla, jonka merkki ja malli
vahvistetaan
myöhemmin.
Yleiskilpailu 7 EK:n jälkeen
1.( 1) Toni Gardemeister A6 43.37;6
2.( 2) Sebastian Lindholm A6 0.12;7
3.( 6) Jari-Matti Latvala A6 0.32;7
4.( 3) Jouni Ampuja A6 0.33;5
5.( 5) Jarmo Mikkonen A6 1.08;9
6.( 4) Juuso Pykälistö A6 1.31;7
7.( 9) Juha Salo N3 2.32;1
8.( 8) Jukka Ketomäki N3 3.10;2
9.( 12) Marko Kakko N3 3.19;7
10.( 11) Toni Klemets N3 3.20;7
Ison N-ryhmän SM-kärki 2004 5/7 osakilpailun jälkeen:
1. Jukka Ketomäki, AL-Härmä, Mitsubishi Lancer E7, 66
2. Juha Salo, KaUA, Mitsubishi Lancer E7, 55
3. Marko Kakko, SaloUA, Mitsubishi Lancer E7, 38
4. Toni Klemets , TUA, Mitsubishi Lancer E7, 37,5
5. Jari Ketomaa, PiekUA, Subaru Impreza STI, 33
6. Kaj Kuistila, TUA, Mitsubishi Lancer E7, 24
7. Hannu Hotanen, TMS, Mitsubishi Lancer E7, 17
8. Ari Laivola, RiiUA, Mitsubishi Lancer E7, 15
9. Jarkko Miettinen, TuupoMK, Subaru Impreza STI, 12
10. Teemu Laatunen, MhMK, Mitsubishi Lancer E7, 10