Jukka Ketomäki
KETOMÄEN VAUHTI KOHDALLAAN JYVÄSKYLÄSSÄ
Ylistarolainen kilpa-autoilija Jukka Ketomäki täytti itselleen asettamansa tavoitteet ja pystyi toiveidensa
mukaisesti haastamaan Nuorten MM-sarjan tähdet Neste Rally Finlandissa.
Kotimainen ralliautoilun suurtapahtuma Neste Rally Finland ajettiin 6-8.8 Jyväskylässä. Ralli käynnistyi
Perjantai-aamuna, jatkuen 22 erikoiskokeen kautta kohti Sunnuntai-iltapäivänä odottanutta maalia. Sateinen
kesä muuttui kisaa edeltävällä viikolla ja ralli saatiin ajaa lähes helteisessä kelissä.
Ketomäki oli vuokrannut Neste Rally Finlandia varten ajopelin JM Engineeringiltä Tsekistä ja sinunkauppoja
auton kanssa tehtiin Tampereella viikkoa ennen Jyväskylää ajetussa Pirelli-rallissa. - Testikisaan lähdettiin
aivan kylmiltään, tarkoituksena oli ainoastaan tutustua autoon ja saada tuntumaa Jyväskylää varten,
Jukka kertoi kisan aattona.
Ennen Jyväskylän starttia kilometrejä Suzukilla oli kertynyt n.120, joka on kohtuullisen vähän ajatellen, miten
paljon uutta opittavaa S1600-luokan ajokissa oli. - Suurimmat erot ovat painossa, moottorissa ja vaihteistossa.
Testikisan ajat olivat lupauksia herättäviä, mutta opittavaa on vielä paljon, ajan liian pienillä kierroksilla
ja teen liikaa pikkuvirheitä vaihteiden ja jarrutusten kanssa, mutta muuten auto tuntuu kivalta ja se
on tärkeintä tässä hommassa, Jukka pohdiskeli.
Ketomäki aloitti räväkästi
Perjantaina käynnistynyt Neste Rally Finland käynnistyi Ketomäen ja nuotteja lukevan Jarkko Alasen osalta
mainiosti. - Ajat ovat olleet itsellemme positiivinen yllätys ja tunnumme ehtivän kärjen vauhtiin hyvin.
Kärsimme vannerikosta ensimmäisellä pätkällä, mutta aikaa emme siinä hukanneet nimeksikään, tyytyväinen
Ketomäki kertoi.
Perjantain lopuilla erikoiskokeilla kaksikko nakutti tasaisen kovia aikoja, onnistuen välillä voittamaan ryhmän
kärjessä ajaneita P-G Anderssonia ja Kosti Katajamäkeä. Sijoitus kolmantena näytti vakiintuvan ja ajo
sujui. - Vähän hitaammilla osuuksilla uskallan mennä täysillä, mutta nopeimmissa paikoissa me jäädään.
En tiedä vielä auton rajoja, joten pieni turvamarginaali on jätettävä vauhtiin, nautin silti ajamisesta tällä pelillä,
Jukka kertasi moneen otteeseen.
Perjantai-illan huipennus oli illalla ajettu tiukkoja mutkia ja betonista rakennettuja kaiteita sisältävä Killeri.
Tällä Mikki-Hiiri pätkällä Ketomäki onnistui hienosti ajaen luokkansa nopeimman ajan. Lyhyt pätkä osoittautui
vaikeammaksi kuin kukaan olisi osannut aavistaakaan, tämä näkyi lukuisina ulosajoina, jotka johtivat
nimekkäiden kuljettajien keskeyttämisiin. Yötauolle saavuttiin järjestyksessä Andersson, Katajamäki ja Ketomäki.
Tulokset - 6.8 after SS 10 KILLERI
1. 45 Andersson-Ander Suzuki Igni A6 1h06'18"6
2. 35 Katajamaki-Alan Suzuki Igni A6 1h06'28"9
3. 71 Ketomaki-Alanen Suzuki Igni A6 1h06'57"2
4. 39 Bernardi-Fortin Renault Cli A6 1h07'25"1
5. 31 Baldacci-Bernac Suzuki Igni A6 1h07'34"1
6. 69 Valimaki-Honkan Suzuki Igni A6 1h07'50"7
Ilman iskunvaimenninta lauantaina Moksi-Leustussa
Lauantai alkoi aamulla Vaherilla, jatkuen mallikkaasti legendaarisella Ouninpohjalla, jonka jälkeen saavuttiin
ensimmäiseen huoltoon. Huollon jälkeen ajetut erikoiskokeet sujuivat vieläkin paremmin ja Ketomäki-
Alanen kaksikko löytyi erikoiskokeilla ryhmänsä sijoituksilta 2-3-2. - Kaikki sujuu mallikkaasti, minulla on
niin vähän kokemusta tästä autosta, että en uskalla tehdä mitään muutoksia säätöihin, muuta ongelmaa ei
ole kuin rakot käsissä, Jukka kertoi rennosti.
Huollon kautta karavaani suuntasi Moksi-Leustuun, joka on kilpailun pisin erikoiskoe yli neljänkymmenen
kilometrin mitallaan. - Noin viiden kilometrin kohdalla alkoi takapää pomppia ja kolista, vähän eteenpäin
kartturin puoleinen takaiskarin alapää repesi kokonaan irti. - Jouduimme tulemaan lähes 35 kilometriä ilman
toista takaiskaria, Jukka kertoo. Sisu nousi ja yritin tulla mitä pomppivalla autolla vain ikinä pääsi,
hämmästykseksemme totesimme ryhmän pohja-ajan jääneen vain 1,3 sekunnin päähän, Jukka kertoo rajusta
ajostaan.
Huollosta Ketomäki sai ohjeet ajaa tarkasti ennen huoltoa olleet Himos ja Killeri. Näin tapahtuikin, vaikka
Ketomäen Auto oli jäi kiinni Himoksen pehmeälle lähtöpaikalle. Kokonaiskilpailutilannetta tapahtuma ei
muuttanut vaan päätöspäivään lähdettäisiin jälleen tilanteessa Andersson, Katajamäki ja Ketomäki.
Tulokset - 7.8 after S18 KILLERI
1. 45 Andersson-Ander Suzuki Igni A6 2h38'06"7
2. 35 Katajamaki-Alan Suzuki Igni A6 2h38'10"1
3. 71 Ketomaki-Alanen Suzuki Igni A6 2h39'26"5
4. 31 Baldacci-Bernac Suzuki Igni A6 2h40'11"0
5. 32 Aava-Sikk Suzuki Igni A6 2h40'56"1
6. 39 Bernardi-Fortin Renault Cli A6 2h40'59"0
Rengasrikko vei varmalta näyttäneen kolmossijan
Sunnuntai-aamu valkeni kirkkaana ja kosteana. - Taktiikkamme oli jatkaa samanlaista ajoa, kuin siihenkin
asti, pojat kertovat. Tilanne oli Ketomäen osalta selkeä ennen kahta viimeistä erikoiskoetta ja autokunta
aikoi ottaa tarkasti jäljellä olevat kilometrit.
Rallin viimeisellä pätkällä Kruununperässä Ketomäen autokunta kärsi rengasrikon heti kilometrin päässä
lähdöstä. - Rengas tyhjeni nopeasti ja pysähdyimme heti vaihtamaan sitä. Vaihto sujui kohtuullisen nopeasti
ja hävisimme pohjille vajaat kolme minuuttia. - Sunnuntain pätkät ajettiin kahteen otteeseen ja ne olivat
toisella ajokerralla aika huonossa kunnossa, harmittaa tuo kolmospaikan menetys, mutta mitään ei silti olisi
voinut tehdä toisin.
- Koko tästä rallista ja autosta jäi erittäin positiivinen kuva. Vauhtimme riitti kärkikuskeille ja sillä tavalla
sormet syyhyäisivät päästä ajamaan lisää näitä hemmoja vastaan, Jukka kertoo tavoitteistaan. Rengasrikon
myötä Ketomäen tuloksena rallista oli A6 luokan viides sija.
Lopputulokset - 8.8 after SS22 KRUUNUNPERÄ 2
1. 45 Andersson-Ander Suzuki Igni A6 3h29'11"6
2. 35 Katajamaki-Alan Suzuki Igni A6 3h29'24"9
3. 39 Bernardi-Fortin Renault Cli A6 3h32'17"3
4. 31 Baldacci-Bernac Suzuki Igni A6 3h32'28"6
5. 71 Ketomaki-Alanen Suzuki Igni A6 3h33'55"0
6. 32 Aava-Sikk Suzuki Igni A6 3h34'00"8