Facebook Twitter Email Pinterest

Ralli SM-sarjassa ajetaan maailman kärkivauhtia

09.09.2004 / Ralli SM-sarjassa ajetaan maailman kärkivauhtia

Ralli SM 5/7, SM Uusikaupunki-ralli, Uusikaupunki lauantaina 11.9.2004

Sebastian Lindholmissa on pitelemistä

Ralli SM -sarjan syksy on käsillä ja rallikaravaani suuntaa Uuteenkaupunkiin. Edellisen kerran kilpailijat olivat koolla Tampereen Exide-rallissa heinäkuun alussa, mutta muutamat koettivat vauhtiaan myös MM-osakilpailussa, Neste Rallissa. Sebastian Lindholm on siirtynyt SM-pistekärkeen ja jo kuusi kertaa kultaa pokannut mies näytti Neste Rallissa, millainen vauhdin mittari hän onkaan: hän piti MM-kisassa toiseksi kovinta vauhtia heti serkkupoika Marcus Grönholmin jälkeen. Lindholmin kisa päättyi miehelle harvinaiseen tieltä poistumiseen ja se jäi harmittamaan: - Kun olisin ajanut edes mutkassa ulos, mutta että suoralla tiellä! hän päivittelee vieläkin. - Oli kieltämättä itsellekin vähän yllätys, että vauhti riitti niinkin korkealle tulosluettelossa. Ei MM-ralleissa yksityistiimin autolla ole asiaa aivan kärkeen, joten oli mukava olla kerrankin mittaamassa omaa suoritusta tehdaskalustolla, Peugeot kuljettaja miettii. Ulosajo jäi harmittamaan sen verran, että nyt haetaan puhdasta suoritusta Uudenkaupungin soralta. - Sen verran on ajettu testiä, että tarkistettiin kaikkien muttereiden kiinni pysyminen. Nyt on MM-sarjassa ollut testikielto päällä, joten en ole ollut Peugeotinkaan testeissä. Nyt on ollut taukoa ajamisessa, Lindholm tunnustaa. Rautaista ammattilaista muutaman viikon kilpailuvauhditta-ajo tuskin haittaa ja haastajilla, Ford Focus kuljettaja Jouni Ampujalla ja Toyotaa kuskaavalla Juuso Pykälistöllä on edessä täysi työ Lindhomin ja Peugeot 206:n kukistamiseksi.

Juha Salo hakee voittoa

N-ryhmän yli 2-litraisissa luokkajohdossa keikkuu Jukka Ketomäki, mutta kauden 2002 Suomen mestari Juha Salo on liikkeellä vahvalla taisteluasenteella: - Voittoa haetaan tästä ja vielä viimeisestäki kisasta. Meillä on sataprosenttiset mahdollisuudet vielä mestaruuteen, Salo ilmoittaa varmana. Eroa Ketomäkeen on yksitoista pistettä, joten kirimistä on. Tilannetta helpottaa kuitenkin se tosiseikka, että loppupisteistä vähennetään huonoin tulos, joka on Salolla nolla ja Ketomäellä toistaisksi peräti kahdeksan pistettä. Salo on pitänyt ajovirettä yllä ajamalla paljon asiakastilaisuuksia. Edellinen kilpailuvauhtinen koitos oli Pirelli-ralli Tampereella Heinäkuun lopussa. Siellä Salon vauhti olikin kohdallaan, sijoitus oli yleiskilpailun neljäs ja luokkavoitto lähes 40 sekunnilla. - Auto on käyty tietysti läpi, että tekniikka on kunnossa. Ukin tiet ovat mieluisia, kovavauhtisia ja kovapintaisia sorateitä. Fiilikset on ennakkoon todella hyvät, eiköhän sieltä jotain ole kotiintuomisiakin, Salo miettii.

Pikku-a:ssa taistellaan hopeasta

A-ryhmän enintän 2-litraisissa mestaruus on varmistunut jo Janne Vähämikolle. Kulta menee oikealle miehelle, hänhän on voittanut tähän mennessä kaikki luokan kilpailut. Vähämiko on kuitenkin kisassa mukana ja nyt ollaan vieläpä miehen kotitantereilla. - Ihan kunnolla kilpaa lähden vielä ajamaan, mutta sen verran pitää olla varovainen ettei riko autoa eänää ihan turhan takia, Vähämiko kertoo taktiikastaan. Saa nähdä miten miehen käy, sillä tunnettu tosiseikka on, että varomalla yleensä sattuu ne kummallisimmat tapaukset. Hopeasta ja pronssista väännetään luokassa vielä kiivaasti. Ilmajoen Timo Mäenpää on tuskaillut koko kauden Peugeot 306:n kanssa: - Ollaan taidettu ajaa vain pari erikoiskoetta tälläkaudella ilman teknisiä vikoja, Mäenpää päivittelee. - Auto oli ennen meitä usealla omistajalla ja vasta nyt on saatu käytyä kaikki paikat läpi, niin että tiedetään varmuudella mitä se on syönyt. Kun saisi yhden ehjän kisan, niin pääsisi oikeasti kokeilemaan omaa vauhtiaan sillä, Mäenpää haaveilee. Tasapisteissä Mäenpään kanssa ja siis myös hopeassa kiinni on Henri Tuomisto Opel Astralla. Neljäntenä on Antero Saari, joll aon on ollut tällä kaudella jokasortin episodia, markanviasta reippaisiin ulosajoihin. Kun tiellä pysytään ja tekniikka pelaa, miehen vauhti on kovaa ja hän taistelee varmuudella kilpailun voitosta.

Hänninen pikku-n:n vakaassa sarjajohdossa

N-ryhmän enintään 2-litraisissa on sarjajohtoon karannut Savonlinnan Juho Hänninen. Honda Civiciä kuskaava mies on voittanut kaksi edellistä osakilpailua ja lähtee tulevaan kisaan turhia uhoamatta: - Autoa on huollettu ja Pirelli-rallissa käytiin pitämässä vähän virettäyllä. Siellä Mänty voitti, joten uskon hänen olevan todella kova myös Ukissa, Hänninen arvioi. - Minulla ei ole mitään tarvetta väkisin voittaa kisaa. Ajan samalla tavalla kuin aiemminkin, Mänty voi ihan huoletta voittaa. Piste-eroa on tarpeeksi, (12,5 pistettä) Hänninen tietää. Männyn edellä, kakkosena sarjapisteissä on Marko Nieminen, 12 pisteen päässä Hännisestä.

Uudenkaupungin SM-ralli starttaa reitille Alisenkadulta, Ravintola Kahvelin edustalta lauantaina klo 10.00. Keskitetty huoltoalue on Uudenkaupungin Jäähallin pysäköintialueella.

Erikoiskokeet ajetaan seuraavan aikataulun mukaisesti:

10.32 EK 1, pituus 16,29 km

11.01 EK 2, pituus 3,83 km

Jäähallin parkkialue huolto 30 minuuttia.

12.04: EK 3, pituus 11.02 km

12.35: EK 4, pituus 17,26 km

Jäähallin parkkialue huolto 60 minuuttia.

14.54 EK 5, pituus 11.02 km

15.26 EK 6, pituus 17,26 km

Jäähallin parkkialue huolto 25 minuuttia.

17.24 EK 7, pituus 8,14 km

17.48 EK8, pituus 7,62 km

Ennakkovapaa maaliin saapuminen jäähallin huoltoalueelle klo 18.42 jonka jälkeen palkittavat kilpailijat ajavat Alisenkadulla sijaitsevalle maalikorokkeelle. EK 3 on sama kuin EK 5 ja EK 4 on sama kuin EK 6.

Reitin kokonaispituus on 288,81 km, joista erikoiskokeita on yhteensä 92,44 km.

Lisätietoja kilpailusta: http://personal.inet.fi/yhdistys/turun.moottoriseura/Ukiralli2004/Uusikaupunkiralli.html

Sarjatiedotus: Pro Motion HELOAHO, Terhi Heloaho, GSM 040 586 8852
terhi.heloaho@promotionheloaho.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa