Pykälistö SM-Uusikaupunkirallin voittoon
Ralli SM 6/7, SM Uusikaupunki-ralli, 11.9.2004, Uusikaupunki
Sebastian Lindholm ulos päivän ensimmäisellä erikoiskokeella
Rallin SM-sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu ajettiin tänään
Uudessakaupungissa aurinkoisessa säässä. Kilpailu lähti
dramaattisesti liikkeelle, kun sarjaa johtava Suomen mestari
Sebastian Lindholm sortui ulosajoon jo päivän ensimmäisellä
erikoiskokeella. Lindholmin auto rullasi lähinnä perunasäkkiä
muistuttavaksi vain muutaman kilometrin ajon jälkeen:
- Paikka oli sellainen nopea kaarre oikealle. Ajauduin siinä hieman
liian ulos ja perä tipahti ojaan, osui kiveen ja sitten mentiin.
Sanoinkin nuotitettaessa kartturilleni, Tomi Tuomiselle, että tässä
paikassa tullaan tekemään eroja. Niin tehtiin, Lindholm jutteli
huollossa tiimin moukaroidessa murheellisen näköistä Peugeotia
parempaan kuosiin. Lindholmin tielle pääsemiseen meni aikaa lähes
17 minuuttia, joten tässä kilpailussa palkintopallisijat sai
unohtaa. Lindholm ajoi kuitenkin näytösluontoisesti loppupäivän:
Pohja-aika kuudelle erikoiskokeelle.
Kilpailun voitti jo kakkoserikoiskokeella kärkeen siirtynyt Juuso
Pykälistö Toyota Corolla WRC:llä. Hetkeäkään Pykälistö ei voinut
kuitenkaan varmistella, sillä Jouni Ampuja oli aivan hänen
kannassaan. Vielä toiseksi viimeisellä erikoiskokeella Ampuja
kutisti eron vain 4,6 sekuntiin. Viimeiselläkin Ampuja vielä
nipisti eroa, mutta vaivaiset kaksi kymmenystä joten Pykälistö ajoi
maalilavalle voittajana. Eroa maalissa Pykälistön hyväksi oli 4,4
sekuntia.
- Kiva tulla maaliin vaihteeksi voittajana, Pykälistö tuumi. -
Päivä on ollut hyvää harjoitusta Sardinian MM-rallia varten ja mikä
tärkeintä, nuotti on toiminut todella hyvin. Se tulee olemaan
Sardiniassa tärkeässä roolissa, sillä tiet ovat kaikille uusia,
Pykälistö mietiskeli. Juuso Pykälistö ajaa 1.-3.10. Sardinian
MM-rallissa Citroën Xsara WRC:llä. SM-pisteissä Jouni Ampuja meni
tässä vaiheessa Lindholmin ohi, mutta kauden päätteeksi vähennetään
vielä huonoin suoritus. Tämän laskutoimituksen jälkeen Lindholm on
neljä pistettä Ampujaa edellä, joten kauden viimeisessä
osakilpailussa Lindholmille riittää mestaruuteen toinen sija,
vaikka Ampuja voittaisikin kisan.
Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella pohja-aikaan ylsi Jouni Ampuja
Ford Focuksella, Juuso Pykälistö jäi hänelle 2 sekuntia.
Seuraavalla asvalttipäällysteisellä yleisöerikoiskokeella Pykälistö
korjasi tilanteen, ollen 2,3 sekuntia Ampujaa reippaampi. Sebastian
Lindholm rahjusti rusinan näköiseksi muuttuneella Peugeotillaan
peräti neljänneksi nopeimmin. Onneksi kakkosen jälkeen oli huolto
ja Lindholminkin ajokki saatiin jälleen auton näköiseksi. - Autosta
ei mennyt tekniikkaa rikki, joten sillä pystyi ajamaan ihan hyvin.
Huollossa tehtiin lähinnä kosmeettisia juttuja ja vaihdeltiin
laseja, että on jälleen mukavampi ajella, kerrottiin Lindhomin
huollosta. Sen jälkeen Lindholm ajoikin näytöstyyliin. Nelos-EK:lle
kilahti peräti 11,7 sekunnin pohja-aika ja itseasiassa hän ajoi
pohjat kaikille päivän lopuille erikoiskokeille. Juuso Pykälistö
hyppäsi Toyotan rattiin suoraan Sardiniasta, jossa hän oli
testaamassa Citroen Xsara WRC:tä. - Autoilla on eroa kuin yöllä ja
päivällä. Alustat on niin paljon kehittyneet teknisesti, että
ajettavuus on Citroënissa aivan eri luokkaa. Toyotalla pitää mennä
roiskimalla ja Citikkaa voi viedä keula edellä, hän analysoi.
Pykälistö onnistui jättämään Jouni Ampujaa karvan verran lähes
kaikilla erikoiskokeilla. Ampuja hyökkäsi kuitenkin parilla
viimeisellä, mutta ei päässyt ykkösenä maalilavalle. - Hienoa ajaa
tällaista kisaa. Olisihan se nyt ollutkin ihme, jos olisin jotain
muuta kuin kakkonen, Ampuja naureskeli maalissa.
Katajamäki haastoi Salon
Luokassa N, yli 2-litraiset käytiin jännittävä kamppailu
sekunnin kymmenyksistä. Juha Salon päivä ei alkanut hyvin. Takkiin
tuli parilla ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta sitten mies yltyi
takaa-ajoon. Jari Ketomaa nousi Subarullaan luokan kärkeen, mutta
pysyi siellä vain parin EK:n verran. Salo nousi kärkeen nelos
EK:lla ja piti paikkansa loppuun saakka. Haastajaksi nousi nyt
viimeinkin N-ryhmän nelivetopeliin tottunut Kosti Katajamäki, joka
oli itsekin mielissään tauolla. - Viimeinkin olen päässyt rytmiin.
Ei siinä muuta ole, kuin että uskaltaa lyödä suurempaa vaihdetta
pesään antaa mennä, Kosti analysoi.
Kosti teki päivästä varsinaisen jännitysnäytelmän pitämällä lopussa
johtanutta Juha Saloa todella ahtaalla. Salolla oli ongelmia
toiseksi viimeisellä erikoiskokeella: - Seiskalla räpelsin, kun
yritin ajella varmanpäälle. Yhtäkkiä risteyksessä ajauduin liian
ulos ja perä lähti irtosoralla alta. Spinnasin ja jouduin
heittämään lenkin ja kääntämään, Salo kertasi tapahtumia. Samalle
erikoiskokeelle kakkosena ollut Katajamäki ajoi pohja-ajan ja
olikin enää vain 0,3 sekuntia johtavaa Saloa perässä. - Huhhuh,
meinasin mennä vielä metsään vikalla erikoiskokeella, Katajamäki
huokasi maalissa. - Renkaat ei pitäneet "torpparinasvaltilla"
ollenkaan ja päätin että antaa luistella vaan. Aivan lopussa perä
lähti ojaan ja kynnettiin siellä. Onneksi ei ollut kiviä ja nousi
samalla vauhdilla pois, Katajamäki kuvaili kauhunhetkiään. Luokassa
kolmanneksi ylsi sarjaa johtava Jukka Ketomäki. Luokan SM-taistelu
käy myös mielenkiintoiseksi. Johdossa vielä Jukka Ketomäki, mutta
kun vähennetään huonoin, on Salo oikeastaan kaksi pistettä edellä.
Mitään ei ole ratkaistu ennen viimeistä kisaa.
Mäenpäällä tekniikkamurheita
Timo Mäenpää oli lyönnissä luokassa a, enintään 2-litraiset. Hän
otti alkuun johtopaikan ja hyvä meno jatkui kolmen erikoiskokeen
verran, kunnes autosta petti lukko. - Taas joudutaan antaa liikaa
tasoitusta. Eipä se ole hääviä, kun kaikki auton hevosvoimat
kohdistuu yhteen pyörään, Mäenpää tilitti tauolla. Hän yltyi silti
pohjalaisella peräänantamattomuudella vielä ajamaan luokan
pohja-ajan viidennellä erikoiskokeella, mutta luokassa jo
mestaruuden vahvistanut VW Golf -kuljettaja Janne Vähämiko otti
johtopaikan lopullisesti nimiinsä seitsemännellä EK:lla. Maaliin
tultiin järjestyksessä 1. Janne Vähämiko, 2. Timo Mäenpää Peugeot
306 ja 3. Jussi Vilenius Opel Astralla.
Marko Mänty ylivoimainen
Luokassa n, enintään 2-litraiset voittoon ajoi ylivoimaisesti
Marko Mänty, Honda Civic Type R:llä. Tässä luokassa ei olla totuttu
näin selvään voittomarginaaliin. Mänty tuli maaliin peräti 26,6
sekuntia toiseksi tullutta Juho Hännistä ennen. Samanlaista Hondaa
kuskaava Juho Hänninen yritti ottaa kisan rauhallisesti, sillä
hänellä on jo hyvä SM-pistejohto. - Ei tässä kuitenkaan
varmistella. Pakko on antaa mennä ihan kunnolla, ettei tule
virheitä Hänninen kertoi tauolla. Hyvin hän tulikin, nappasi
kuitenkin yhdet EK-pohjat Männyltä kuutoserikoiskokeella. Hänninen
maalissa siis toisena ja kolmoseksi sijoittui Marko Nieminen , myös
samanlaisella Hondalla. Marko Mänty oli menoonsa tyytyväinen: -
Löydettiin autosta vika, joka on ollut siinä koko ajan.
Raidetangossa oli väljää ja se teki ohjauksesta levottoman. Nyt kun
se saatiin kunton ajaminen on tosi helppoa, Mänty hykerteli
maalissa.
Lehdistön tulokset, niiden vahvistuttua löytyvät tästä linkistä: http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/press.htm
Sitä ennen epäviralliset tulokset päivältä löytyvät tästä: http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/online.htm
Lisätietoja: Terhi Heloaho, GSM 040 586 8852