Sebastian Lindholm jälleen mestariksi
SM Valvoline-ralli, 9.-10.10.2004, Ralli SM osakilpailu 7/7
Kauden 2004 ralliautoilun Suomen mestaruudet ratkottiin tänä
viikonvaihteena Hyvinkään ympäristössä. Mestaruuksista kamppailtiin
aina viimeisille erikoiskokeille luokissa iso A ja iso N. Sebastian
Lindholm otti jo seitsemännen Suomen mestaruutensa, mutta Jouni
Ampuja ei luovuttanut missään vaiheessa: - Tänään sunnuntaina ajo
oli enemmän tarkkailua. Mahdottomia ei voi tehdä. Kaikkemme
yritettiin eikä mitään varsinaisia ongelmia ole ollut. Vauhti ei
vain aivan riitä Bastin kyytiin, Ampuja tunnusti maalissa.
Lindholm oli maalissa aurinkoisena: - Hieno kisa. Ajettiin tarkasti
ja virheitä vältellen. Ei mitään varmistelua, sillä silloin sattuu
ne vahingot, Lindholm tietää. SM-pronssia kuittasi Juuso Pykälistö,
joka teki minkä pystyi: - Ajettiin tämä kilpailu omalla paikallamme
ja yllettiin siihen mikä oli realistista. Vauhdillisesti tämä kausi
oli SM-pronssin arvoinen, ei yhtään sen enempää, Pykälistö
mietiskeli.
Päivään lähdettiin isossa A:ssa Lindholmin reilun puolen minuutin
johdossa. Jouni Ampuja teki töitä hartiavoimin koko päivän ja
onnistui ajamaan kolmet erikoiskoepohjat ajetuilla kuudella
erikoiskokeella. Se ei kuitenkaan riittänyt kutistamaan eroa
Lindholmiin.
Ampuja oli tilanteen tasalla tauolla ennen kolmea viimeistä
erikoiskoetta: - Pitää olla realisti. Ei Bastia ajeta puolta
minuuttia kiinni enää kolmella erikoiskokeella, mutta täysiä
mennään. Koskaanhan ei tiedä, vaikka tapahtuisi jotain erikoista.
Lindholm totesi tauolla äivän erikiskokeet vaikeiksi. Aamun kolme
EK:ta kerrattiin tauon jälkeen, joten niitä oli hyvä analysoida: -
Kaksi ekaa on hirveän liukkaita ja kaikki kolme oli todella
nopeita. Vaikeita ajaa ja virheisiin ei ole varaa, Lindholm päätti.
Ajat paranivat yleisesti toisella ajokerralla ja Jouni Ampuja
pystyi ajamaan kaksi kolmesta erikoiskokeesta Lindholmia nopeammin.
Lindholm vei kuitenkin kilpailun voiton 28,7 sekunnin erolla
Ampujaan. Kolmaneksi sijoittunut Juuso Pykälistö jäi Lindholmille
53,4 sekuntia kun kaikki 18 erikoiskoetta oli ajettu.
Salo vs. Ketomäki trilleri
Mestaruutta jännitettiin isossa A:ssa, mutta varsinaiseksi
trilleriksi muodostui ison N:n mestaruuskamppailu. Sarjajohdossa
ollut Jukka Ketomäki puolusti Mitsubishi Lancer evo seiskallaan
paikkaansa raivoisasti, mutta pidemmän korren vei lopulta
samanlaisella ajokilla Juha Salo. Päivän kuudella erikoiskokeella
jatkettiin samaa kissa ja hiiri -leikkiä, mihin eilen jäätiin.
Ketomäki ajoi Saloa nopeammin kahdella tämän päivän erikoiskokeella
kun taas Salo löi takaisin neljällä erikoiskoepohjalla. Kun aamun
kolme erikoiskoetta oli ajettu oli molemmilla vielä hyvä
taisteluasenne. Salo ajoi karkkilalaisena periaatteessa
"kotikentällä" ja Ketomäki koki tiet vaikeiksi: - Ylitykset on
minulle tosi pahoja. En luota tarpeeksi nuottiin ja nostan niissä
välillä turhaan. Onneksi samat erikoiskokeet tuplataan päivän
toisella jaksolla. Uskon että nyt pystyn parempaan suoritukseen,
Ketomäki pohti tauolla.
Salo tuntui viihtyvän teillä Ketomäkeä paremmin: - Vauhti on kovaa
ja tiessä on paljon mutkaisiakin osuuksia jotka kestää mennä
täyttä. Nyt on uskottava itseensä ja nuottiin. Salolla oli
itseasiassa hieman ylimääräistä ohjelmaa aamun ensimmäisellä
erikoiskokeella: - En ollut kai hereillä kun etupää osui hieman
ojarumpuun ja sitten tehtiinkin korjausliikkeitä suuntaan jos
toiseenkin. Autossa oli käsiä kuin tynnyrin pesussa ja säikähdin
todella paljon! Tilanne saatiin hallintaan ja Ketomäki voitti
erikoiskoeajassa kuitenkin vain 1,9 sekuntia.
Tauon jälkeen Ketomäki pystyi lannistamaan Saloa päivän neljännellä
erikoiskokeella, mutta kaksi viimeistä olivat Salon hallintaa.
Ketomäen selkäranka alkoi ehkä taittua toiseksi viimeisellä, sen
verran kireältä mies kuulosti EK:n maalissa: - Ei tullut hyvin
ollenkaan, liukastellaan tosi pahasti. Ei tuntunut ollenkaan
hyvältä, hän kertoi ahdistuneen oloisena. Salon aika oli kuitenkin
vain 1,5 sekuntia nopeampi, mutta Ketomäki ei saanut iskua päälle
enää viimeiselle. Salo oli jälleen 1,6 sekuntia nopeampi ja
Ketomäen oli tunnustettava mies mestariksi: - Olipahan ainakin
kunnon taistelua. Kaikki sujui meillä hienosti eikä tehty virheitä
missään vaiheessa, Ketomäki veti yhteen. Juha Salo oli maalissa oma
aurinkoinen itsensä: - Kyllä kultamitali oli tänä vuonna tosi kovan
työn takana. Onneksi jaksettiin uskoa itseemme ja onneksi myös
kaikki taustavoimat jaksoivat uskoa meihin. Alkukausi oli takkuista
ja loppukausi mentiin pakkovoittojen paineessa. Kaikki kuitenkin
toimi useamman kisan ajan ja tässä ollaan. Olen todella
tyytyväinen, Salo hehkutti. Eroa Ketomäkeen tuli lopulta tässä
kisassa 13,2 sekuntia kaikkiaan kahdeksantoista erikoiskokeen
jälkeen.
Luokan pronssille ylsi Marko Kakko Mitsubishi Lancerin evo 7
-versiolla. Häntä lähti aamusta jahtaamaan vielä Toni Klemets
Subarulla, mutta Klemetsin meno katkesi heti päivän ensimäisellä: -
Tulin ylikovaa oikealle kääntyvään kaarteeseen ja tunsin että
paikka on liukas. Korjasin liukkautta käntäällä yli oiealle ja
samalla sisällä ollut kallioleikaus säikäytti ja tein väistölikkeen
vasemalle. Auto osui kallioleikkaukseen ja nyt on varsnkin etukulma
pahan näköinen, Klemets raportoi erikoiskokeelta. Marko Kakko oli
näin varmuudella kinni pronssissa, utta sepä tekikin ajosta
vaikeaa. - Menin ihan sekaisin kun kuulin, että Klemets jäi välile.
Ajosta ei tule enää mitään ja nyt yritetään vain tuoda auto ehjänä
maaliin. Auto on itseasiassa jo myytykin, joten nyt olisi
mahdollisuus itää se siistinä, Kakko suunnitteli tauolla. Kako piti
luokan kolmostilan aina viimeisen erikoiskokeen maaliin saakka,
mutta sitten iski Herra Murphy - Kakko keskeytti maalia edeltävälle
siirtymälle vaihdelaatikkovikaan! Pronssimitali oli jo kuitenkin
varma, joten ainoa menetys oli kilpailun kolmossija, jonka korjasi
täten Jarkko Miettinen.
Juho Hänninen luokkavoittoon mestarin elkein
Luokassa pikku-n voittoon ylsi Juho Hänninen, vaikka miehelle olisi riittänyt vähempikin. Hän piti tasaisen hyvää vauhtia koko kilpailun ajan Honda Civicillään, kun taas kovia EK-aikoja nakuttellut Marko Mänty kärsi pariinkin otteeseen tekniikkamurheista, jotka jättivät mehen kakkoseksi. Männyn meno ol katketa jo ennen tämän päivän taukoa. - Autosta korkkasi vetoakselin spoori ja siitä tul sitten "yksivetonen". Vetari orkkasi yhdessä ylpitkässä hypyssä ja yhdellä pyörällä vetävää on aika vaikea ajaa. Hävittiin peräti kaksi minuuttia ja täytyy olla onnellinen, etä ollaan täällä, Marko Mänty esitrelmöi taukopaikalla. Juho Hänninen hymyili vaisusti vieressä: - Ajan koko ajan samalla tavalla. En yritä enempää enkä vähempää ja tämä vauhti näyttää riittävän. Marko Mänty yritti vielä yllyttää: - Ajetaan loppupäivä kilpaa EK-pohjista, niin säilyy jännitys! Hänninen ei järkimiehenä ottanut haastetta vastaan. Maaliin tuli siis ykkösenä ja Suomen mestarina Juho Hänninen 1.51,9 Mäntyä edellä. Kakoseksi Marko Mänty ja kolmoseksi ylsi Joonas Lindroos, 21 sekuntia Mäntyä perässä. Kaikki kolme kskaavat Honda Civicejä.
Pikku a:ssa hallinnut Kopra keskeytti
Koko eilisen päivän pikku-a luokkaa hallinnut Seppo Kopra jouti
keskeyttämään tänään päivän toisella erikoiskokeella yli komen
minuuttin johdosta VW Golfin jarrujen petettyä. Luokan voitti
lopulta Jani Salomaa Honda Civicillä, kakkoseksi sijoittui Lasse
Laine Hnda Integralla ja kolmoseksi Henri Tuomisto Opel Astralla.
Suomen mestariksi kruunattiin jo Heinäkuussa Janne Vähämiko VW
Golfilla. Vähämiko myi autonsa juuri kisan alla ja hankki ensi
kaudeksi Hannu Hotaselta Mitsubishi Lancerin evo seiskan joten mies
nähdään ensi vuonna kilpavauhdissa luokassa iso N. Hopeaa otti
Henri Tuomisto ja pronssia tästä kisasta pois jäänyt Timo Mäenpää,
joka kuljettaa Peugeot 306:a.
SM-pisteet, 7/7 osakilpailua:
A, yli 2-litraiset
1. Sebastian Lindholm, 98
2. Jouni Ampuja, 90
3. Juuso Pykälistö, 79
N, yli 2-litraiset
1. Juha Salo, 94
2. Juka Ketomäki, 88
3. arko Kakko, 43
n, enintään 2-litraiset
1. Juho Hänninen, 89,5
2. Marko MÄnty, 74
3. Joonas Lindroos, 54
a, enintään 2-litraiset
1. Janne Vähämiko, 99
2. Henri Tuomisto, 74
3. Timo Mäenpää, 54