Kari O. Sohlbergin juhlaralli Arcticissa
Mika Häkkinen mukana järjestämässä täydellistä yllätystä
Espoolainen vuorineuvos Kari O. Sohlberg, 64, lukeutuu
kotimaisen ja kansainvälisen mittapuun mukaan raskaan sarjan
autourheiluvaikuttajiin.
Sohlberg on tehnyt oman aktiiviuransa jälkeen mittavan päivätyön
Autourheilun Kansallisen Keskusliiton AKK-Motorsportin
puheenjohtajana ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n hallituksessa.
Samalla Sohlbergin siipien suojissa on kasvanut useampiakin
suomalaiskuskeja aivan maailman kirkkaimmalle huipulle tai sen
välittömään tuntumaan. Kummisedän rooli on tullut näkyvimmin esille
kaksinkertaisen F1-maailmanmestarin Mika Häkkisen uraa aikanaan
rakennettaessa.
Häkkinen ja monet muut - mm. Jouko Puhakka ja Sebastian Lindholm -
Sohlbergin suojatit eivät ole suinkaan unohtaneet merkittävää
taustahahmoaan.
- Ajattelimme järjestää isällemme yllätyksen juhlarallin
muodossa. Häkkinen ja muut isäni tuesta urallaan nauttineet kuskit
olivat heti kuviossa mukana, kertovat Mika ja Kristian Sohlberg.
Tuon yllätyksen Kari O. Sohlberg kokee kouriintuntuvasti ensi
viikonvaihteessa SM-kauden avaavassa perinteisessä Arctic Lapland
Rallyssa, joka taipuu edelleenkin kansan suussa vanhana kunnon
Tunturirallina.
Historian ensimmäisen Tunturirallin vuonna 1966 Volkswagen 1600
TL:llä voittanut Sohlberg luuli vielä maanantaiaamuun asti
osallistuvansa uransa 24:een arktiseen ralliin A-ryhmän
Mitsubishilla, joka kuitenkin vaihtuu Toyotan täysiveriseksi
WRC-Corollaksi. Nuottikisassa kartanlukijan paikalle istuu pojista
vanhempi, eli Mika Sohlberg.
Mieletön juttu!
Kari O. Sohlbergin ilme oli näkemisen arvoinen, kun yksityisestä
tshekkiteamista hankittu Corolla paljastettiin peitteen alta.
Sohlbergin oli ensin vaikea ymmärtää, mistä asiassa oikein oli
kyse. Aitiopaikalta tilannetta seuranneen Keke Rosbergin ja
kumppanien kommentit eivät helpottaneet tilannetta.
- On tämä melkoinen yllätys ja ihan mieletön juttu, äimisteli
Corollan kuskin penkille sovittautunut Sohlberg.
- Poikien on täytynyt tehdä uskomaton työ tällaisen projektin
onnistumiseksi.
Mika Sohlberg lähti suunnittelemaan kuviota isänsä juhlarallin
puitteissa jo hyvissä ajoin syksyllä.
- Nyt käytössä pitäisi olla vähintäänkin yhtä hyvä auto, kuin se
vuoden 1966 voittaja-auto, lasketteli Mika Sohlberg syystäkin
tyytyväisenä.
Häkkinen ja Sohlberg kurvailevat arktisen ralliseikkailun
identtisellä kalustolla.
- En ole ajanut tätä ennen WRC-autoa kuin satunnaisesti
VIP-mielessä, mutta Mika (Häkkinen) ehti jo kehaista auton
ajettavuutta ja balanssia. Yllätysauto ei kuitenkaan muuta
suunnitelmiani tulevan kisan suhteen. Ensisijainen tavoite on
maaliinpääsy. Tietenkin Häkkinen olisi mukava voittaa, sanoo Kari
O. Sohlberg.
Mika Häkkinen ja Kari O. Sohlberg tapasivat toisensa jo kauan
sitten kartingympyröissä. Siitä lähti samalla liikkeelle
hedelmällinen yhteistyö, joka jatkuu siis edelleen.
- Kari O. Sohlbergilla on ollut suuri merkitys urallani. Apu on
ollut monessakin mielessä merkittävä. Lisäksi meillä on lämpimät
perhesuhteet, painottaa Lapin lumilta uransa ensimmäiseen
DTM-kauteensa valmistautuva Häkkinen.
- Kari jos joku tällaisen juhlakisan ansaitsee.
Rallin moninkertainen Suomen mestari Jouko Puhakka liikkuu Häkkisen
kanssa täsmälleen samoilla linjoilla.
- En olisi yltänyt urallani näihin saavutuksiin ilman Kari O.
Sohlbergin apua.
Blue Rose Teamin muista maineikkaista kuskeista SM-sarjaan
osallistuva Kristian Sohlberg kamppailee Arctic Rallyn
kärkisijoista puolestaan Ford Focus WRC01:llä yhdessä
kartanlukijansa Kaj Lindströmin kanssa.