Sarja starttaa Rovaniemeltä
Rovaniemellä juhlakisa
Kamppailu rallin Suomenmestaruuksista kaudella 2005 alkaa perjantaina Rovaniemeltä, Arctic Lapland Rallystä, joka on kaksipäiväisenä ajettava, kansainvälinen kilpailu. Tämä Napapiirin arktinen seikkailu ajetaan nyt 40:ttä kertaa, joten ilmassa on todellakin suuren urheilujuhlan tuntua.
Ralli SM -sarjassa käynnistyy nyt 47. kausi, jonka aikana ajetaan kaikkiaan seitsemän kovatasoista kisaa. Mestaruudet eivät tunnetusti irtoa helpolla, vaan kuljettajat saavat rutistaa itsestään, karttureistaan ja autoistaan irti kaiken mikä lähtee onhan kotoinen SM-sarjamme yksi maailman kovatasoisimmista.
SM-sarjassa uusi luokkajako
Suomenmestaruuksista ajetaan tänä vuonna tuttuun tapaan kahdessa
ryhmässä (A ja N), mutta nyt vain kolmessa eri luokassa. Viime
kaudesta poiketen A-ryhmässä ei enää tehdä eroa ison A:n ja pikku
a:n välillä, vaan uuteen A-ryhmään voivat osallistua kaikki yli
1400cc moottorilla varustetut A-ryhmän autot, niin neli- kuin
2-vetoisetkin. N-ryhmässä sen sijaan säilyvät edelleen iso N ja
pikku n. Lisäluokkana Ralli SM -sarjan ohessa ajetaan myös 1400
Rally Trophy, jossa kilpaillaan kahdessa eri luokassa, enintään
1,4-litraisilla A- ja N-ryhmän autoilla.
Muutoksia on tapahtunut hieman myös SM-sarjan osallistujien
kohdalla, sillä esimerkiksi seitsenkertainen Suomenmestari
Sebastian Lindholm ei enää lähde puolustamaan viimevuotista ison
A:n mestaruuttaan. Luokan kakkonen Jouni Ampuja sen sijaan lähtee
Ford Focus WRC -autoillaan Ralli SM -sarjaan, tavoitteenaan
tietysti se kirkkain mitali.
-Hyvillä mielin lähden uuteen kauteen. Mestarihan vaihtuu joka
tapauksessa ja itse haluan jatkaa siitä mihin viime vuonna jäätiin.
Kalusto on kunnossa ja heti Rovaniemellä mennään kovaa, Ampuja
kertoo tunnelmiaan avauskisan alla.
Myös viime vuoden avauskisan voittajalla, Juuso Pykälistöllä, on
allaan Focus WRC.
-Tavoitteet ja odotukset ovat luonnollisesti korkealla. Meillä on
Rovaniemeltä plakkarissa jo kaksi aiempaa voittoa, joten olisi
hienoa saada vielä kolmas siihen perään. Kovia kilpakumppaneita
kuitenkin riittää, joten katsotaan kuinka käy, Pykälistö tuumailee.
Vastusta näille Ford-miehille tarjoaa mm. Peugeot 206 WRC:llä ajava
Kosti Katajamäki, joka tekee harppauksen isosta N:stä A-ryhmän
puolelle. Kotimaisen sarjan lisäksi Katajamäki kilpailee tällä
kaudella rallin junioreiden MM-sarjassa, Suzuki-tiimin kuskina.
Ison N:n puolella koko viime vuoden kärkikolmikko palaa mitalijahtiin myös tällä kaudella. Juha Salo, Jukka Ketomäki ja Marko Kakko saavat haastajikseen mm. pikku n:n hallitsevan mestarin Juho Hännisen, sekä entisen pikku a:n mestarin Janne Vähämikon. Isossa N:ssä käytiin jo viime kaudella suorastaan trillerimäisiä piireteitä saanut mestaruustaisto, ja tänä vuonna kamppailu varmasti vaan kovenee entisestään, varsinkin kun tähän Mitsubishi-voittoiseen luokkaan osallistuu nyt myös lähes kymmenkunta Subarua, mikä vain lisää luokan mielenkiintoisuutta entisestään!
Pikku n -ryhmä vuosimallia 2005 näyttää hyvin Honda-painotteiselta, sillä 23 Civicin tai Integran joukkoon on uskaltautunut ainoastaan yksi muun merkkisellä autolla ajava kuski: viime vuoden Nuorten SM kakkonen, Renault Clioa käskyttävä Kalle Pinomäki. Myös hallitseva Nuorten SM -sarjan mestari Ville Hautamäki lähtee tänä vuonna haastamaan pikku n:n viime kauden kärkinimiä Marko Mäntyä, Joonas Lindroosia.
Rovaniemellä runsas osanotto mukana monia
huippunimiä
Kotimaisten sorateiden valtiaat pääsevät heti kauden aluksi
testaamaan ajotaitojaan oikein todenteolla: vastassa on nimittäin
lunta, jäätä, kaamos ja pakkanen armottomista kilpakumppaneista nyt
puhumattakaan. Kisan kovuudesta huolimatta, tai ehkä juuri siksi,
Arctic Lapland Rallyssä on aivan erityistä hohtoa, ja kisa onkin
tunnettu ja pidetty rallipiireissä ympäri maailman. Lapin
ääriolosuhteet, revontulet ja hohtavat hanget vain lisäävät
kilpailun eksoottista viehätystä, ja Rovaniemellä on yleensä myös
hyvin runsas ulkomaalaisosanotto. Tänä vuonna autokuntia tulee
Venäjältä, Puolasta, Italiasta, Isosta Britanniasta, Saksasta,
Kreikasta ja Monacosta saakka.
Kotimaisten rallitaitureiden ja lukuisten ulkomaisten
vierailijoiden lisäksi Arctic Lapland Rallyssä on perinteisesti
nähty myös paljon huippunimiä varsinkin rata-autoilun puolelta, ja
niin tänäkin vuonna. Formula 1 -mestari Keke Rosberg on jo
moninkertainen Rovaniemen kävijä, samaten kuin kansainvälisen
autoliitto FIA:n hallituksen jäsen Kari O. Sohlberg. Toinen
F1-maailmanmestarimme, nykyinen DTM-kuski Mika Häkkinen ei hänkään
pysty vastustamaan Lapin taianomaista vetovoimaa, vaan lähtee
arktisten rallipolkujen valloitukseen allaan Toyota Corolla WRC.
Lisäksi pohjoisen oma poika, Heikki Schumin kaatja Kovalainen
osallistuu kilpailuun Timo Hulkkosen kartturina. Allaan
parivaljakolla on Ford Focus WRC. Kaikkiaan Rovaniemellä nähdään
peräti kymmenen WRC-autoa.