Facebook Twitter Email Pinterest

Kristian Sohlberg

21.02.2005 / Kristian Sohlberg

Kristian Sohlberg nousi hienosti rallin SM-sarjan kärkeen, vaikka lauantaina Mikkelissä ajettu kauden toinen osakilpailu ei kulkenutkaan Ford Focus WRC02:n tekniikan osalta suunnitelmien mukaan.
Kauden avanneessa Arctic Lapland-rallissa toiseksi tullut Sohlberg sijoittui talvisen ja vaiherikkaan Vaakunarallin yleiskilpailussa kuudenneksi Kosti Katajamäen, Jouni Ampujan, Jarmo Mikkosen, Jari-Matti Latvalan ja N-ryhmän voittaneen Juha Salon jälkeen.
Sohlberg haki Mikkelistä kuitenkin A-ryhmän neljänneksi korkeimmat (8) SM-pisteet, jotka siivittivät hänet sarjan kärkipaikalle niukasti ennen Juuso Pykälistöä. Latvala oli nautittavilla savolaisteillä A:n nelonen, mutta hän ei ole ilmoittautunut SM-sarjaan, eikä ole näin ollen oikeutettu arvopisteisiin.
- Ai, minäkö olen SM-kärjessä tämän kisan jälkeen, ihmetteli Sohlberg itsekin, sillä mielialat eivät olleet muuten kovinkaan korkealla kisan päätyttyä.

Turbon kanssa suuria ongelmia

- Auto toimi moitteettomasti kaksi ensimmäistä erikoiskoetta, mutta sen jälkeen ongelmia riitti käytännössä kisan loppuun asti. Meillä oli suuria ongelmia turbon kanssa. Vaikka se vaihdettiinkin huollossa kokonaan uuteen, niin vika ei poistunut. Ahtopaineet olivat kateissa ja jouduimme ajamaan pitkiä osuuksia välillä kokonaan ilman turboa.
- Ajo sujui sinänsä ihan hyvin. Jos auto olisi toiminut kuten pitääkin, niin minun ei olisi tarvinnut miettiä sijoitusta, vinkkasi Sohlberg kärkipaikan suuntaan.
26-vuotias kirkkonummelainen jäi alusta loppuun Peugeot 206 WRC:llä kärjessä viihtyneelle Katajamäelle 1.20,9. Ennen viimeistä erikoiskoetta ero oli vielä reilut 50 sekuntia vähemmän.
Vielä huonommin kävi Lapin arktisia lumirännejä dominoineelle Pykälistölle. Padasjokelaisen muutenkin nihkeästi käynnistynyt kisa päättyi ulosajoon jo toisella erikoiskokeella.
Sohlberg ajoi pohja-ajat Pykälistön kohtaloksi koituneella toisella ja neljännellä ek:lla, mutta muualla tekniset takaiskut söivät ratkaisevia sekunteja loppuajasta.
- Se nelosen pohja-aika oli tekniikkamurheet huomioiden käsittämätön, ihmetteli Sohlberg, joka hukkasi yhteensä toistakymmentä sekuntia myös siihen, että auto sammui heti ykkösen lähdössä ja yhdessä risteyksessä kolmannella pikisellä.

Sekuntitaistelu kuivui kokoon

Mikkonen, Sohlberg ja Latvala kävivät kärjessä karussa olleiden Katajamäen ja Ampujan takana raivoisaa sekuntitaistelua aina viimeiselle erikoiskokeelle asti.
Jännitys oli käsin kosketeltavissa tasan tarkkaan 9,44 kilometrin mittaisen Kekkola-Närvälän erikoiskokeen lähdössä: Sohlbergin ero edellä ajavaan Mikkoseen oli 1,5 ja takaa tulleeseen Latvalaan vain 0,3 sekuntia.
Mikkonen päätti vetää varmuuden vuoksi pätkäpohjat samalla kun Sohlberg jäi hänestä peräti 51,5 sekuntia.
- Vapaasti hengittäväksi autoksi muuttunut Ford heitti varo-ohjelman päälle pakoputken anturin näytettyä hurjia lämpötiloja. Siihen se vauhti loppui, kertoi kolmannella ek:lla rajussa hypyssä niskansa lievästi loukannut kartanlukija Kaj Lindström.

Tulos on tietyllä tavalla epävirallinen

Sohlbergin Mikkelin kisan yllä tosin leijuu vielä haalea varjo.
Sohlberg ja Lindström näet osallistuivat Vaakunaralliin vetoomuksen turvin. Asian ratkaisee myöhemmin lopullisesti AKK:n vetoomusoikeus.
Sääntöjen mukaan rallin tutustumisjaksolla kilpailija selviää sakoilla - 85 eurolla - yhdestä ylinopeudesta, mutta kaksi tutkan havaitsemaa ylinopeutta merkitsee automaattisesti kilpailusta sulkemista.
Jos tosin ensimmäinen ylinopeus on huomattava, se saattaa jo yksinään riittää kisasta sulkemiseen.
Sohlbergin nopeudeksi tutustumisjaksolla mitattiin 30 km/h:n rajoitusalueella 64 km/h. Tiellä oli 60 km/h:n nopeusrajoitus, joka oli kuitenkin alennettu maatalon pihapiirissä olleen tutkan kohdalla 30:een. Se jäi huomioimatta Sohlbergilta ja Lindströmiltä.
- Täydellinen vahinko. Kyllähän meillä on tarkasti tiedossa, ettei tuollaiseen virheeseen ole varaa sortua, painotti MM-tasollakin kokenut kartanlukija Lindström.
- Tuomariston päätös evätä meiltä lähtöoikeus ei vaikuttanut todellakaan oikeudenmukaiselta ja teimme siksi asiasta vetoomuksen. Nyt jäämme odottamaan, mikä on AKK:n lopullinen päätös.
AKK-Motorsportin rallin lajipäällikkö Jukka Aho painottaa, että lauantain tulokset ovat tässä vaiheessa ne ainoat ja oikeat.
- Tulosta voidaan pitää tietyllä tavalla epävirallisena, mutta asialla on turha spekuloida. Vetoomusoikeus tekee ratkaisunsa viikon tai kahden sisällä, sanoo Aho.
Näillä, ajamalla otetuilla tuloksilla Sohlberg on kahden osakilpailun jälkeen A-ryhmän SM-sarjan keulilla 24,5 pisteellä. Kärjessä on todella tiukkaa, sillä Pykälistöllä on pohjoisen tuplakilpailun ansiosta koossa 24, Katajamäellä 23 ja Ampujalla 22 pistettä.
Seitsemän osakilpailua kattavan SM-kauden kolmas ja samalla talven viimeinen kisa ajetaan 12. maaliskuuta keskisuomalaisilla teillä Laukaalla Peurunkarallin merkeissä.


Lisätietoja:

Mika Sohlberg
GSM +358 40 9030 555
e-mail: mika.sohlberg@honkaplayboys.com

Kari Aho
GSM + 358 50 3017 595
e-mail: kari.aho7@luukku.com

www.kristiansohlberg.com
www.akk-motorsport.fi/rallism
www.mikua.fi/vaakunaralli

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa