Kristian Sohlberg
Kestomestari Sebastian Lindholmin avoimeksi jättämästä rallin
SM-sarjan A-ryhmän voittotaistelusta on luvassa melkoinen
jännitysnäytelmä, jos tahti jatkuu kesällä yhtä tasaisena kuin
lauantaina Laukaalla päätökseen ajetulla talvikaudella.
Koko talven tasaisen lujaa ja varmasti Fordillaan edennyt Juuso
Pykälistö korjasi osittain Jyväskylän MM-rallista tutuilla, joskin
toiseen suuntaan ajetuilta teiltä täyden potin ja siirtyi samalla
sarjan johtoon 39 pisteellä.
Pykälistö syrjäytti paalupaikalta Kristian Sohlbergin, joka saa
olla tyytyväinen ensiesitykseensä Mitsubishi Lancer WRC step2-auton
ohjaimissa. Yhdet pätkäpohjat kellottanut kirkkonummelainen ehti
Laukaan yleiskilpailussa kolmanneksi, mikä takasi talvikauden ja
neljän ensimmäisen osakilpailun jälkeen SM-sarjan toisen sijan ja
hyvät hyökkäysasemat soraralleihin yhteensä 34,5 pisteellä.
Pykälistölle Laukaalla 19,1 sekuntia jäänyt Sohlberg kävi tiukan
taistelun Jouni Ampujaa vastaan. Kaksikon eroksi kirjattiin urakan
umpeuduttua 7,3 sekuntia SM-sarjan kolmosena 34 pisteellä
kurvailevan Ampujan eduksi.
A-ryhmän ja samalla yleiskilpailun kärkisijoista käyty kapina oli
Laukaalla puhtaasti viiden kuskin välinen kauppa. Jarmo Mikkonen ja
varsinkin Kosti Katajamäki olivat vahvasti kuvassa mukana ennen
ylimääräistä ohjelmaansa, joiden seurauksena kolmikko
Pykälistö-Ampuja-Sohlberg pääsi karkaamaan kuuden erikoiskokeen
kisassa omille teilleen.
Kutosvaihde jäi kakkospätkälle
Avauserikoiskokeella vielä uuteen autoonsa totutelleelle
Kristian Sohlbergille Laukaan sijoitus oli olosuhteetkin huomioiden
hyvä. Tulos syntyi käytännössä ilman kutosvaihdetta, joka putosi
pelistä toisella erikoiskokeella.
- Kakkosta oli edetty tuollaiset puolitoista kilometriä, kun
vaihdelaatikosta kuului kohtalokas rusahdus pyrkiessäni vaihtamaan
vitoselta kutoselle. Mukana oli myös omaa huolimattomuuttani,
myönsi Sohlberg.
- Lancer istui hyvin käteeni, mutta kieltämättä tällaisilla isoilla
teillä olisi ehdottomasti tarvittu sitä kutosvaihdetta. Jossittelu
on turhaa, mutta ehjällä suorituksella minulla olisi ollut varmasti
mahdollisuudet taistella jopa voitosta, sanoi Sohlberg, joka
suoriutui SM-talvikaudesta hyvällä arvosanalla.
- Ainakin SM-sijoitus on ok, vaikka yksikään kisa ei kulkenut
täysin puhtaasti.
Lasse Lampi näki paljon positiivista
Mitsubishin kokenut testikuski Lasse Lampi seurasi silmä
tarkkana Sohlbergin suoritusta Laukaalla.
- Krisse ajoi hyvin. Kaiken kaikkiaan ihan positiivinen suoritus.
Hän jäi ensimmäisellä erikoiskokeella suhteessa eniten - 0,8
sekuntia per kilometri - kärjestä, mutta jatkossa tilanne
tasoittui.
- Kesää kohti kuljettaessa kilpailukyky sen kuin kasvaa, luottaa
Lampi, joka ei halunnut dramatisoida liikaa kutosvaihteen
puuttumista.
- Tietenkin nämä autot on rakennettu siten, että niissä käytetään
kaikkia vaihteita. Mutta onhan MM-rallejakin voitettu joskus
kolmella vaihteella, lasketteli Lampi.
Tuominen nautti upeasta rallista
Sohlbergille Laukaalla nuotteja luki Tomi Tuominen, joka tuurasi
Meksikon MM-rallissa ruotsalaisen Tobias Johanssonin kartanlukijana
vierailevaa Kaj Lindströmiä.
Sebastian Lindholmin vierellä Peugeotin tehdastallin testitöitä
tekevän Tuomisen ei tarvinnut katua keikkaansa Keski-Suomeen ja
Peurunkaralliin.
- Todella upea kisa ja päätös talvikaudelle. Pätkät olivat hienoja
ja keli mitä parhain.
Samalla Tuominen sai myös lähituntuman Kristian Sohlbergin
otteisiin WRC-auton ohjaimissa.
- Alussa oli hakemista, mutta kaiken kaikkiaan kyyti oli ihan hyvää
vaihdelaatikko-ongelmasta huolimatta, analysoi Tuominen, joka
voitti viime kaudella A-ryhmän Suomen mestaruuden yhdessä
Lindholmin kanssa.
Kevättauolle siirtynyt SM-sarja jatkuu juhannuksen alla
Valkeakosken perinteisellä Waltikkarallilla, joka ajetaan 18.
kesäkuuta.
Lisätietoja:
Mika Sohlberg
GSM +358 40 9030 555
e-mail: mika.sohlberg@honkaplayboys.com
Kari Aho
GSM + 358 50 3017 595
e-mail: kari.aho7@luukku.com