Heikki Westerlund
Eipä valitettavasti ollut meidän osaltamme Laukaan SM
rallireissu kovinkaan onnekas. Kisan alku lähti
kuitenkin oikeinkin mukavasti käyntiin. Ensimmäisellä
erikoiskokeella ajoimme koko kisan 8. nopeimman
ajan. Toisella, kilpailun pisimmällä 29,15 km pätkällä parista
pienestä virheestä huolimatta olimme 12.
nopeimpia. Kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen ajoimme huoltoon
jossa vaihdoimme jäärenkaasta
lumirenkaaseen. Ensimmäisillä pätkillä ajo sujui hyvin ja samoin
nuotti toimi. Päätimmekin Arton kanssa ajella aivan samaa tahtia
eli liikaa reuhaamatta ja virheitä välttäen.
Kolmannella pätkällä rengas ja taktiikkamme toimi hyvin ja
ajoimme 9. nopeimman ajan yleiskilpailussa. Seuraavana oli vuorossa
myös hieman lumipohjainen pätkä pituudeltaan 12,37 km. Alku
lähtikin hyvällä rytmillä menemään ja ajo maistui.
Noin 4 km:n kohdalla kuitenkin yksi täysmiinus vasen yllätti. Juuri
ennen mutkaa oli pieni routapaakku joka
heitti autoa hieman ulos ajolinjalta ja perä osui penkkaan. Tai
siis sen olisi pitänyt osua penkkaan ja antaa vain hieman tukea
matkan jatkuessa. Näitä vastaavia tilanteita talvitalleissa kun
sattuu useita joka pätkällä. Siis kun edellä ajaneet autot olivat
nojanneet ja roikuttaneet sitä penkkaa siitä pikkuhiljaa matalaksi
niin eihän meillä ollut enää mihin nojata. Perän pudotessa se veti
keulan mukanaan ja kynsimme ojaa ainakin 50 m pyrkien koko ajan
kampeamaan autoa takaisin tielle. Oja oli tosi syvä ja lunta aivan
täynnä joten sinne se lopuksi valui. Siihen jäimme auto kallellaan
ja syvälle! Miesvoimin autoa ei kannattanut edes yrittää alkaa
nostamaan. Saimme auton ylös pätkän päätyttyä raskaalla traktorilla
vetämällä.
Mitään happipaikkoja ei meillä kisassa siihen mennessä
oikeastaan ollut yhtään joten meitä kyllä harmitti.
Lohdutuksen sanoja saimme erään ralliammattilaisen lausumana kun
hän kehui että johdimme siinä vaiheessa turistiluokkaa eli olimme
nopein vanhemman luokan autolla mukana olijoista. Että näinkin!
Tiet olivat aivan loistavassa kunnossa ja yleisöä reitin varrella
todella runsaasti. Tietysti olisi ollut mukava
päättää talvikausi ajamalla kisa maaliin ja napata pisteitä.
Sijoituksemme sarjassa putosi 5. sijalta 8. sijalle mutta erot
pisteissä meidän sijaluvuilla eivät ole suuria joten kesällä tietty
on tarkoitus kuroa eroja umpeen ja parantaa sijoitusta. Juuso
Pykälistö Mika Ovaskainen voittivat Laukaan rallin ja siirtyivät
myös nyt pistekärkeen.
Rallin SM-sarja jatkuu kesäkuussa Valkeakoskella. Kevättauon
aikana huolletaan kalusto perusteellisesti.
Nyt ulosajossa ei Mitsubishiin onneksi tullut juurikaan vaurioita.
Huoltoautokin saanee osansa kun sen ulkonäköä hieman muokataan ja
sisään tehdään muutamia uusia hyllyratkaisuja. Luonnollisesti
miehistökin pyrkii hoitamaan kuntoaan parhaansa mukaisesti.
SM rallien merkeissä palataan aiheeseen siis kesäkuussa.
Mukavaa kevättä!
Ystävällisin terveisin:
Heikki Westerlund