Facebook Twitter Email Pinterest

Jouni Ampuja

20.07.2005 / Jouni Ampuja

Jouni Ampujan suurilla odotuksilla ladattu kotikilpailu, O.K.Auto-ralli päättyi keskeytykseen. Suurten ponnistelujen jälkeen käyttöön saatu Ford Focus WRC 03 hajosi kilpailun kolmannelle erikoiskokeelle.

Auto saapui maahan aivan kilpailun kynnyksellä. Torstai-iltana Jouni ajoi tutulla tiellä noin 50 kilometrin mittaisen testin ja vielä silloin kaikki tuntui hyvältä ja auto käteen käyvältä.

Kilpailun avasi hiukan yli 23 kilometrin mittainen erikoiskoe ja maalissa Ampuja oli pettynyt aikaansa. Eroa kärkeen kertyi 15 sekuntia, mikä on SM-ralleissa todella paljon.

- Turpaan tuli ihan sikana. Lähdimme ajamaan samalla tavalla kuin 01 -mallilla. Vaikka homma tuntui sujuvan, ei kello tykännyt ajostani ollenkaan. Huollossa pidimme kartturini Lehtisen Jarmon ja Hantusen Timon kanssa palaveria ja totesimme, että ajotyyliä on pakko muuttaa. Kaarteet pitää kiihdyttää eri tavalla läpi, sillä 03-mallissa lukot toimivat erilailla ja pidot ovat huomattavasti paremmat, Jouni kertaa huoltopaikan strategiapalaveria.

Toisella erikoiskokeella ajotyylin muutos tuotti tulosta ja väliaikapisteessä Jouni oli tasoissa pohjat ajaneen Kristian Sohlbergin kanssa. Lopun pienellä tiellä Ampuja kärsi teknisten ongelmien takia hidastamaan joutuneen Juuso Pykälistön nostattamasta pölypilvestä, eikä Jouni saanut täältä vertailukelpoista aikaa.

- Kakkosella oli hyvä meininki ja nyt rupesivat renkaatkin kulumaan, kun aloin pikku hiljaa ymmärtämään, kuinka tällä pitää ajaa, Ampuja toteaa.

Kilpailu päättyi kolmannella erikoiskokeella sähköisen kaasupolkimen rikkoutumiseen.

- Kaasuläppää ohjaava sähkömoottori rupesi temppuilemaan ja auto pysähtyi ja sammuili vähän väliä, kunnes kaasupoljin pimahti lopullisesti ja jäimme pätkän varteen. Nyt harmittaa toden teolla, sillä projekti oli todella työläs ja olisi ollut hyvä saada edes muutama vertailukelpoinen pätkäaika, Jouni kertoo pettyneenä.

- Tällä autolla pitää ajaa paljon, että oppii löytämään ja hyödyntämään sen kaikki ominaisuudet. Hieno peli, jossa on paljon potentiaalia, hän jatkaa.

Mahdollisesta jatkosta ei Ford Focus 03:lla ole sovittu mitään ja näillä näkymin SM-sarjaa jatketaan tutulla 01-mallilla.

Vaikka Jouni Ampuja on ilmoittautunut Virossa ajettavaan E.O.S. Peugeot ralliin jää kilpailu väliin ja seuraavaksi Ampuja nähdään todennäköisesti vasta SM-sarjan toiseksi viimeisessä osakilpailussa Uudessakaupungissa.

- Keskeytys teki hallaa SM-tilanteelle ja Pykälistö karkasi 13 pisteen päähän. Kaikki on kuitenkin vielä auki ja lopuista kilpailuista on jaossa 39 pisteen potti, joten loppuun asti taistellaan, eikä tuumaakaan anneta periksi, Jouni vakuuttaa.

Teksti: Jouni Ampujan tiedotus/Timo Rintakoski

http://www.jouniampuja.com/

http://www.moottorimaailma.com/

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa