Facebook Twitter Email Pinterest

Anssi Mustonen

13.03.2007 / Anssi Mustonen

Ralliautoilun SM-sarjaa A-ryhmässä Mitsubishi Lancer Evolution kilpailukalustolla ajava Anssi Mustonen II-kuljettajansa Kari Kallion kanssa saivat karvaasti kokea ralliautoilun negatiivisia puolia - SM Peurunkaralli oli kuuden erikoiskokeen pitkä painajainen SM-sarjan 11. sijaa pitävälle Mustoselle.

Rally-Anssi starttasi kuuden erikoiskokeen mittaiseen kilpailuun vuokraamallaan A-ryhmäläisellä Mitsubishi Lancer Evolution VIII ralliautolla. Alun perin Mustosen piti kilpailla Nilsiän SM-rallissa käyttämällään Evolution VII versiolla, mutta erinäisten seikkojen myötä kalusto päätyi A-ryhmän kärkikuljettajan Jarmo Mikkosen alle. Pikaisella aikataululla kilpailukaluston vuokraaja järjesti Mustoselle kuitenkin korvaavan kaluston, jota Anssi ja Kari eivät kuitenkaan päässeet testaamaan. Kilpailuun oli siis startattava täysin tuntemattomalla ralliautolla ilman ensimmäistäkään testikilometriä.
Lähtönumerolla 42 osittain Suomen MM-rallista tutuille erikoiskokeille startanneen Mustosen painajainen alkoi kilpailun ensimmäisen erikoiskokeen ensimmäisessä mutkassa. Alustasäädöt olivat syvällä metsässä ja auto käyttäytyi sen mukaisesti eli täysin arvaamattomasti

- On mahdotonta edes yrittää ajaa rallia autolla, johon ei koko kilpailun aikana saanut minkäänlaista luottoa. Huolimatta huollossa tehdyissä säätömuutoksista automme käyttäytyminen ei parantunut. Se ei ollut lähellekään sitä tasoa mitä Nilsiän SM-ralliin vuokraamassamme kalustossa oli, kertoi syvästi pettynyt Mustonen jatkaen, - Automme keinui kuin isäukon kiikkustuoli, yritä siinä sitten ajaa rallia!

Lopputuloksissa A-ryhmän kahdeksanneksi sijoittunut Mustonen jäi ryhmän voittaneelle vuoden 2005 Aasian-tyynenmeren rallisarjan mestarille Jussi Välimäelle 6 minuuttia ja 4,4 sekuntia. Hymyä ei normaalisti huumorimiehenä tunnetun suonenjokelaisen suusta saanut edes väkisin yrittämällä.

- Hienosti järjestetty SM Peurunkaralli oli tähänastisen ralliurani ehdottomasti suurin pettymys. Nyt on vahingosta viisastuttava. Vastaisuudessa on pidettävä huolta että vuokrattava kilpailukalusto on todellakin asianmukainen, kilpailukykyinen sekä sillä on päästävä ajamaan tietty määrä testikilometrejä, puuskutti Mustonen.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa