Facebook Twitter Email Pinterest

Jussi Välimäki

18.06.2007 / Jussi Välimäki

Jussi Välimäki tuplasi pistejohtonsa ralliautoilun SM-sarjassa

 
Ralliautoilun Suomen Mestaruussarjan kesäkauden startti ajettiin fantastisen kesäisissä olosuhteissa Keski-Uudellamaalla. Seitsemän erikoiskoetta ja noin 104 erikoiskoekilometriä sisältänyt ralli päättyi lopulta hallitsevan N-ryhmän Suomen Mestarin Jari Ketomaan voitonjuhliin. A-ryhmän johtajan viittaa hartioilla koko kevään kantanut Jussi Välimäki II-kuljettajansa Jarkko Kalliolevon kanssa saavuttivat Keski-Uusimaa SM-rallissa A-ryhmän toiseksi korkeimmat sarjapisteet. Niiden turvin tamperelainen rallikaksikko siirtyi 17 pisteen johtoasemaan kun kilpailukaudesta on ajamatta kolme osakilpailua.
 
Välimäki kotitekoisella A-ryhmäläisellä Mitsubishi Lancer Evolution VII ralliautolla starttasi kilpailuun erittäin luottavaisin mielin ja toiveikkaana elätellen mahdollisuuksiaan taistella aina yleiskilpailun voitosta. Kuitenkin unelma murskaantui jo ennen ensimmäistä erikoiskoetta parivaljakon huomatessa erikoiskokeen AT-jonossa yhden renkaan tyhjentyneen. Vaihtotöissä paljastui, että pyöränmutterit olivat jokaisessa pyörässä löystyneet niin paljon, että ne olisi voinut pyörittää sormilla auki.
 
- Olimme mielestämme valmistautuneet kilpailuun hyvin. Koska vaadin niin itseltäni kuin kilpailukalustoni kunnolta paljon, maalautin talven jäljiltä ehjäksi jääneet kisavanteet uuteen loistoonsa. Ensimmäisellä siirtymätaipaleella pyöränmuttereiden alla oleva maalipinta oli murtunut pyöränmutterin kireyden seurauksena ja siten jokainen mutteri oli käsin pyöriteltävissä. Yritä siinä sitten lähteä ajamaan täysillä kilpaa kun takaraivossa sykkii ajatus, että yhdessä vitosvaihteella ajettavassa mutkassa saattaa lähteä rengas irti. Luotto kilpailemiseen katosi avauserikoiskokeen lähdössä, kertasi Välimäki tapahtunutta.
 
Huolimatta vakavasta turvallisuustekijästä Välimäki kellotti 16,48 kilometrin mittaiselle avauserikoiskokeelle viidenneksi nopeimman ajan jääden vain 3,2 sekuntia pohja-ajan ajaneesta, Toyota Corolla WRC-kuljettaja Juha Vuorelasta. Kilpailun toisella 25,61 kilometrin mittaisella erikoiskokeella ero johtavaan ja kilpailun voittaneeseen Jari Ketomaahan kasvoi 12,1 sekuntiin. Ennen huoltotaukoa ja siellä toteutettua vanneremonttia ajettiin vielä kolmas 6,4 kilometrin mittainen erikoiskoe, jossa Välimäki jäi toisen pohja-ajan ajaneelle Juha Vuorelalle 4,6 sekuntia lisää. Huoltoon saavuttaessa Jussi Välimäki II-kuljettajansa Jarkko Kalliolevon kanssa olivat A-ryhmän hopeatilalla, 9,6 sekuntia Vuorelaa perässä.
 
- Huollossa vanteet menivät vaihtoon ja tuloslistaa analysoidessani päätin muuttaa kilpailustrategiaani, sillä lähes 10 sekunnin ero kotitekoisella A-ryhmäläisellä ralliautolla WRC-autoa vastaan oli todella paljon. Totesimme tiimini kanssa tehdä "lööppimäisen" ratkaisun ja jäädyttää tilanne. Päätöstä edesauttoi sarjatilanteen kannalta pahimpien kilpakumppaneideni Jarmo Mikkosen tekninen vika sekä Arto Juolahden toisen erikoiskokeen ulosajo. Koska kummatkin olivat poissa pistepotin jaosta päätin olla ottamatta riskejä ja tuoda toiseksi korkeimmat sarjapisteet kotiin, perusteli Välimäki päätöstään luopua kilpailun voittotaistelusta.
 
- Varmasti monet arvostelijamme saivat lisää bensaa liekkeihinsä sekä jopa fanaattiset kannattajamme ovat varmasti käärmeissään ratkaisustamme, mutta täytyy muistaa että strategiointi on olennainen osa ralliautoilua. Mielestäni teimme erittäin viisaasti olla riskeeraamatta hyviä mestaruuspisteitä sekä kilpailukaluston rikkoontumista - lähtihän hyvin palvellut kilpa-ajoneuvommeehjänä kilpailun jälkeen uuteen kotiinsa, mietiskeli Jussi Välimäen pitkäaikainen II-kuljettaja Jarkko Kalliolepo jatkaen, - Mielestämme Keski-Uusimaa SM-ralli onnistui vanneongelmastamme huolimatta erinomaisesti.
 
Ralliautoilun SM-sarjan kilpailukauden kuudes osakilpailu kurvaillaan heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Kouvolan ympäristössä. Jussi Välimäki ja Jarkko Kalliolepo eivät osallistu kilpailuun, sillä samaan aikaan tamperelaiset ralliautoilijat yrittävät Japanissa saada haltuunsa myös Aasian-tyynenmeren rallisarjan piikkipaikan. Koska kaksikolta jää yksi SM-ralli väliin, on loppukauden kahdesta viimeisestä kilpailusta tulossa erittäin mielenkiintoisia.
 

- SM-sarjan pistetilanne on nyt sellainen, että huolimatta seuraavan osakilpailun lopputuloksesta johdamme silti sarjaa. Olemme myyneet nykyisen kilpailukalustomme ja käynnistäneet neuvottelut WRC-auton saamiseksi kahteen viimeiseen osakilpailuun. Tavoittelemme tosissamme ralliuramme ensimmäistä Suomen Mestaruutta, Välimäki jyrähti.

www.jussivalimaki.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa