Facebook Twitter Email Pinterest

Välimäki ja Ketomaa mestareiksi dramaattisten käänteiden jälkeen

22.09.2007 / Välimäki ja Ketomaa mestareiksi dramaattisten käänteiden jälkeen

Kauden 2007 suomenmestaruudet ratkottiin märällä kelillä. Mikkelin seutua vainonnut sade toisaalta liukasti teitä, mutta toisaalta teki reitistä myös raskaasti ajettavan. Päätösosakilpailu oli melko dramaattinen ja tapahtumarikas, eivätkä kaikki ennakkoveikkaukset ja -suosikit lopulta pitäneet paikkaansa. Kilpailu oli jännittävä aivan loppumetreille asti. Ryhmä A:n SM-kultaa vei Jussi Välimäki ja isossa N:ssä Jari Ketomaa. Pienen N-ryhmän mestariksi leivottiin Joonas Lindroos jo edellisessä osakilpailussa.


Ryhmä A:n mestaruus ratkesi viimeisen EK:n jälkeen

jussi_välimäkiJussi Välimäki ja Jarmo Mikkonen lähtivät lähes tasapisteissä Mikkelin reitille jahtaamaan suomenmestaruutta. Välimäellä oli hiuksenhieno yhdenpisteen johtoasema, Mikkosella taas etuna Peugeot 206 WRC -auto Välimäen Mitsubishi Lancer Evo 8:aa vastaan. Molemmilla päivä alkoi kuitenkin takkuisesti: Välimäellä reistaili vaihdelaatikko ja Mikkonen koukkasi liian lujaa menneen hypyn jälkeen ojan kautta, ja ojan pohjalla vaaninut kivi rikkoi renkaan. Mestarikandidaatit olivatkin ensimmäisen erikoiskokeen jälkeisessä huollossa ryhmä A:ssa sijoilla 7 ja 8. Kärjessä kaasutteli yllätysnimi Timo Mäenpää Skoda Octavia WRC:llä.

Mäenpää takoi pohja-ajan myös EK:lla 2. Jamppa Mikkonen oli nopein kolmannella pätkällä, mutta Mäenpää iski takasin EK:lla 4. Päivän toiseen huoltoon tultiin järjestyksessä Mäenpää, Arto Juolahti, Heikki Westerlund, Jarmo Mikkonen, Kari Ali-Rantala, Kim Niemi ja sijalla 7 edelleen vaihteiden kanssa taistellut Jussi Välimäki.

53-vuotias konkarikuski Mikkonen jahtasi pitkän uransa ensimmäistä suomenmestaruutta oikein tosissaan. Jamppa oli nopein sekä erikoiskokeilla 5 että 6 nousten ensin Arto Juolahden ohi toiseksi ja sitten Timo Mäenpään ohi Ryhmä A:n kärkipaikalle. Myös Heikki Westerlund nousi Arto Juolahden ohi kolmanneksi. Ralli on kuitenkin siitä huikea laji, että mitä vaan voi sattua...

Mäenpää oli nopein kisan viimeisellä erikoiskokeella varmistaen Vaakuna-Rallin Ryhmä A:n voiton ja avaten tämän kauden SM-pistetilinsä. Jarmo Mikkonen oli jo lähellä napata himoitun SM-kullan, kun vaihdelaatikko petti juuri ennen maalia.
- Auto rullasi vielä maaliin, mutta sitten ei liikkunut mihinkään. Tähän on toisaalta jo tottunut 30 vuoden aikana, mutta on tämä jo jotain enemmän kuin epäonnea, Mikkonen kertasi epäuskoisena. Mies ei kuitenkaan tästä(kään) takaiskusta lannistunut, vaan lupasi jatkaa rallaamista myös ensi vuonna, kun golfin pelaaminenkaan ei kuulemma kiinnosta!

Välimäki, joka päivän mutkien, ongelmien ja kiemuroiden jälkeen sijoittui viidenneksi ja päätyi lopulta suomenmestariksi, oli hieman kaksijakoisissa tunnelmissa:
- Jännä päivä oli. Ensimmäisellä pätkällä jo meinattiin keskeyttää kun vaihdelaatikko hajosi. Ykkönen ja kakkonen katosivat kokonaan. Muut vaihteet kuitenkin löytyivät, joten päätettiin jatkaa niin pitkään kuin kaikki kestää. Ajettiin koko ralli kolmella vaihteella. Jampan kohtaloa ei olisi kyllä toivonut kenellekään, mutta tämä laji vaan on välillä tätä. Voittajan puolella on mukava olla, Välimäki tuumi.

Kari Ali-Rantala sijoittui Vaakuna-Rallissa Mikkosen viime hetken keskeytyksen myötä toiseksi ja nousi Jampan ohi myös SM-hopealle. Mikkoselle siis tällä kaudella "lohdutus-pronssia".

Ryhmä A, epäviralliset tulokset:
1. Timo Mäenpää Skoda Octvia WRC 54.16,1; 2. Kari Ali-Rantala Mitsubishi Evo 7 -1.05,0; 3. Kim Niemi Mitsubishi Lancer Evo 5 -1.05,2; 4. Arto Juolahti Mitsubishi Lancer Evo 6 -1.06,2; 5. Jussi Välimäki Mitsubishi Lancer Evo 8 -2.51,4

Ryhmä A, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Jussi Välimäki 65
2. Kari Ali-Rantala 62
3. Jarmo Mikkonen 54
4. Arto Juolahti 49,5
5. Kim Niemi 43

Mikkelin UA:n Jari Ketomaa lähti reitille hallitsevana mestarina puolustamaan titteliään, vaikkakin urakka tuntui ennen kisaa lähes mahdottomalta, sillä pelkkä voitto ei riittäisi mestaruuden uusimiseen. Voitto oli kuitenkin Ketomaan tähtäimessä ja hän aloitti sen mukaisesti kellottamalla ensimmäisellä EK:lla sekä yleiskilpailun että ison N:n nopeimman ajan ja heti kättelyssä 4,5 sekunnin kaulan pahimpaan kilpakumppaniinsa ja vahvimmin mestaruudessa kiinni olleeseen Juha Saloon. Kolmantena SM-pisteissä ennen Mikkelin kisaa majaillut Kosti Katajamäki oli nopein EK2:lla, mutta löi Ketomaan vain 0,3 sekunnilla.

Kun mikkeliläinen ajoi pohjat myös erikoiskokeilla 3 ja 4, niin toiseen huoltoon tultaessa Ketomaa johti 11,6 sekunnin erolla Katajamäkeen. Salo oli kolmantena, mutta hänestä 4,7 sekunnin päässä hengitti hyvän vauhdin löytänyt Matti Rantanen. Tosin Ketomaan voittaessa neljäskin sija olisi riittänyt Salolle mestaruuden viemiseen. Viidennellä erikoiskokeella sitten alkoi sattua ja tapahtua...

Juha Salon autossa jarruputki rikkoontui ja alkoi vuotamaan. Hän sinnitteli pätkän maaliin pelkän käsijarrun varassa. Korjauspuuhiin meni sen verran aikaa, että Salo myöhästyi EK6:n lähdöstä. Tästä hyvästä tuli 30 sekuntia AT-rangaistusta ja vaikka karkkilalainen taisteli ajamalla pohja-ajat kahdella viimeisellä erikoiskokeella, niin se ei enää riittänyt kuin kuudenteen sijaan ja SM-hopeaan.
- Ei tällaisille kisaratkaisuille voi mitään. Kun katsoo kautta kokonaisuutena, olisi saanut vähän railakkaammin tulla. Vauhti oli paikka paikoin liian hidasta, Salo analysoi.

jari_ketomaaJari Ketomaa ajoi sekä ison N:n että yleiskilpailun voittoon ja uusi kuin uusikin mestaruutensa. Ketomaa voitti kaikki ne viisi SM-rallia, joissa hän vain pääsi maaliin.
- Ei meillä ollut aamulla reitille lähtiessä muuta tavoitetta kuin voittaa tämä kisa. Työnteko onneksi kannattaa, sillä autoon tehtiin vielä muutoksia ennen tätä rallia ja ajoimme pitkät testit. Muutokset onnistuivat ja auto toimi todella hyvin. Oli kyllä todella hyvä päivä. Viidennellä EK:lla osuttiin kiveen ja sen jälkeen auto täristi niin ettei välillä meinannut nähdä ajaa. Ja vähän kyllä pitkällä pätkällä kuutospätkällä pelottikin että kestääkö auto, mutta muuten kaikki sujui hienosti ja vauhti oli kova, tuplamestari Ketomaa kertasi voittoisan kisan kulkua.

Kakkoseksi Mikkelissä tuli Kosti Katajamäki ja kolmanneksi hienon ajopäivän päätteeksi viime vuoden pikku N:n suomenmestari Matti Rantanen. Katajamäki varmisti kakkossijansa myötä ison N-ryhmän SM-pronssia.
- Ei ihan tyydytä, mutta tämä oli tämmöinen kausi. Oli hyviä ja huonoja hetkiä, mutta tätä tämä ralli välillä on, Katajamäki summasi.

Iso N, epäviralliset tulokset:
1. Jari Ketomaa Mitsubishi Lancer Evo 9 53.27,6; 2. Kosti Katajamäki Mitsubishi Lancer Evo 9 -14,2 ; 3. Matti Rantanen Mitsubishi Lancer Evo 9 -55,7 ; 4. Teemu Arminen Subaru Impreza WRX -1.13,6 ; 5. Jukka Ketomäki Subaru Impreza WRX -1.25,1; 6. Juha Salo Mitsubishi Lancer Evo 9 -1.49,9

Iso N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Jari Ketomaa 81
2. Juha Salo 80
3. Kosti Katajamäki 72,5
4. Jukka Ketomäki 52
5. Teemu Arminen 44

Pikku N osakilpailuvoitto ja SM-hopea Jarkko Nikaralle

Jämsän Äijien Joonas Lindroosin varmistettua mestaruutensa jo Uudessakaupungissa pienen N-ryhmän kiivain taistelu käytiin SM-hopeasta Saarijärven UA:n Jarkko Nikaran ja Järviseudun UA:n Ville Hautamäen kesken. Räväkimmin mitalijahdin aloitti Nikara, joka oli nopein päivän neljällä ensimmäisellä erikoiskokeella. Toiseen huoltoon tultiin siis Nikaran johtaessa 20,9 sekunnin erolla ennen Hautamäkeä. Kolmantena oli SM-sarjan ulkopuolella kisaan osallistunut Vesa Hirvonen. Sukunimikaimansa Jani Hirvonen, joka oli ennen Vaakuna-Rallia pisteissä neljäntenä, vain puoli pistettä pronssipaikkaa pitänyttä Hautamäkeä perässä, ajoi ulos jo ensimmäisellä EK:lla ja joutui keskeyttämään. Saman kohtalon koki mestari Lindroos.

jarkko_nikaraNikara jatkoi hurjaa menoaan läpi koko kisan, vei nimiinsä jokaisen erikoiskokeen pohja-ajan ja voitti kauden päätösosakilpailun ylivoimaisella yli yhden minuutin erolla ennen toiseksi tullutta Ville Hautamäkeä. Näin ratkesi myös SM-hopean ja -pronssin kohtalo, eli Nikaralle hopeaa, Hautamäelle pronssia.

- Hyvin meni kun voitettiin. Viimeisellä erikoiskokeella osuttiin kiveen ja vanne meni soikeaksi, mutta muuten sujui ilman sen suurempia ongelmia. SM-hopeaan ei voi olla ihan täysin tyytyväinen, sillä vauhdillisesti rahkeet olisivat riittäneet parempaankin, Nikara kertoi ennen kuin kiiruhti podiumille juhlimaan osakilpailuvoittoaan.

- Meillä on nyt kokoelmissa joka väristä SM-mitalia. Parempi tämäkin kuin ei mitään... toisaalta on kyllä ollut niin vaikea kausi, että pronssikin maistuu aika hyvältä, Hautamäki naureskeli maalissa.

Kolmanneksi Mikkelissä ajoi Vesa Hirvonen, mutta koska tämä Keski-Karjalan UA:ta edustava mies ei osallistu SM-sarjaan, menivät kolmanneksi korkeimmat SM-pisteet neljänneksi ajaneelle Toni Lukanderille.

Jani Hirvosen kanssa tasapisteissä ennen Mikkelin kisaa ollut ja SM-pronssia jahtaamaan lähtenyt Ailu Magga joutui keskeyttämään viidennen EK:n maaliin autoon tulleen teknisen vian vuoksi.


Pikku N, epäviralliset tulokset:
1. Jarkko Nikara Honda Civic Type R 56.45,1; 2. Ville Hautamäki Honda Civic Type R -1.04,8 ; 3. Vesa Hirvonen Honda Civic Type R -1.47,4; 4. Toni Lukander Honda Civic Type R -2.39,4; 5. Sami Korvola Ford Fiesta ST -3.04,5

Pikku N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Joonas Lindroos 79
2. Jarkko Nikara 78
3. Ville Hautamäki 66,5
4. Jani Hirvonen 46
5. Ailu Magga 46


Lopulliset viralliset tulokset osoitteessa: http://www.tenab.net
Virallinen SM-pistetilanne osoitteesta: http://www.akk-motorsport.fi/rallism/pisteet/

Kooste kilpailusta 23.9.2007 MTV3-kanavalla, Motor Forum Ralli SM klo 18:30

Viimeisessä osakilpailussa jaettiin korotetut pisteet:
1. = 24p., 2. = 20p., 3. = 16p., 4. = 13p., 5. = 10p., 6. = 8p., 7. = 6p., 8. = 5p., 9. = 4p., 10. = 3p.
Sarjassa ajettiin kahdeksan osakilpailua, joista seitsemän laskettiin mukaan loppupisteisiin.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa