Facebook Twitter Email Pinterest

Janne Tuohino

25.01.2008 / Janne Tuohino

Historian siipien havinaa on ilmassa kun ralliautoilun kilpailukauden SM-sarjan avausosakilpailu starttaa perjantaina Rovaniemen Lordi -aukiolta. Edessä on järjestyksessään 49. vuosi, jolloin ralliautoilun Suomenmestaruudesta on ajettu. SM-sarja alkaa siis pääsemään miehen ikään.

Kuin kunnioittaakseen alkanutta vuotta ja alkavaa SM-sarjan kilpailukautta, on erittäin runsaslukuinen määrä WRC-autoilla ajavia kuljettajia ilmoittautunut SM-sarjaan ja sen avausosakilpailuun Arctic Lapland ralliin. Yksi tällainen kuljettaja on kiiminkiläinen Janne Tuohino, joka hakee uransa toista ralliautoilun Suomenmestaruutta unkarilaisen rallitiimin Subaru Impreza WRC´03 täysverisellä ralliautolla.

Janne ja hänen II-kuljettaja Markku Tuohino ottivat rallin testierikoiskokeella ensimetrit ja tuntumaa Arctic Lapland rallissa käyttämään kilpailukalustoon. Ralliautoilun MM-sarjaan edelleen tähyävä Tuohino oli säätötöiden jälkeen tyytyväinen auton ominaisuuksiin sekä sen käyttäytymiseen arktisessa lumirännissä.

- Saimme testeissä säädettyä auto minulle mieluisaksi. Myös tehoa ja aerodynamiikkaa löytyy siinä määrin, että autossani olevan potentiaalia saavuttaa rallin kirkkain kärkisija ja ottaa siten lentävä lähtö ralliautoilun SM-sarjaan. En tosin osaa vielä sanoa kuinka monta kilpailua ajan, sillä pääpaino on edelleen isojen poikien kilpailuissa ralliautoilun MM-sarjassa. Ajetaan nyt kuitenkin Arctic Lapland ralli pois alta ja keskitytään sen jälkeen taas tuleviin kuvioihin, Tuohino kertoo.

Lähtönumerolla 5 Lordi -aukiolta Rovaniemen vauhdikkaille erikoiskokeille starttaava Janne II-kuljettajansa Markku Tuohinon kanssa pitävät 12 erikoiskokeen ja 218,57 erikoiskoekilometrin mittaista reittiä nopeana ja teknisesti erittäin vaativana. Tien pohjat ovat fantastisessa kunnossa ja näin kuuman kärkinelikon takaa reitille suuntaava Tuohino pystyy perustellusti puhkumaan intoa.

- Meillä on erinomainen lähtöpaikka emmekä siten tule ajamaan reitillä ns.
aura-autona vaan tien pinta on sopivasti puhdistunut neljän edellä lähtevän autokunnan toimesta. Tietysti jos kilpailun aattona alkanut lumisade ja myräkkä jatkuvat kilpailupäivänä, tulee niin meille kuin myös kaikille muille kanssakilpailijoillemme paljon ongelmia ja mietittävää miten ajaa pikataipaleet mahdollisimman lujaa ja virheittä alustalla, joka on todella liukas, jakoi Tuohino ajatuksiaan.

Rengassääntö ei aiheuta toimenpiteitä

Yksi ralliautoilun SM-sarjaan tulleista sääntöuutuuksista on avauskilpailussa maksimissaan 16 rallirenkaan käyttäminen. 12 pikataipaleen kilpailussa se tarkoittaa sitä, että meillä on neljä sarjaa renkaita ja joka neljännen pikataipaleen jälkeen tulisi huollossa vaihtaa uudet alle. Tuohino toivottaa säännön tervetulleeksi, sillä pienikin kustannussäästö tässä alati kallistuvassa maailmassa on kaikki kotiin päin.

- On hienoa että SM-sarja kehittyy yhä enemmän kuljettajien ajatusten pohjalta eikä enää tehdä niin kuin on viimeiset 20 vuotta tehty. Tietysti rengassääntö tulee aiheuttamaan eripuraa esimerkiksi turvallisuus -aspektista katsottuna, mutta toisaalta kuljettajan on sovitettava vauhti olosuhteisiin nähden ja ajaa sen mukaisesti. Rengasrikkoja tulemme varmasti näkemään, joskin toivotaan ettei sellainen osu kohdallemme, Tuohino jatkaa.

Nimekkäitä kuljettajia vastassa

Vaikka Tuohino starttaa kilpailuun ennakkosuosikin viittaa kantaen, täytyy hänen silti ajaa karkuun kanssakilpailijoiltaan. Se ei tule olemaan helppoa, sillä lähtöviivalla on monta nälkäistä WRC- ja A-ryhmän muun kaluston kuljettajia, joita kaikkia varmasti kiinnostaa Tuohinon päänahka.

- Lähtöluetteloa katsoessa voidaan todeta lähtölipun alla olevan monta nimimiestä aina hallitsevasta ralliautoilun Suomenmestarista Jussi Välimäestä Fordin todella tehokasta ja erittäin nopeaksi todettua Focus RS
WRC´03 ralliautoa ohjastavaan Jukka Hiltuseen saakka. Varmasti kaikilla muilla WRC-kuljettajilla on sanansa sanottava, joten mielenkiinnolla jäämme odottamaan ensimmäisen erikoiskokeen alkua, Tuohino hyrisi.

www.jannetuohino.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa