Facebook Twitter Email Pinterest

Kristian Sohlberg

25.01.2008 / Kristian Sohlberg

Kristian Sohlbergin debyyttikisa Super 2000-luokan autolla päättyi neljän erikoiskokeen jälkeen keskeytykseen SM-sarjan avanneen Arctic Lapland Rallyn ensimmäisenä kilpailupäivänä perjantaina.
- Tuulilasi meni huuruun ja oli niin tukossa, etten tahtonut nähdä enää mitään. Tiedämme nyt mistä ongelma johtuu, eli autosta ei päässyt ilmaa riittävästi ulos. Avasin sivuikkunan yhdessä hitaassa vasurimutkassa ja jo seuralla suoralla se kirkastui. Rallia ei ole kuitenkaan turvallista ajaa ikkuna auki, joten teimme tämän ratkaisun, Sohlberg, 29, kertoi.

Abarthissa on potentiaalia

Mäntyvaaran lyhyellä avauserikoiskokeella kolmanneksi kovimman ajan viimeistellyt Sohlberg ehti kuitenkin osoittaa Fiat Grande Punto Abarthin kilpailukyvyn N-ryhmässä, vaikka uudella autolla ja sille uusissa olosuhteissa ajettaessa olikin odotettavissa ainakin jotain pientä ongelmaa.
- Se kävi toteen, mitä osasin odottaakin auton potentiaalilta. Niin sanotut puskakellot kertoivat epävirallisesti vauhdin olleen kohdallaan myös pitemmillä erikoiskokeilla.

Sohlbergin ote korotettuihin SM-pisteisiin kirposi käytännössä toisella, Aittajärven erikoiskokeella.
- Ajoin leveäksi pätkän kolmanneksi viimeisen mutkan, jossa muillakin oli riittänyt ohjelmaa jo ennen minua. Perä osui penkkaan ja auto irtosi puolittain pois tieltä. Katsojat saivat työnnettyä sen takaisin tielle, mutta aikaa tuhraantui reippaasti yli kolme minuuttia. Tuulilasiongelmat alkoivat seuraavalla erikoiskokeella, mutta se ei suinkaan johtunut siitä, että auto olisi käynyt liian syvällä hangessa, korosti Sohlberg.

Testit jatkuvat heti lauantaina

Sohlbergilla ja hänen uudella kartanlukijallaan Peter Flythströmillä olisi ollut mahdollisuus jatkaa kisaa lauantaina superrallisäännön perusteella, mutta kaksikko teki toisenlaisen ratkaisun.
- Jatkamme tätä viikonvaihdetta testeillä, mutta emme ajaa enää kisassa. Se on ehdottomasti parempi vaihtoehto seuraavia ralleja ajatellen. Keskitymme testeissä ajettavuuden ja jousituksen parantamiseen.

SM-sarjan seuraava osakilpailu odottaa vuoroaan kolmen viikon kuluttua keskisuomalaisilla teillä Laukaassa.
- SM-sarjan kannalta tämä oli tietenkin pahin mahdollinen aloitus, mutta en ajattele sitä liikaa. Nyt otetaan opiksi tapahtuneesta ja lähdetään kehittämään hienoa autoa edelleen tiettyjen omien ideoideni pohjalta. Tiedän, että tästä autosta on saatavissa vielä paljon enemmän irti, vakuuttaa Sohlberg.

Lisätietoja:
Kristian Sohlberg
+358 40 9030 560
kristian@sohlberg.org


www.kristiansohlberg.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa