Facebook Twitter Email Pinterest

Jussi Välimäki

01.02.2008 / Jussi Välimäki

43. kerran järjestetty Arctic Lapland ralli sai jälleen kerran kunnian avata seitsemän osakilpailun mittaisen ralliautoilun SM-sarjan. Rovaniemen ympäristössä ajettu vaativa kaksipäiväinen, 12 erikoiskokeen ja 218,57 erikoiskoekilometrin mittainen lumipäällysteisten sorateiden Grand prix keräsi kilpailun lähtöviivalle sankan joukon Suomen nopeimpia ralliautoilijoita hakemaan hallitsevan A-ryhmän Suomenmestarin ja STC-Meat rallitiimin kuljettajan Jussi Välimäen, 33, päänahkaa. Alkaneella kilpailukaudella Jussi Välimäki II-kuljettajansa Jarkko Kalliolevon kanssa puolustavat vuonna 2007 saavuttamaansa Suomenmestaruutta.

Jussi ja Jarkko lähtivät tuntureiden ladulle kilpailun arvoisallaan lähtönumerolla eli ensimmäisinä. Kiirettä Välimäeltä ei puuttunut, sillä siitä huolen pitivät lukuisat WRC-autoilla ajaneet kanssakilpailijat. Aasian-tyynenmeren rallisarjan vuoden 2005 mestari starttasi kilpailuun odottavin mielin, koska N-ryhmästä A-ryhmään muutetun Mitsubishi Lancer Evolution VIII ralliauton kilpailukyky oli täysi kysymysmerkki niin kuljettajakaksikolle kuin sitä huoltaneelle tiimille - olihan auto vielä raakile, sillä osa tärkeistä A-ryhmän kilpaosista ei ollut ehtinyt saapua tiimin käytettäväksi ennen Arctic Lapland rallin starttia. Se ei kuitenkaan Fast-Jussia huolettanut, koska parhaansa hänen oli silti tehtävä pitääkseen tehokkaammilla WRC-ralliautoilla ajaneet kilpakumppanit takanaan.

- STC Meat rallitiimin Valmistautuminen Arctic Lapland ralliin jäi kieltämättä lyhyeksi, mutta onneksi Risto Tuominen, moottoriguru Juha Martikainen ja alustaekspertti Marko Rämänen loihtivat pienessä ajassa käytettävissä olevista osista käyttöömme nopean A-ryhmäläisen ralliauton.
Tiesin myös, että kaiken osaamiseni ratin takana sain antaa, jotta kanssakilpailijoideni WRC-autoja vastaan pystyisin ajamaan, kertoi Välimäki.

Hallitseva Suomenmestari tiesi ja todisti puheensa ajaen kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle A-ryhmän nopeimman ajan. Ensimmäiseen huoltoon saavuttaessa ero Subaru Impreza WRC´03 ralliautoa ohjastaneeseen Janne Tuohinoon oli Välimäen eduksi 9,3 sekuntia. Neljännellä pikataipaleella Tuohino joutui keskeyttämään kilpailun vaihdelaatikkovian seurauksena ja näin Välimäen johtoasema toiseksi nousseeseen Ford Focus RS WRC´04 ralliautolla ajaneeseen Jukka Hiltuseen kasvoi hetkessä 31,3 sekuntiin.

- Meillä oli fantastinen startti kilpailuun. Ensimmäisen kilpailupäivän kolme pohja-aikaa ruokki nälkää joka tuli tyydytettyä seuraavan päivän neljän nopeimman erikoiskoeajan turvin. Pelkäsin menettäväni kilpailun johtoaseman viidennellä pikataipaleella sattuneeseen lisävalojen toimimattomuuteen jolloin Jukka Hiltunen sai kurottua lähes 10 sekuntia minua kiinni. Onneksi saimme lisävalot kuudennen pikataipaleen lähdössä jälleen toimimaan ja pystyimme jälleen kasvattamaan eroa kilpailijoihimme, kertasi Välimäki jatkaen, - Lisävalot olivat uudet Hellan Xenonit, joiden hetkellinen toimimattomuus johtui väärästä kytkennästä auton omissa valoissa.

Kilpailun päätyttyä voitiin todeta Fast-Jussin ajaneen pohja-ajan seitsemälle kilpailun 12 erikoiskokeesta. Näiden turvin A-ryhmän voitto heltisi lähes minuutin marginaalilla Ford Focus RS WRC -ralliautoa ohjastaneeseen ja toiseksi sijoittuneeseen Ari Vihavaiseen nähden. Suoritukseensa ja ennen kaikkea lopputulokseen Välimäki oli tyytyväinen, mutta ei auton moottorin tarjoamaan voimaan.

- Huolimatta pienistä ongelmista pystyin fantastisesti vastaamaan kanssakilpailijoideni vauhtiin. Toisena kilpailupäivänä en enää rymistellyt Arctic Lapland rallin yleiskilpailun voitosta ja vaan annoin N-ryhmän kuljettajien mennä menojaan. Meille riitti täysi ja korotettu SM-pistepotti, sillä syksyllä kauden huipennuksessa ja mestaruutta jaettaessa nämä pisteet tullaan varmasti muistamaan. Nyt aloitamme valmistautumisen vajaan kolmen viikon päästä ajettavaan kauden toiseen SM-ralliin, joka kaasutellaan Laukaassa. Siellä emme tule yhtään strategioimaan vaan haastetaan myös N-ryhmän kärki, Jussi puhisi.

- Autona meillä on vuoden 2005 Aasian-tyynenmeren rallisarjan mestaruusauto, jolla vuonna 2005 ajoimme samalla korilla viisi voittoa seitsemästä Aasian-tyynenmeren rallisarjan osakilpailuista. Nyt Arctic Lapland rallissa saavutimme jälleen arvokkaan ryhmävoiton, joten yhteistyömme tämän yksilön kanssa toimii erinomaisesti, analysoi II-kuljettaja Kalliolepo.

Lopuksi Jussi paljastaa salaisuuden, jonka hän uskoo omalta osaltaan taanneen kilpailussa maaliin pääsyn sekä hienon lopputuloksen.

- Rallia edeltäneenä keskiviikkona testejämme Rovaniemellä saapui seuraamaan Lapin Kansa toimittajat sekä joulupukki, joka luovutti minulle eräänlaisen joulupukin porokellon ja ilmoitti, että kello tuo onnea kilpailuun, mikäli se pidetään kaulassa kilpailun loppuun saakka. Siitä hetkestä edespäin tuo talismaani koristi kaulaani lauantai-iltaan saakka. Kiitos joulupukille, toivotteli Välimäki.

STC-Meat rallitiimi kiittää myös MTV3-rallituotantoryhmää, joka toimitti kilpailusta todella korkeatasoisen koosteen MTV3 kanavalle.

www.jussivalimaki.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa