Facebook Twitter Email Pinterest

MotorArt Racingteam

17.02.2008 / MotorArt Racingteam

N-ryhmäläisestä Subaru Impreza WRX STi 2008 ralliautosta haasteen ottanut vantaalainen MotorArt Racingteam kuljettajansa Erkki Kaikkosen kanssa joutuvat lykkäämään kilpurin debyyttikisaa kesäkauden alkuun. Alun perin tiimin piti esitellä seuraavan sukupolven Subaru Impreza -ralliauto tulevana viikonloppuna SM Peurunkarallissa, mutta häränpyllyä heittäneen aikataulun myötä debyytti siirtyy kevään rospuuttokauden jälkeisiin kisoihin.

Vuoden 2007 joulukuussa tiimin uusi auto rantautui Japanista Suomeen. Ripeällä tahdilla suoritettujen purkutöiden jälkeen aihio matkasi Keski-Suomeen kaaripajalle kori- ja maalaustöihin. Alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tämä kierros piti kestää kaksi viikkoa, mutta se venähti lähes kahteen kuukauteen ja näin talvella suunnitelmissa olleet rallit oli pakko yliviivata kilpailukalenterista.

- Turvallisuusasioissa on turha kiirehtiä. Vaikka projektimme seuraava vaihe alkoi huomattavasti aikataulusta jääneenä, olen erittäin tyytyväinen kaarisepän tekemään työn jälkeen. Jyväskylän sepät tekivät korin todella hyvin ruotsalaisen KBT Safetyn CrMO -kaarista ja Uuraisten maalausmestarit maalasivat aihion erittäin hienoon kuntoon. Fiilikset ovat erittäin korkealla, kertoi Erkki Kaikkonen kasaustöiden alettua.

Seuraava vaihe uuden N-ryhmäläisen Subaru Impreza WRX STi 2008 ralliauton kilpa-autoksi rakentamisessa on osien asentaminen. Tiimin suunnitelmissa on rakentaa auto rauhallisella aikataululla valmiiksi, jonka jälkeen alkaa säätötyö sekä auton ominaisuuksien opettelu Lapin lumilla.

- Kasaus on tähän saakka sujunut yllättävän helposti. Koska korissa on kiinnikkeet paikoillaan, on meidän vain tarvinnut napsautella osia paikoilleen. Vaikka kaikkia rakennusosia emme ole vielä saaneet, olemme silti saaneet tallillamme tehdä automme ympärillä pitkiä päiviä, kertoi Kaikkonen.

- Moottorille emme tee muuta kuin korvaamme turbon letku paremmalla. Koska säännöt sallivat poistaa ilmastoinnin sekä kaiken siihen liittyvät komponentit, vapautuu yksi ilmastointilaite siviilikäyttöön. Eikä se laite edes mahtuisikaan kojetaulun alle kaariputkien takia. Myös kaikki sääntöjen sallimat sisustuspeitteet poistetaan sekä johtosarjoja siistitään kuitenkaan yhtään johtoa poistamatta. Nyt tilanne on se, että kaikki bensa-, jarru- ja sammutusjärjestelmän putket on asennettu ja moottori sekä johtosarja ovat paikoillaan. Käsijarrukahva sekä käsijarrun hydraulinen pääsylinteri on STi -luokiteltu. Tänään sovittelemme kojetaulua paikoilleen, joka ennakkotiedon mukaan on asennuksen kaikkein hankalin osa johtuen turvakaarista, Kaikkonen jatkoi.

Kuvia aihiosta ja komponenttien asennuksesta löydät tiimin kotisivuilta osoitteesta www.motorartracing.com

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa