Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

17.02.2008 / Heikki Westerlund

Kisaa päästiin ajamaan mukavassa pakkaskelissä jäisillä ja nopeilla tienpinnoilla. Omalta osaltani
positiivista kerrottavaa on se, että nyt auto tuntuu erittäin hyvältä niin alustan kuin keskilukonkin osalta.
Luottamusta vain olisi löydettävä lisää, jotta vauhtia saisi hieman nostettua.

Kisan alku oli hieman "uninen". Ensimmäisen erikoiskokeen ajoin aivan liian varovasti hakien
jarrutuspaikkoja jäisellä kelillä. Sijoituksemme oli vasta yleiskilpailun 23. ja N-ryhmän 14. Toisena
pätkänä ajettiin legendaarinen Lankamaa lähes 30 km pituisena. Se sujuikin jo paljon paremmin,
ja antoi merkkejä että oikeaan suuntaan olemme menossa. Olimme N-ryhmässä 11. ja koko
kisassa 18. Seuraavalla, eli kolmannella ek:lla leikkasin hieman liian ahneesti yhteen tiukkaan oikeaan
risteysmutkaan, jolloin etupyörä haukkasi sisään ja heitti automme keulan ojaan perän jäädessä
pystyyn puoliksi tielle. Vaikka lunta ei kovin paljoa ollut, jämähti se siihen tiukasti kiinni. Jokusen minuutin
kuluttua muutaman katsojan avustuksella saimme auton kuitenkin takaisin tielle. Ajoimme erikoiskokeen
maaliin jossa tutkimme autoon tulleita vaurioita. Kisahan oli täysin pilalla, sillä toisen erikoiskokeen jälkeen asetettu tavoitteemme, eli 8. sija (+21 sekuntia)oli nyt kadonnut ja putosimme ryhmässä kauas aivan häntäpäähän. Päätimmekin keskeyttää kisan varovasti ajetun ek nelosen jälkeen huoltomme suosituksesta, kun huomasimme, että auton pakoputkisto oli saanut sen verran kipeätä, että se saattaisi aiheuttaa lisä- vaurioita auton moottoriin ja tekniikkaan. Ajamatta ennen seuraavaa huoltoa olisi ollut vielä ek 5, joka oli 21 km pituinen. Se oli nyt sitten siinä!

Kisa on tiukkaa tässä luokassa. Luokan kärjessä tällä hetkellä kolmisen kuljettajaa pystyy ajamaan voitosta.
Juha Salo on tosin nyt melkoisen ylivoimainen. Seuraava 3-4 kuljettajan rypäs taistelee seuraavista sijoista ja sitten tulee 4-5 kuljettajan porukka, joka ajelee suht samanlaista vauhtia ja ajaa pistesijoista 8-10. Tämänhetkinen oma tavoiteasettelu olisi kuulua tähän 8-10 porukkaan. Kovaa saa kuitenkin näiden paljon nuorempien ja erittäin nopeiden kuskien joukossa mennä! Mutta mukavaa harrastusta tämä on, ja tässä onkin sen suola. Vaikka emme aja mestaruuksista ja kärkisijoista, jonkinlainen tavoitteellisuus pitää kuitenkin mielen virkeänä.

Yleiskilpailun ja samalla N-ryhmän voitti Juha Salo - Mika Stenberg Mitsubishillä. Janne Tuohino - Markku Tuohino ajoivat Subarulla kisan kakkosiksi ja veivät A-ryhmän korkeimmat pisteet. Oman kyläni eli Lammin "mies" Matti Rantanen kartturinaan Jan Lönegren olivat hienosti kolmas ja samalla N-ryhmän kakkonen. N-ryhmän kolmonen oli Kosti Katajamäki - Lasse Hirvijärvi.

Seuraava kisa ajetaan Nilsiän maisemissa 8. päivä maaliskuuta. Sitä ennen olisi vain löydettävä aikaa, jotta pääsisimme ajamaan autolla kovavauhtisia kilometrejä ja saada hyvän tuntuman autoon ennen rallia.

Palaan asiaan ennen Nilsiän kisaa...

Ystävällisin terveisin
Hessu Westerlund
GSM 0400/485041

LINKKEJÄ:
NILSIÄN SIVUT http://www.nilua.fi/spa_ralli.htm
SARJAN SIVUT http://www.autourheilu.fi/rallism/
OMAT SIVUT http://www.westerlund.tv/rallyteamwesterlund/

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa