Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

11.06.2008 / Juha Salo

Juha Salo piirtää ajolinjat Keravalla

Rallin SM-sarjan sorasirkus käynnistyy tulevana lauantaina Keravalla. Samalla kolmen kuukauden paussilta palaava sarja saavuttaa puolivälinsä. Talvikauden jäljiltä ison N-ryhmän ykköstilaa hallinnoiva Juha Salo ja kartanlukija Mika Stenberg piirtävät keskiuusmaalaisilla teillä jäljet kilpakumppaneilleen. Kaksikko starttaa kahdeksan erikoiskokeen reitille ykkösnumerolla.
- Pidetään auto tiellä, kaasu pohjassa ja toivotaan, ettei tule teknisiä ongelmia, Salo evästää Keravan kisaan ja loppukauteen.

Salo kerrytti saldonsa 39 pisteeseen Rovaniemen ja Laukaan voitoilla. Karkkilalaisen ohella Mitsubishi Ralliart Finlandin väreissä kaasutteleva Kosti Katajamäki on viisi pistettä jäljessä. Maksimipisteet ovat Salon ja Stenbergin tähtäimessä myös tulevassa rallissa.
- Melkein sanoisin, että jos Kostin ja Rantasen Matin voittaa, niin on aika korkealla, Stenberg veistelee.
- Meitä on varmaan viisi kuusi kuljettajaa, jotka voivat onnistuessaan olla kärkitaistelussa mukana. Tietenkin yritän olla sen verran muita edellä, ettei tarvitse sitä niin pohtia. Tiukka ja mielenkiintoinen kilpailu on joka tapauksessa luvassa, Salo maalaa.

Mitsubishi-kaksikko haki alle kilpailurutiinia Kiinasta pari viikkoa sitten. Jos Shanghain asfalttikieputuksesta on vain vähän ammennettavaa Suomen kovavauhtisille teille, niin kisa kulutti ainakin ruosteet ranteista. Viime vuoden Keravan viidennen sijan toivotaan olleen vain hetkittäinen työtapaturma.
- Viime kesän ralli oli jollain lailla vaikea. Lähdimme silloin ehkä turhan löysästi valmistautuneena kisaan. Tänä vuonna sen suhteen on tehty kotiläksyjä ja asiat ovat loksahdelleet paremmin kohdalleen, Stenberg luonnehtii.
Salo ja Stenberg ovat hakeneet Evo yhdeksikön säätöjä mallilleen sekä nolla-autotehtävissä että perustesteissä.
- Autoa on jonkin verran muuteltu. Hyvässä vireessä se tuntuisi olevan. Lauantainahan auton kilpailukykyisyys viimeistään selviää, mutta testien perusteella tuntuma on hyvä, Mika valottaa.

Keravalla erikoiskoekilometrejä on ajettavana hieman yli 90. Neljä pätkää kurvaillaan kahteen otteeseen. Ykkösenä matkaan lähtevää karkkilalaiskaksikkoa se ei häiritse.
- Koska pätkät ajetaan kahteen kertaan, se tasoittanee tilannetta lähtöpaikan suhteen ja on omalla tavallaan hyvä juttu meidän tapauksessamme. Ja tämähän tekee pelkästään hyvää, että ennen kisaa saadaan vähän sadetta, kartturi sanoo.

Salo ja Stenberg avaavat Keski-Uusimaa rallin starttaamalla reitille lauantaina kello 10.01.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa