Facebook Twitter Email Pinterest

Jussi Välimäki

14.07.2008 / Jussi Välimäki

Jussi Välimäki jätettiin neljänneksi Kouvolan SM-rallissa
- Sarjajohto kutistui yhteen pisteeseen

Lukuisia maailman rallipolkuja tahkonut lempääläinen ralliautoilija ja STC-Meat rallitiimin kuljettaja Jussi Välimäki keikkakartturinsa Teppo Leinon kanssa saavuttivat Kouvolan SM-rallista sen mitä kotitekoisella A-ryhmän Mitsubishi Lancer Evolution VIII ralliautolla saavutettavissa oli. Kolmelle WRC-autolle ehdoitta antautumaan joutunut Välimäki torjui mestaruustaistelun kannalta pahimman kanssakilpailijansa, kotiteillään ajaneen Ari Vihavaisen hyökkäyksen saavuttaen vain kaksi arvokasta mestaruuspistettä vähemmän kuin Ford Focus RS WRC´01 ralliautolla ajanut Vihavainen.

Kouvolan seudun kahdeksan erittäin nopeaa, haastavaa ja ennen kaikkea vaativaa pikataivalta sekä kostea sää oli myrkkyä Välimäen alle turvarajojen säädetylle ralliautolle, erityisesti sen moottorille, joka ei raskaassa kelissä jaksanut laukata odotetulla tavalla. Näin hallitseva ralliautoilun suomenmestari oli riisuttu aseista eikä kuljettajakaksikko ollut siten tyytyväinen kilpailupäiväänsä.

- Tiesimme Sordon menevän menojaan emmekä kiinnittäneet häneen mitään huomiota. Meitä kiinnosti vain Fordin kuljettajakaksikon eli Jukka Hiltusen ja Ari Vihavaisen vauhti. Kun huomasin ettei meillä ollut tänään eväitä vastata Jukan ja Arin vauhtiin päätin passailla A-ryhmän neljännen sijan ja jatkaa mestaruustaistelua elo-syyskuussa ajettavissa kauden kahdessa viimeisessä SM-rallissa, raotti Välimäki kilpailustrategiaansa.

- Kymmenen SM-pistettä Vihavaisen kotipoluilta on kymmenen kertaa paremmin kuin ei yhtään pistettä. Olemme tänä vuonna kärsineet jo kaksi moottoririkkoa eikä kolmanteen ole tällä hetkellä varaa. Suomen MM-rallin tuotantoautojen villi kortti toi meille muutakin kuin mahdollisuuden tasavertaisesti taistella sarjan osakilpailuvoitosta - Se toi myös paljon budjetoimattomia kustannuksia. Olisi ollut todella typerää saada STC-Meat rallitiimin mekaanikoille ylimääräistä moottorijumppaa ja ennen kaikkea väkisin luotua lisää odottamatonta rahanmenoa ennen ja jälkeen Suomen MM-rallin. Siksi starttasimme kilpailuun alle riskirajojen säädetyllä moottorilla, Välimäki jatkoi.

Hankookin rallirengas sai Välimäeltä paljon kiitosta

Kilpailukaudet 2005 ja 2007 Aasian-tyynenmeren rallisarjassa antoivat Välimäelle muutakin kuin yhden mestaruuden ja yhden hopeatilan. Pitkissä, vaativissa ja eksoottisissa olosuhteissa ajetuista kilpailuista Välimäki sai paljon arvokasta kokemusta rallirenkaista ja niiden sopivuudesta Aasian monimuotoisiin olosuhteisiin. Hankookin tehdaskuljettaja taputteli renkaitaan, jotka mahdollistivat hänelle kolmanneksi korkeimmat SM-sarjapisteet.

- Hyvin pitkälti meillä on syytä olla erittäin tyytyväinen Hankookin rallirenkaiden mahdollistamaan tulokseen. Sen minkä moottoritehoissa hävisimme, saimme pöperöisellä soratiellä pelkästään rengaspidolla hanskattua paljon takaisin. Hankookin rallirengas antoi meille kilpailua edeltäneissä testeissä pitoa niin paljon, ettei käyttämämme ralliauton vetoakselit tahtoneet kestää, kiitteli Välimäki renkaidensa panosta.

WRC kahteen viimeiseen SM-ralliin?

Ennen ralliautoilun SM-sarjan kahta viimeistä SM-rallia käy Välimäki hakemassa nostetta kansainväliselle ralliuralleen Suomen MM-rallista, jossa hän osallistuu tuotantoautojen MM-sarjaan ns. villin kortin turvin.
Pohjoismaiden suurimman yleisötapahtuman sekä koko MM-sarjan moneen kertaan kauden parhaimpana rallina palkitun kilpailun jälkeen Välimäki aikoo tosissaan taistella pahinta kanssakilpailijaansa, Ari Vihavaista vastaan. STC Meat rallitiimi pohtii jo nyt mahdollisuutta ajaa toinen tai molemmat kilpailut WRC-kalustolla.

- Elämme mestaruustaistelun kannalta erittäin kutkuttavaa tilannetta STC-Meat rallitiimin kuljettaja Jussi Välimäen johtaessa sitä vain yhden pisteen marginaalilla Vihavaiseen nähden. Koska tiimimme ei kesäkelissä kotitekoisella A-ryhmän Mitsubishi Lancer Evolution VIII ralliautolla näytä voivan Vihavaisen vauhdille mitään, on meidän suunniteltava WRC-auton vuokraamista jäljellä oleviin kahteen SM-ralliin. Mielestäni tekisimme virheen mikäli emme pohtisi moista vaihtoehtoa kun kaudesta on ajamatta vielä kaksi SM-rallia, STC-Meat rallitiimin kilpailutoiminnasta vastaava Tero Gardemeister visioi.

Lopputulokset SM O.K. Auto ralli, A-ryhmä: Top-4:
1. Daniel Sordo & Marc Marti, Citroen C4 WRC, 44.56;2 2. Jukka Hiltunen & Jarkko Kalliolepo, Ford Focus WRC´03, +2.18,4sek 3. Ari Vihavainen & Asko Sairanen, Ford Focus WRC´01, +2.31,2sek 4. Jussi Välimäki & Teppo Leino, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, 3.36,5sek

SM-pisteet 5/7 osakilpailua: Ryhmä-A: Top-3:
1. Jussi Välimäki, 59 pistettä
2. Ari Vihavainen, 58 pistettä
3. Jukka Hiltunen, 37 pistettä

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa