Facebook Twitter Email Pinterest

CLO Racing

31.08.2008 / CLO Racing

Arolainen suistui hyvistä asemista SM-rallissa

Rallin SM-sarjan kuudes ja kauden toiseksi viimeinen osakilpailu kaasuteltiin lauantaina Uudenkaupungin perinteisillä ralliteillä. Kahdeksan EK:n mittaisen rallin kärkisijoista käytiin tasaista kamppailua, kun kolmen EK:n jälkeen vietetyllä huoltotauolla viiden kärki mahtui 10 sekunnin sisään.

Yhdestä kilpailun alun positiivisimmista yllätyksistä vastasi Ford Focus WRC-autolla hienosti ajanut Jouni Arolainen.

Hyvinkääläinen ajoi ensimmäistä kertaa urallaan SM-rallin kärkikymmenikössä. Arolainen nousi EK3:n kolmanneksi nopeimman aikansa ansiosta yleiskisassa sijalle seitsemän.

- Tämän kisan tavoitteeksi asetin mahtumisen kympin kärkeen yleiskisassa, Arolainen kertasi.

- Hyvään alkuvauhtiin vaikutti varmasti se, että minulla oli hyvä pohja ja paljon kilometrejä alla Suomen MM-rallista.

Tauon jälkeen Arolainen lähti edelleen tekemään kovia aikoja, mutta hyökkäys päättyi ojan puolelle EK4:lla.

- Sen pätkän alku tuli hyvin, mutta sitten laskin liian lujaa yhden nypyn yli kiristyvään mutkaan. Auto lähti spinnaamaan ja putosimme syvään ojaan, Arolainen harmitteli.

- Nostotalkoiden jälkeen lähdin jatkamaan. Sain juuri kuutosvaihteen päälle, kun seuraavalla nypyllä konepelti nousi pystyyn ja rikkoi tuulilasin. Onneksi siinä tilanteessa pysyin tiellä. Sen jälkeen aikahukkaa oli tullut jo sen verran, että päätin keskeyttää.

Hyvä kilpailun alkuvauhti piti kuitenkin CLO Racing -tiimin fiilikset korkealla keskeytyksestä huolimatta.

- Harmitus ei tosiaan ole nyt päällimmäisenä mielessä, koska vauhti oli niin kovalla tasolla. Kolmella ajamallani EK:lla olin niistä kahdella nopeampi kuin yleiskilpailun lopulta voittanut Jukka Hiltunen, Arolainen vertaili.

- Osa tämän hyvän vauhdin ansioista kuuluu myös kartturina toimineelle Jouko Puhakalle. Nuotinluvun lisäksi hän pystyy entisen huippukuskin ominaisuudessa antamaan hyviä neuvoja ajamiseeni.

- Se jäi vähän harmittamaan, että minulta jää nyt itseltä ajamatta rallin tunnetuin pätkä eli Sannainen. Viime vuonnahan vaihdoimme sille pätkälle Puhakan kanssa paikkoja ja Jokke latasi silloin N-ryhmän pohja-ajan.

Suominen saavutti kaksi SM-pistettä

CLO Racingin toinen autokunta, Tapio Suominen ja Pasi Hedman, tavoittelivat mahdollisimman suurta pistepottia ison N-ryhmän puolella.

Viime vuoden Nuorten rallisarjan Suomen mestari Suominen oli kilpailukykyisessä vauhdissa Suomen MM-rallissa neljä viikkoa sitten, mutta tällä kertaa Mitsubishi-kuskin iskukyky ei ollut samalla tasolla.

- Kisa meni pilalle oikeastaan jo alussa, kun maksoin oppirahoja väärän rengasvalinnan vuoksi. Päätin ajaa samoilla yksityyppirenkailla, joilla ajoin MM-rallissa. Jo kahden EK:n jälkeen kovien renkaiden pito oli tiessään, Suominen totesi harmissaan.

- Sen jälkeen ei ollut mahdollisuuksia kovin korkealle, mutta ei kuskikaan pito-ongelmien keskellä aivan terävimmillään ollut.

- Loppumatkalla iski vielä tekniikkamurheet peliin, kun EK7:lla vaihdelaatikosta hävisi tärkeä viitosvaihde, Suominen kertasi.

Lopulta Suominen kuittasi N-ryhmän yhdeksänneksi korkeimmat SM-pisteet. N-ryhmän ykköseksi ajoi Kosti Katajamäki.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa