Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

09.11.2008 / Juha Salo

Kiinan rallimestaruussarja, osakilpailu 4/5
7.-9.11.2008 Longyou

Kiinan rallisarjan viimeistä edellinen osakilpailu Longyoussa ajettiin päätökseen tänään. Lauantain kymmenen erikoiskokeen jälkeen suomalaiskuljettaja Juha Salo johti sarjaansa kahdeksan sekunnin turvin ennen australialaista Dean Herridgea. Salon ja kartanlukija Mika Stenbergin Mitsubishi kärsi tänään jarrumurheista, joten autokunnan kärkipaikka vaihtui kolmanteen sijaan.

Salon osalta lauantaita sävyttivät useat rengasrikot sekä lievä ulosajo. Siitä huolimatta Salo ja Stenberg selvittivät erittäin liejuisissa olosuhteissa ajetut lähes 130 ek-kilometriä Kiinan rallisarjan kuljettajista nopeimmin. Yleiskilpailussa, jossa mukana ovat myös Aasia-Tyynenmeren sarjan kuljettajat, Salo piti kolmatta sijaa. Kilpailua johtanut japanilainen Hiroshi Yanagisawa ja APRC-sarjan mestaruuden varmistanut Cody Crocker olivat hyötyneet suomalaisen ongelmista jo reilut 2,5 minuuttia.

Salo aloitti päätöspäivän maltilla, sillä kakkossijakin olisi riittävä tuomaan hyvät mestaruuspisteet. Sunnuntain kolmannella erikoiskokeella, reilun 18 kilometrin mittaisella vuoristotaipaleella Salon autosta hävisivät jarrut, mikä tiesi voittotaistelun kirpoamista Herridgen käsiin.

- Ei ollut mukavin kokemus ajaa vuorenrinnettä alas serpentiinitietä ilman mitään jarruja. Ei edes käsijarru toiminut. Jouduimme ennen huoltoa tulemaan läpi vielä yhden pätkän jarruitta, Salo kertasi.

Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle auto saatiin kuntoon ja Salo ehti jälleen kärkivauhtiin - ralli päättyi Longyoussa Kiinan sarjan kuljettajien pohja-aikaan.

- Niin kuin eilen arvelinkin, Herridge oli nopea tämän päivän kaltaisilla teillä. En usko, että olisin ilman jarruongelmia pystynyt säilyttämään etumatkaani. Kaiken kaikkiaan voin olla tyytyväinen, sillä paljon parempaan tulokseen ei tällä autolla ja näillä teillä oikein pysty. Tiestö ei ollut omiaan Mitsubishille, eikä minullekaan, Juha myönsi.
Jotain rallista ja Kiinan olosuhteista kertoo se, että 220 ek-kilometriä ajettiin 3,5 tuntiin. Samaan tuntimäärään mahtuu Salon ja Stenbergin mukaan 4-5 SM-rallia tai yksi kokonainen MM-ralli.

Salon edustama Gui Zhou Bai Ling Team on vahvasti kiinni mestaruudessa suomalaiskuljettajansa hyvien edesottamusten ansiosta.

- Tiimi laski, että vain piste riittää mestaruuteen kauden viimeisestä osakilpailusta, Salo summasi.

Kausi päättyy 5.-.7. joulukuuta Shaowussa Kaakkois-Kiinassa. Kilpailu on samalla kansainvälisen IRC-sarjan osakilpailu.

Kiinan rallisarjan kuljettajien lopputulokset:
1. Dean Herridge
2. Liu Cao Dong
3. Juha Salo

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa