Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

08.11.2008 / Juha Salo

Kiinan rallimestaruussarja, osakilpailu 4/5
7.-9.11.2008 Longyou

Sinivalkoisia värejä Kiinan rallisarjassa ylläpitävät Juha Salo ja kartanlukija Mika Stenberg selviytyivät tänään ajetusta China Rallyn ensimmäisestä varsinaisesta kisapäivästä vastoinkäymisistä huolimatta sarjansa johtajina. 400 kilometriä Shanghaista lounaaseen sijaitsevan Longyoun haastavalla reitillä ja vaikeissa keliolosuhteissa Mitsubishi-autokunta koki päivän aikana useamman rengasrikon sekä lievän ulosajon, mutta onnistui pitämään yötauolle lähdettäessä australialaisen Dean Herridgen kahdeksan sekunnin päässä. Kilpailussa ajetaan myös Aasia-Tyynenmeren sarjan pisteistä. Yleiskilpailua johtaa japanilainen Hiroshi Yanagisawa.

- Tänään oli ongelmia ihan tarpeeksi. Rengasrikoille ei mitään voinut. Näissä mutaisissa olosuhteissa, kun tiet olivat auton levyisiä hevospolkuja, joissa viimeinen kolmen ek:n lenkki mentiin lähestulkoon pohjapanssarin varassa, ei ollut paljon vaihtoehtoja kierrellä kiviä, Salo kommentoi.

Eilen ajettiin vajaan kahden kilometrin mittainen yleisöerikoiskoe, jossa suomalaiskaksikko oli yleiskilpailun neljäs. Tänään oli vuorossa yhdeksän pikataivalta, yhteensä 128 erikoiskoekilometriä. Kovat sateet muuttivat tiet liejuksi ja tekivät päivän pätkistä erittäin hankalia ja liukkaita.

- Tänään joutui koko ajan olemaan todella tarkkana. Mutaa oli joka paikka täynnä. Sellaista taiteilua ajo oli. Sitten, kun pätkät ajettiin vielä kolmeen kertaan, niin siitä voi päätellä, millaisessa kunnossa ne oli, Salo luonnehti.

Kahdeksantena reitille lähtenyt Salo koki ensimmäisen rengasrikkonsa jo päivän avanneella, reilun seitsemän kilometrin vuoristopätkällä.

- Minuutti tuli takkiin heti. Toinen pätkä sujui suhteellisen ok, mutta kolmosella yritin vähän liikaa ja spinnasimme pusikkoon. Auto sammui ja sen tielle vekslaamisessa meni jotakuinkin puoliminuuttia lisää.

Ensimmäisen huollon jälkeinen keskimmäinen lenkki sujui Salolta ilman suurempia ongelmia. Suomalaiskuljettaja kellotti yhdet yleiskilpailun pätkäpohjat ja oli kerran toiseksi nopein.
Kolmas lenkki lyheni, kun vuoristoek peruttiin. Päivän kaksi viimeistä pätkää Salo ja Stenberg saivat taas taiteilla tyhjentyneillä renkailla.

- Päivän pisimmän pätkän (24 km) loppuosan, lähes kymmenen kilometriä, jouduimme tulemaan varovasti läpi rikkinäisellä etupyörällä. Se oli kuitenkin nopeampi ratkaisu, kuin lähteä vaihtamaan rengasta siellä.

- Kun sitten ennen viimeistä ek:ta vaihdoimme etupyörän ja lähdössä tarkistimme rengaspaineita, huomasimme, että tällä kertaa toinen takapyörä oli melkein tyhjä. Ei voinut muuta kuin lähteä pätkälle. Ja maalissa oli sitten jälleen toinen etupyörä tyhjillään, Salo kertasi päivän rengasrulettiaan.

Ralli päättyy huomenna, jolloin kuljettajat urakoivat vielä kuusi erikoiskoetta, yhteensä 95 ek-kilometriä. Toisella päätöspäivän kolmesti ajettavista pätkistä löytyy hurjat korkeuserot.

- Herridge on nopea, kun mennään syheröä vuoristotietä ylös alas. En lähde yrittämään ulosajoriskillä pysyä sen vauhdissa. Teen oman suorituksen ja katsotaan, että olemme ainakin kärkiryhmässä, Salo kuittaa.

Kiinan sarjan tulokset, kun on ajettu 10/16 ek:ta 1. Juha Salo 2. Dean Herridge +0:08,0 3. Liu Cao Dong +1:15,0

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa