Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

22.01.2009 / Juha Salo

J. Salo ja M. Stenberg, kuvaajaK M. Salonen.

Hallitseva suomenmestari Juha Salo vetää ralliletkan kauden avaavan Arctic Lapland Rallyn laduille. Salo ja kartturi Mika Stenberg voittivat vuosi sitten nostalgisen Tunturin yleiskilpailun yhdentoista vuoden yrittämisen jälkeen. Mitsubishi Ralliart Finlandia edustavan kuljettajan katse on vahvasti tulevassa kilpailussa. Virtaa ja voitontahtoa riittää.

- Ei vaihtoehtoa, kärkeen ja karkuun vaan. Jos sitä alkaa odottaa, että pitää päästä vauhtiin, niin sitten on juna jo mennyt. Heti lyödään, Salo vakuuttaa.

- Tauko on jäänyt niin lyhyeksi, ettei tässä ole hirveästi ehtinyt kerätä kilpailujännitystä.

Salo on Rovaniemellä matkassa viime vuoden voittaja-autollaan. Vielä rakenteilla oleva Mitsubishi Lancer EVO X talutetaan viivalle vasta talvikauden päätösrallissa Joensuussa.

- Uuden auton kehitystyö ottaa aikansa, joten teemme sen mieluummin rauhassa. Eiköhän tuolla ysilläkin vielä kerkiä. Ja kun tällä kaudella lasketaan mukaan kaikkien kilpailujen pisteet, niin siinäkin mielessä on hyvä aloittaa vanhalla luotettavalla sotaratsulla, Stenberg luonnehtii.

- Kymppi asettaa kauteen oman haasteensa. Tehtävää on vielä, jotta saa kaiken hiottua kuntoon, Salo tuumaa.

Asetelma alkavaan SM-rallikauteen on makoisa. Uusi luokkajako leventää voitosta vääntävien nelivetokuljettajien rintamaa.

- Kärki ei aja sen kovempaa kuin viime vuonnakaan, mutta taso on laajempi, Stenberg maalailee.

- Me samat jäärät, Kosti (Katajamäki), minä, Jari (Ketomaa) ja Jukka (Ketomäki) olemme kärjessä kamppailemassa, mutta liittyy joukkoon varmasti muitakin nimiä. Kyllä kaudesta tulee taas entistä tiukempi. Se on pääasia, että saadaan hyviä ja värikkäitä kisoja aikaiseksi, Salo ennakoi.

Perjantaina ensimmäisenä reitille päästettävä autokunta, Salo-Stenberg, ei koe ladunavaajan roolia huonona.
Mitsubishi-kaksikko mielii pitää lähtöpaikkansa myös lauantaille.

- Lähtöpaikalla ei ole merkitystä. Tiet ovat nopeassa ja kovassa kunnossa. Tarkasti täytyy ajaa. Lunta on vähänlaisesti, joten siellä ei ole juuri valleja, mihin nojata.

Kuljettajat urakoivat Rovaniemen ja Kemijärven ympäristössä kiertelevillä 12 pikataipaleella yhteensä 231 ek-kilometriä. Siirtymineen kurvailtavaa on 751 kilometriä. Reitille mahtuu uusia osuuksia ja tuttuja pätkiä ajetaan viime vuosista poikkeavaan suuntaan.

- Eiköhän ne kaikki ole yhtälailla ratkaisupätkiä. Kun lippu heilahtaa, niin kaasu pohjaan vaan, Salo sanoo.

- Perjantai-illan hämärtyessä alkaa näkyä, missä mennään. Luulen, että perjantain Kemijärven lenkillä niitä eroja taas tulee. Ei se siitä muuksi muutu, Stenberg miettii.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa