Facebook Twitter Email Pinterest

Anssi Tawast

25.02.2009 / Anssi Tawast

Rallin Sm kausi 2009 sai talvikaudelle jatkoa aurinkoisessa Mikkelissä menneenä viikonloppuna. Kovavauhtiset tiet höystettynä kanttia vaativilla ylityksillä laittoivat myös nuottikilpailuja aloittelevan Anssi Tawastin kovalle koetukselle jo perjantain nuotitusjaksosta alkaen.

Anssi ja kartturinsa Mika Leistiö suuntasivat Mikkeliin aikaisin perjantaina. Edessä oli täysi päivä nuotitusta sisältäen seitsemän erikoiskoetta. Päivän päätteeksi pätkät olivat paperilla. Huomioitavaa oli useissa paikoissa erittäin tarkkoja linjauksella ajettavia nypyn ylityksiä sekä rytminmuutoksia erikoiskokeiden sisällä. Muuten fiilis oli kerrassaan mainio ja autoon oli saatu parannuksia ajettavuuden suhteen. Tarkoitus oli siis nostaa avauskilpailuun nähden vauhtia ja yritystä.

EK1-2
Avauserikoiskokeelle startattiin aggressiivisella otteella. Tarkoitus oli avata päivä räväkästi ja saada vauhti päälle heti alusta. Avauksena toiminut 6,45km erikoiskoe oli tekninen ja hommiin päästiin heti. Pätkän alkuvaiheessa tulikin vasen yli nypyn hieman silmille ja pientä tilannetta päällä. Muutama muukin mutka leveästi ja maalissa luokan kolmanneksi nopein aika. Hyvä aloitus. Kakkosella päästiinkin sitten osittain isomman tien vauhtiin ja se näki heti ajassa. Ei isompia tilanteita ja pientä arkailua kuljettajan tontilla. Pätkän maalissa sen näki taululta, että pumppaamalla ei näissä hommissa pärjää. Sijoitus 8. vajaat 13 sekuntia pohjista jäljessä.

EK3
Kolmonen oli edessä vielä ennen huoltoa. Kilpailun pisin erikoiskoe (23,9km) osittain armeijan alueella tarjosi nopeiden osuuksien lisäksi kapeita Karkialammen teitä. Viimeksi täällä tuli käytyä reilu 10 vuotta sitten armeijan harmaissa. Pätkän puolivälin ohituksen jälkeen edessä oli yllätys jota ei osannut odottaa. Kapealla osuudella edellä lähtenyt Marko Mänty oli osunut ensin urassa olleeseen maakiveen jonka seurauksena seuraavasta mutkasta auto karkasi puuhun ohjauksen vaurioiduttua. Kovan törmäyksen seurauksena auto oli keskellä tietä ilman oikeaa etupyörää. kuljettajakaksikon näytettyä meille SOS kylttiä, meidän oli tämän jälkeen tehtävänä viedä tieto lähimmälle radiopisteelle avun paikalle saamiseksi. Tehtävä suoritettiin ja kilpailun jälkeen saimme laskennallisen ajan kyseiselle erikoiskokeelle.

EK 4-5
Huoltotauolta suunnattiin neloselle ja vitoselle. Nelonen meni mainiosti ja rytmi pysyi kohtuullisena ja maalissa kirjattiin pätkälle 4. paras aika. Voidaan sanoa, että tämä pätkä tuli tasaisimmin koko päivänä. Ek viisi tarjosi valtiontietä sekä poikkeuksellisen ahdasta metsäpyöritystä. Kyseinen pätkä muuttui erittäin hankalaksi juuri lopun kapeimmalla osuudella. Aluksi hypättiin terävästä hypystä kiveen ja muutama sata metriä tämän jälkeen tiukka oikea vei auton ojaan ja lähestulkoon puuhun. Näistä tilanteista johtuen maalissa onni oli matkassa. Sekava ja rytmitön suoritus tarjosi pätkällä sijoituksen 3. Tämän jälkeen taas huoltoon.

EK 6-7
Kahdelle viimeiselle pätkälle päätettiin lähteä ajamaan fiksusti ilman erityistä riehumista. Molemmille tulikin ihan ok ajat vaikka lisää kärkeen jäätiinkin. Kokonaistilanteesta ei ollut suuremmin tietoa ek 3:lla tapahtuneen aikamuutoksen takia. Selvyys odottaisi siis vasta maalissa. Isompia tilanteita ei ollut eikä illan hämärä vielä ennättänyt. Laitoimme huollossa kuitenkin lisävalot varulta keulaan. Ennen viimeistä pätkää lähtöjonoon erehtyi muuan Fiat. Ratakettu oli ohjastanut Punton hankeen kutosella ja lumitöissä oli vierähtänyt kahdeksan minuuttia.

Maalissa ennen lavalle ajoa selvisi myös Vesa Hirvosen aikasekaannus ek:lla 3 ja hän sai sijoituksensa oikeutetusti korjattua. Jälleen kuitenkin pääosin fiksulla ajolla viivan alle jäi SM2 - kaksivetoluokan kolmas sija, joka vahvisti pistetilannetta yli odotusten. Myöskään Mikkelissä voittaja Joonas Lindroos ei jättänyt jossitteluille varaa voittamalla luokan lähes minuutilla. Kolmannella sijalla jäimme voittajalle reilut kaksi minuuttia. Tulos oli kuitenkin jälleen positiivinen yllätys ja mukavinta oli se, että yritystä päivän mittaan löytyi, ajoittain jopa liikaakin. Kuitenkin virheitä mahtui jokaiselle pätkälle ja auton ajettavuudessa ja rauhallisuudessa on varmasti toivomisen varaa. Kehitystyömme jatkuu kohteena kuljettaja ja kalusto. Hyvistä asetelmista päästään kuitenkin suuntaamaan Joensuussa ajettavaan talvikauden päätökseen 6.3.2009.

Toofastin kolme huomiota Mikkelissä:
1. Huikeita fiiliksiä tuli aloittelevan nuotittajan näkövinkkelistä kun kisassa piti latoa sokean nypyn yli nostamatta siten, että auto lentää viistossa aivan tien laitaan. Eipä ole aikaisemmin ollut yhtä härskejä linjauksia.

2. Räikkönen ilmestyi ek7:n lähdön jonoon meidän eteen. Edellisellä pätkällä oli 8 minuutin lumityöt kutsuneet vanhassa pelipaikassa. Reilu virne päällä tuli pieni mies kertomaan kun oli heilahtanut hankeen huolella. Syyksi ammattilainen tunnusti sen, että nuottia ei juuri tullut kyseisessä paikassa kuunneltua. Aiemmin oli kuulemma ihmetellyt sitä, että kilpailijat rennosti jauhavat juttua AT-jonossa. On kuulemma Formulassa huumori kilpailijoiden välillä kohtuu kaukana.

3. Renkaat kestivät kisassa mainiosti. Ainut mikä aiheutti tilanteita, oli nelivetoisten "taksien" tielle levittämät penkat. Sisämutkien penkat täysin tiellä ja aina hieman tiukemman mutkan jätöstä puuttui se penkka kokonaan.

Mikkelin SM-kaksivetoluokan tulokset:
1. Joonas Lindroos, Honda Civic Type-R, 1:00:24,8
2. Vesa Hirvonen, Honda Civic Type-R, +0:52,4
3. Anssi Tawast, Citroen C2 R2, +2:09,1
4. Jarkko Savolainen, Honda Civic Type-R , +2:54,6
5. Antti Rintamäki, Honda Civic Type-R, +2:54,8

SM-kaksivetoluokan sarjatilanne 2/7:
1. Joonas Lindroos, 39p.
2. Anssi Tawast, 30p.
3. Mika Hirvikangas, 19p.
4. Sami Korvola, 13p.
5. Toni Tahvanainen, 13p.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa