Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo nousi pistejohtoon

06.03.2010 / Juha Salo nousi pistejohtoon


Juha Salo malttoi ajaa järkevästi koko päivän ja nappasi jo kolmannen osakisavoittonsa tältä kaudelta. Kuva: Marko Mäkinen

Karkkilalainen Juha Salo osoitti Joensuun kilpailussa, ettei hän turhaan ole ajanut useita rallin suomenmestaruuksia 2000-luvulla. Salo lähti ajamaan Kosti Katajamäen yhden pisteen eroa kiinni ja lopulta järkevän sekä maltillisen ajon jälkeen otti Joensuun kimuranteilla teillä voiton nousten SM-pistetilastossa neljän osakilpailun ja talvikauden päätteeksi kärkeen.

Hartikainen SM Itärallissa oli kahdeksan erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 115 kilometriä. Juha Salo ajoi neljälle erikoiskokeelle pohja-ajan ja muilla onnistujia olivat Jukka Ketomäki, Kosti Katajamäki, Jarkko Miettinen ja Joonas Lindroos.

Rallin reitti oli erittäin haasteellinen ja erikoiskokeet sisälsivät pohjoiskarjalaiseen tyyliin kaikkea mahdollista; oli nopeata ja hidasta tietä, nyppyjä, hyppyjä ja ylityksiä, jotka aiheuttivat kaikenlaisia tapahtumia pitkin päivää.

Nelivetoisten SM1-luokka alkoi todella mielenkiintoisesti, sillä Jukka Ketomäki, jolla on kauden muissa kilpailussa ollut kososlti epäonnea, oli päättänyt täällä ajaa hyvän tuloksen. Ketomäki kirjautti tismalleen saman ajan ensimmäiselle erikoiskokeelle Juha Salon kanssa. Kosti Katajamäki jäi pohja-ajasta vain 0,7 sekuntia ja Kristian Sohlberg neljäntenä oli vain 1,3 sekuntia kärkeä hitaampana. Avauspätkän viides oli Joni Nikko 2,2 sekuntia kärkikaksikon perässä, ja hänen perässä Joonas Lindroos hiillosti vain 0,1 sekunnin päässä. Mikkelin osakisassa jo ykköselle keskeyttänyt Jarkko Miettinen oli yhtenä ennakkosuosikeista vasta ykköspätkän kymmenes, joten asetelmat loppupäivälle olivat herkulliset.
"En ole ollenkaan tyytyväinen. Pumppailen ihan liikaa, ihan liian varovasti olen tullut", manasi Miettinen ensimmäisellä tauolla.

Toinen erikoiskoe ajettiin ennen ensimmäistä huoltotaukoa. Se oli 26-kilometrinen Rahavaara, jossa lähes jokainen kilpailijapari teki omia kuvioitaan kesken pätkän ajaessaan vahingossa varsinaiselta reitiltä kanssakilpailijan mukanaan viemän lippusiiman alta väärälle tielle. Peruuttamisissa kului aikaa tuhraantui puolesta minuutista minuuttiin.
Juha Salo ei sortunut "eksymiseen", vaan otti heti komennon rallista. Jukka Ketomäki kärsi jonkin verran aikamenetystä hiljentäessään paikassa, jossa Kristian Sohlberg oli ajanut ulos ja oli lumihangessa. Ero Saloon oli kahden pätkän jälkeen 10,2 sekuntia.
"Ajorytmi hävisi siinä kokonaan, loppu pätkästä tuli ihan varovsti, en ollut tähän pätkään tyytyväinen", myönsi Ketomäki.
Vain 0,1 sekunnin päässä Ketomäestä oli Joonas Lindroos, joka toivoi edellisten kisojen teknisten ongelmien jälkeen nyt parempaa kilpailua.
"Vauhti tuntuu nyt olevan kohdallaan, mutta yritystä näköjään riittää, kun tulee pieniä pitkäksi ajoja risteyspaikoissa", tunnusti kaksivetoisista nelivetoisen Subarun ohjaimiin siirtynyt Lindroos.

Kosti Katajamäki oli viikolla sairastunut vatsatautiin, joten olo ei ollut paras mahdollinen rallin ajoon.
"Olo on kovin hontelo, en saa nyt puristettua itsestäni tämän enempää", manasi Katajamäki tauolla.
Katajamäki ei kisan aikana pystynyt puristamaan kolmen joukkoon, mutta piti kuin pitikin neljännen sijan, mutta joutui luopumaan sen myötä pistejohdosta.
"Todellinen voitto tämä meille oli silti, en olisi uskonut, että maaliin asti jaksetaan, olo oli sen verran heikko", myönsi Katajamäki.

Jukka Ketomäki lähti tauolta tosissaan ajamaan eroa Saloon kiinni. Päivän kolmas erikoiskoe tuotti Ketomäelle heti pohja-ajan, Salo jäi 3,4 sekuntia. Tämä lienee siivittänyt Ketomäkeä vieläkin huimempaan vauhtiin, sillä neloselta Ketomäki ei sitten enää maaliin asti päässyt. Ulosajon myötä Ketomäki keskeytti.

Ketomäen poistuessa edestä Jarkko Miettinen teki vahvaa nousua kisan kärkeä kohti. Nelosella ja viitosella Miettinen oli Salon jälkeen toinen, miesten ero toiselle huoltotauolle tultaessa oli kuitenkin jo 25,4 sekuntia.
Joonas Lindroos oli nostanut suunnitelmansa mukaisesti vauhtia matkan varrella ja kävi erittäin kovaa kisaa Jarkko Miettisen kanssa kisan toisesta sijasta.
"Aion yrittää Jarkon tavoittamista, eroa meillä ei ole kuin 4,6 sekuntia", suunnitteli Lindroos toisella tauolla.

Kuudes erikoiskoe oli raviradan yleisöpyöritys, jolta ei yllätyksiä odotettu eikä saatu. Erikoiskoe 7 oli lyhyehkö 12,4-kilometrin "lämmittely" päivän viimeiselle, 33-kilometriselle pätkälle. Siellä Jarkko Miettinen oli nopein ja Joonas Lindroos 1,5 sekuntia hitaampana toinen. Juha Salo oli kolmas, Miettiselle 2,2 hävinneenä.

Näin ollen kilpailijat panostivat kaiken viimeiseen erikoiskokeeseen ja vaihtoivat uudet renkaat sinne saadakseen autosta kaiken irti.
Joonas Lindroosin ero Miettiseen ehti kasvaa parilla sekunnilla, mutta viimeisellä Lindroos laittoi kaiken peliin ja ajoi kuin ajoikin vielä pohjat sinne. Lindroos nousi näin kakkoseksi ja pudotti parilla sekunnilla Miettisen kolmanneksi.
"Todella hieno pätkä oli viimeinen. Suuresta hypystä lähdimme ilmalentoon. Luulin jo hetken, ettei tulla ollenkaan alas", naureskeli maalissa tyytyväinen Lindroos.
Miettinen spinnasi vielä viimeisellä erikoiskokeella.
"Sammutin siinä hässäkässä vielä moottorinkin, joten peli oli sillä selvä", tunnusti Miettinen.

Juha Salo johti ennen viimeistä pätkää 22,6 sekunnilla, joten melko turvallisesti karkkilalainen sai viimeiselle startata.
"Haastava pätkä oli, mutta todella hieno. Me yritimme tulla "puolisukkasillaan", ettei vain töpättäisi ja menetettäisi johtoa. Virheetön päivä ja hieno kisa. Aluksi oli kuitenkin ajettava sen verran tosissaan, että saimme eroa kasvatettua, sen jälkeen piti vain pitää maltilla auto penkkojen välissä", jutteli maalissa voittajana tyytyväinen Juha Salo, joka näin pääsi lähtemään kevättauolle yhdeksän pisteen johdossa.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa