Facebook Twitter Email Pinterest

Nuorten SM-sarjassa kaksi kisaa takana

20.03.2010 / Nuorten SM-sarjassa kaksi kisaa takana

amberg.jpg

Andreas Amberg on ajanut lähes ongelmitta kauden ensimmäiset kisat. Kuva: Marko Mäkinen

Ennakkoon nuorten SM-sarjan odotettiin olevan äärettömän tasainen, sillä näytti vahvasti siltä, ettei tänä vuonna olisi ketään ylivoimaista kuljettajaa. Tasaisuus toteutui todellakin täydellisesti, muttei ihan niin kuin oli toivottu. Tasaisuus näkyi valitettavasti lähinnä siinä, että tasapuolisesti lähes jokaiselle sattui matkan varrella erilaisia kommelluksia ja ulosajoja.

Nuorten SM-sarjaan, jossa ajavat siis kuljettajat, jotka täyttävät tämän vuoden aikana enintään 25 vuotta, ilmoittautui tälle kaudelle 11 kilpailijaa. Sarja alkoi vasta Mikkelin SM Vaakuna-Rallista, joka oli heti alkajaisiksi melkoinen haaste suurimmalle osalle kuljettajista. Todellinen talviralli - luminen ja lähes 30 astetta pakkasta - pisti nuoret koville, sillä lopputuloksiin saatiin vain neljä kuljettajaa.

Pohjois-Karjalan Vesa Hirvonen otti Hondallaan komennon heti alkuunsa Mikkelissä. Neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle Hirvonen ajoi pohjat ja johti siinä vaiheessa reilulla puolella minuutilla. Jussi Vainionpää oli avauspätkällä toinen, mutta kärsi sen jälkeen teknisistä ongelmista, mikä ei varmaan nuorukaista lämmittänyt. Kempeleläisen matka päättyi lyhyeen.

Myrskylän pyöräkoneenkuljettaja, 21-vuotias Andreas Amberg sen sijaan ajoi tasaisia ek-aikoja ja otti kärkipaikan erikoiskokeen 5 jälkeen, kun Vesa Hirvonen menetti aikaa teknisen vian vuoksi.
- Jotain kummallista sattui, kone vain sammui, en tiedä syytä, puhisi Hirvonen pätkän maalissa.

Hirvonen oli kuitenkin neljän erikoiskokeen aikana vetänyt sen verran eroa muihin, että vaikka viitosella hukkaantui aikaa, sijoitus putosi vain pykälällä. Eroa johtavaan Ambergiin oli siinä vaiheessa 2,3 sekuntia. Hirvosen auton ongelma saatiin ratkaistua, ja seuraavalla pohja-aika kirjattiin jälleen hänelle. Amberg jäi täällä Hirvoselle 21,4 sekuntia, joten johtopaikka siirtyi takaisin Hirvoselle. Viimeisenkin erikoiskokeen pohjat olivat Hirvosen, ja Amberg joutui toteamaan hävinneensä kisan vajaalla 40 sekunnilla.

Heinolan Jarkko Savolaisen ek-ajat pyörivät 2-4:n paikkeilla, mutta viimeisellä erikoiskokeella Savolaisen Hondasta petti voimansiirto ja keskeytys oli tosiasia. Viimeistä edellisen pätkän jälkeen Savolainen oli kolmantena Ambergia 7,1 sekuntia perässä.

Esapekka Lapin odotettiin myös nousevan kärkitaisteluun. Ykköspätkän viides sija ja puolisen minuutin ero kärkeen taisi pistää miehen yrittämään tosissaan. Seuraavalla erikoiskokeella Lappi tekikin sitten lumitöitä, aikaa hukkaantui yli 11 minuuttia, joten kärkeen ei ollut enää asiaa. Lopulta pelin ratkaisi sähkövika, joka pakotti Lapin keskeyttämään.

Jussi Teppo ajoi Mikkelin maltillisesti, ei sortunut yliyrittämiseen eikä virheisiin. Tasainen ajo ja muiden koheltaminen toivat lopulta tulosta, maalissa tuloslistalta Teppo löytyi sijalta 3.

Loppukatsastuksessa Vesa Hirvosen auto todettiin teknisesti sääntöjen vastaiseksi. Miehen suoritus hylättiin, ja näin Andreas Amberg nappasi Mikkelistä nuorten korkeimmat SM-pisteet. Jussi Teppo oli kakkonen, Jaro Kinnunen kolmas, ja neljäntenä, ja viimeisenä maaliin tulleista oli Ville Tannermäki.

Tapahtumia riitti Joensuussakin

Kuukautta myöhemmin nuorten sarjan toinen osakisa, Hartikainen SM Itäralli, tarjosi jälleen mainiot talvirallin puitteet. Lähes kotikisaansa ajanut Vesa Hirvonen lähti totiseen taistoon tavoitteenaan tietenkin voitot SM2-luokasta ja Nuorissa.

Hirvonen ei kuitenkaan heti kunnon vauhtiin päässyt. Ykkösellä nopein oli Jarkko Savolainen ennen Jussi Vainionpäätä ja Andreas Ambergia. Esapekka Lappikin oli vielä Hirvosen edellä tässä vaiheessa, samoin Lappi onnistui vielä kakkosellakin ajamaan pohja-ajan ennen Jaro Kinnusta ja Jarkko Savolaista. Myös Amberg ehti täällä Hirvosen edelle.

Vasta kolmannella erikoiskokeella Hirvonen sai puristettua pohja-ajan ennen Jussi Kumpumäkeä ja Esapekka Lappia, joka oli kolmannen erikoiskokeen jälkeen nuorten johdossa. Hirvonen nousi viidenneltä sijalta toiseksi, vajaan seitsemän sekuntia Lappia hitaampana.

Nyt oli neljäs erikoiskoe Hirvosen kohtalona. Lumipenkka kutsui miestä sen verran syvälle, että lumitöissä paloi aikaa kuutisen minuuttia ylimääräistä. Vaikka Hirvonen sieltä vielä ek:n maaliin aikanaan saatiinkin, oli keskeytys kuitenkin edessä.

Esapekka Lappi oli ottanut Mikkelin ja Rovaniemen kisoista opikseen, pudotti hieman vauhtiaan, ja heti alkoi tulla tulosta. Lappi ajoi Itärallissa nuorten luokan pohjat viidelle erikoiskokeelle, vaikkei tämäkään kisa aivan ilman ongelmia tullut läpi.
Kakkoserikoiskokeen "hämäävässä" paikassa, jossa useat kuljettajat "eksyivät" väärälle tielle, Esapekka Lappi yritti viimeiseen asti kääntää autoaan oikealle tielle. Honda pelmahti kyljelleen, mutta siitä kuitenkin vielä takaisin pyörilleen.
- Onneksi tajusin vääntää rattia sen verran, että auto nousi takaisin tolpilleen. Kaikki tukivarret ja alusta on kuitenkin ihan mohjona. Ajaminen on tosi vaikeaa, mutta ehkä huollossa saadaan kuntoon", toivoi Lappi, jonka huollolla oli tauolla hommia.
- Saatiin kyllä auto kuntoon, mutta heti kolmospätkällä osuin johonkin kovaan ja taas napsahti tukivarsi ryttyyn. Auto on todella vaikea ajettava, se menee välillä ihan miten sattuu", kertasi Lappi.
Seuraavassa huollossa auto korjattiin, ja kaikki loppupätkät menivätkin sitten Lapin tahdissa.

Monen nuorten sarjalaisen vauhti vaihteli jälleen pätkä pätkältä, mutta Andreas Amberg pystyi taas melko tasaiseen suoritukseen. Amberg kärsi kisan tuoksinassa kuitenkin mm. jarruongelmista, mutta huoltojen jälkeen ajo taas näytti kulkevan.

Esapekka Lappi nappasi Joensuusta voitollaan nuorten korkeimmat SM-pisteet.
- Olen tyytyväinen tähän päivään. Onnistuimme tekemään hyvät nuotit ja autokin pelasi hienosti. Vaiherikas päivä oli, aamuisen kaadon jälkeen en olisi uskonut seisovani palkintopallilla päivän päätteeksi", tuumaili Lappi, joka kuitenkin myöntää päätavoitteensa olevan SM2-luokassa pärjäämisen.
- Nuorten luokan tulokset tulevat siinä sivussa. Jos sieltä napsahtaa mitali, se on ihan kiva, mutta haluan tarkoituksella verrata vauhtia myös SM2-luokkalaisiin, juttelee 19-vuotias Lappi.

Andreas Amberg oli kakkonen Joensuussa, ero Lappiin kasvoi kuitenkin reiluun 40 sekuntiin. Amberg myös pysyi tuloksellaan nuorten pistetilanteen kärjessä 40 pisteellä.
- Olen ihan mielettömän tyytyväinen alkukauteen. Viime vuonna jätin kauden kesken teknisten ongelmien vuoksi, mutta nyt on kaikki mennyt hienosti", selvitti pistejohtaja Amberg.
- Osasin odottaa kovaa taistelua, mutta pakko on myöntää, että kovaa ajavat kaikki. Nuorten sarjassa pärjääminen edellyttää hyvien nuottien tekemistä ja niihin uskomista. Todella kovaa on mentävä, jos haluaa pärjätä", jutteli Amberg.

Jaro Kinnunen oli päättänyt Joensuussa ajaa omaa kisaansa, mikä tuottikin tulosta. Kinnunen nousi lopputuloksissa kolmanneksi, ja se toi kakkospaikan SM-taulukossa, 10 pistettä Ambergin takana.
- Mikkelissä rytmi oli ihan kateissa, ja muutenkin valmistautuminen jäi huonoksi. Joensuussa ajo sujui, ei otettu suuria riskejä, annettiin mennä vain", kertasi Kinnunen.
- Tärkeämpää kuin nuorten sarjassa ajaminen on oman ajon vertaaminen SM2-luokan Kalle Pinomäen vauhtiin. Onhan pärjääminen nuorten sarjassakin hieno juttu, ja jos tulee mitali, sekin on hienoa. Vauhti on kuitenkin oltava sellaista, ettei Pinomäelle jää ihan hirveästi. Se on hyvä mittari kisoissa", tunnusti Kinnunen.

Jussi Teppo putosi pisteissä kolmanneksi, mutta ero Kinnuseen on vain neljä pistettä, kuten on seuraavana Tepon perässä olevaan Esapekka Lappiinkin. Ville Tannermäki on viides, Jussi Kumpumäki ja Jussi Vainionpää, jotka molemmat jäivät pisteittä Mikkelissä, avasivat Joensuussa pistetilinsä ja pitävät 6. ja 7. sijaa hallussaan.

Pieni tauko ennen kesäkisoja antaa aikaa autojen kunnostamiselle. Monet kertoivat, että auto on pantu aivan nippeleiksi. Niihin tehdään perushuollon lisäksi kaikki mahdollinen parannus, jotta Kouvolassa kesäkuun puolivälissä ajettavaan O.K. Auto -SM-ralliin kaikki olisi taas kunnossa SM-pisteiden tavoittelemiseksi.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa